Zeni 03.07.2006 22:30:49 | |
---|
Pitäs mennä metsään pari puuta kaatamaan. Miten tuo kuivatus eli kun puu on nurin ja oksat poissa. Bodyn mittaisiksi pölleiksi, keskeltä halki ja päädyt maalataan ? Koivua kaadan ja ehkä lepän. |
Puavali 03.07.2006 23:28:55 | |
---|
Jätä ne pölkyt bodyä pitemmiksi, niin pään halkeaminen ei sitten ulotu bodyyn. Päät toki umpeen, ja kannattaa kaataa vasta talvella. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
32788 03.07.2006 23:32:50 | |
---|
Kannattaa tehdä useampi aihio, jotta ei sitten vituta jos pitemmän kuivausajan päästä joku halkeaa näkyvästä paikasta/menee rakennusvaiheessa jokin pieleen... Vaikka näin varmaan ajattelit tehdäkin. |
Teijo K. 04.07.2006 07:57:54 | |
---|
Pitäs mennä metsään pari puuta kaatamaan. Miten tuo kuivatus eli kun puu on nurin ja oksat poissa. Bodyn mittaisiksi pölleiksi, keskeltä halki ja päädyt maalataan ? Koivua kaadan ja ehkä lepän. Suurinpiirtein, ja sitten vain odottamaan. Noin 5 vuotta pitäisi riittää. Päätyjen "maalaamiseen" käy myös liima, esim erikeeper. |
Zeni 04.07.2006 11:41:32 (muokattu 04.07.2006 11:41:44) | |
---|
Asia selvä, jos joku tietää menetelmän kuivauksen nopeuttamiseen niin tänne vaan. 3 vuotta olisi aikaa odotella. Siihen asti riittää nykyiset puut :D Sitten metsälle... |
Teijo K. 04.07.2006 11:56:00 (muokattu 04.07.2006 11:56:46) | |
---|
Asia selvä, jos joku tietää menetelmän kuivauksen nopeuttamiseen niin tänne vaan. 3 vuotta olisi aikaa odotella. Siihen asti riittää nykyiset puut :D Sitten metsälle... Kuori ne. Ei se kyllä noin paljoa kiirehdi. Pitäiskin kuoria nuo omat nyt vuoden kuivuneet vaahterapölkyt tosta. |
Zeni 04.07.2006 13:06:30 | |
---|
Kävin äsken kattomassa puut valmiiksi, täytyy kärrätä vielä traktori ja vehkeet paikalle (ajattelin tehdä samalla lavallisen halkoja). Vaahteraa en ole mistään vapaasti löytänyt, mutta leppää kylläkin. Onko Suomesta edes mahdollista löytää tarpeeksi isoa leppää jotta voisi bodyn yhdestä puusta tehdä ? Sisämaassa ei pahemmin leppää näy, mutta mökillä kun kävin niin saaren rannat ovat täynnä. Koko saarta en ehtinyt vielä kiertää, mutta suurin löytämäni oli halkaisijalta about 25-30cm. |
Limes 04.07.2006 22:52:55 | |
---|
Itsekin joitain leppiä suunnitellut kaatavani bodyn lankkuja varten. Tosin aikomus on ollut sahata ne suht pian lankuiksi ja sitten jättää "temperoitumaan". Eli kaato, kuivaus karsimatta lehtineen 2-4 vkoa, karsinta, katkominen ja sahaus lankuiksi. Eli mitä etua on jättää pölliksi ? |
Teijo K. 05.07.2006 08:17:06 | |
---|
Itsekin joitain leppiä suunnitellut kaatavani bodyn lankkuja varten. Tosin aikomus on ollut sahata ne suht pian lankuiksi ja sitten jättää "temperoitumaan". Eli kaato, kuivaus karsimatta lehtineen 2-4 vkoa, karsinta, katkominen ja sahaus lankuiksi. Eli mitä etua on jättää pölliksi ? Kuivuessaan valmiiksi lankuiksi sahatut vetää paljon helpommin kieroksi kuin pölli. Toki jos sen taaplaa hyvin, mut kovin pientä määrää on vaikea taaplata. Eli tolla systeemillä on hukka todennäköisesti huomattavasti suurempi. |
Puavali 05.07.2006 09:57:16 | |
---|
Kuivuessaan valmiiksi lankuiksi sahatut vetää paljon helpommin kieroksi kuin pölli. Toki jos sen taaplaa hyvin, mut kovin pientä määrää on vaikea taaplata. Eli tolla systeemillä on hukka todennäköisesti huomattavasti suurempi. Kaulaan tarkotettujen puiden olisikin syytä päästä vapaasti vetämään kieroon. Eli kaulapuut sahataan tarpeeksi lyhyiksi ja laitetaan kuivumaan pystyasentoon ja hieman tilaa (muutama sentti) saa olla ympärillä. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
Limes 05.07.2006 10:03:05 | |
---|
Tarkoitus on kyhätä raudoista ruuvisydeemillä kiristettävä "taapeli", josko se auttaisi kieroiluun. Ja tehdä reilun paksuiset lankut kun kuitenkaan tarkoitukseen katsomistani puissa halkaisija on niin pieni ettei tule kuin 1-2 lankkua per pölli. Eli hukkaa tulee mutta ei niin pienistä paloista muutenkaan viitsi kasata. Ihan itse-foorumilla kertoiltiin rasiin kadetun puun kuivuvan noin 20 prosentin kosteuteen siihen mennessä kun lehdet on ruskeat. Aikas hyvin ? Loput ajan kanssa taapelissa tai "taapelissa". |
Puavali 05.07.2006 10:09:04 | |
---|
Tarkoitus on kyhätä raudoista ruuvisydeemillä kiristettävä "taapeli", josko se auttaisi kieroiluun... Ei hyvä. Puuhun jää jännitteitä, jotka sitten valmiissa kitarassa saattavat vedellä soitinta kieroksi. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
ruma-tero 05.07.2006 11:32:35 | |
---|
Kävin äsken kattomassa puut valmiiksi, täytyy kärrätä vielä traktori ja vehkeet paikalle (ajattelin tehdä samalla lavallisen halkoja). Vaahteraa en ole mistään vapaasti löytänyt, mutta leppää kylläkin. Onko Suomesta edes mahdollista löytää tarpeeksi isoa leppää jotta voisi bodyn yhdestä puusta tehdä ? Sisämaassa ei pahemmin leppää näy, mutta mökillä kun kävin niin saaren rannat ovat täynnä. Koko saarta en ehtinyt vielä kiertää, mutta suurin löytämäni oli halkaisijalta about 25-30cm. Ei ole tullut vastaan, ainakaan vielä. Halkaisijaa voi ollakin tarpeeksi mutta kun siinä on sitä tummempaa sydänpuuta useimmiten mukana, ja melkein yhtä usein halkeamaa jonkinkokoista. Nuo minun SG:t on tehty n. 450mm leveistä tyvilankuista, mutta ei siitä mitenkään olis saanut suoraan, vaan halkaisin ne keskeltä jaa liimasin "selät" vastakkain.. Sydänpuu on vähän pliisun näköistä, vaikka olis tervettäkin; esim. mahdollinen loimu on aina reunoilla. Kun itselleni puita kuivailen niin kyllä aina sahaan/sahautan ne 2-3 tuumaan ja liimaa päihin ja viileään varjoisaan paikkaan taapeliin. Tuuma ja vuosi on se vanha rule. Ne sitten vääntyilee ja mutruilee minkä tahtoo, mutta se kuuluu homman luonteeseen. Täytyy otta sen verran varoja että riittää. Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki. |
Mike M. Hiirenloukku 05.07.2006 15:17:38 | |
---|
Eikös se ole niin, että miten enemmän puut kuivuessan saa kieroilla, sitä vähemmän ne sitten elää valmiissa tuotteessa? Itse ainakin leppäni lankuiksi sahasin, maalasin päät ja tein "taapelin" (ei kovin massiivinen ;) ja ilmaisan ladon sisälle kuivumaan. Paikka ei ole paras, mutta nyt ei ollu vahtoehtoja. Tulevaisuudessa niiden sijoitus muuttuu. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
the TT Allan 07.07.2006 04:22:48 (muokattu 07.07.2006 04:40:23) | |
---|
nuurin ja ei siin sit ole niin hiton kiire... mutta pölli kannattaa ainakin aina vähintään halkaista( Isku sydämmeen)! se vähentää jo paljon yli määräistä halkeilua. No sit se onkin hyvin ajateeelua mielipiteitä ja lopullista tarkoitusta mien ja mitä.... Pöllin pituudet ym on vain tutkittava puusta itsestään. Oksat sun muut virheet on otettava huomioon,,,, Oikeastaan mahdollisimman pitkää tervettä puuta.. Sydämmestä halki ja tarpeen mukaan uhuemmaksi.. Ohuemmat palikat kuivaa nopeammin, mutta elämisen ja lopullisen käytön kannalta joskus papsumpikin sahaus saatta olla parempi. (Puu halkeaa helpoden sydämmestä kehälle, joten sen suuntaiset sahaukset vähentää kuivumis jännityksiä) Jalo sahaus ym. menetelmät... Ja puun kuivaus samassa asennossa miss se on kasvanu on mielestäni se paras, eli pystyssä. Ni kuivauksesta on käyty useita keskusteluja, mutta kaikki edut/ haitat kuultuani olen itse päätynyt nimen omaan pystyssä kuivaamiseen...... Ainakin pinta-alaa lintujen paskomiselle jää vähemmän.... Kompromisseja jokatapauksessa tulee,,, harrastaa. ja aina hiton paljon varoja elämiselle... Taulujen kehyksissä käytetään esim. kahden kuivatuksen tekniikkaa!!!! Kuiva puu kastelaan ja turvotetaan>> kuivataan uusiksi ennen kuin se sahataan ja höylätään lopullisiin mittoihin! Aina kannattaa miettiä mitä ko pöllistä saa suosiolla, ns 1. puun lankut suomessa on äärinmäisen harvinaisia! Body on lähen aina suomi puusta liimattava/ tai ainakin se on järkevää.... Suorasyinen 400x50xX eli 1puun Body lankku ei lähde kuin n. halkasialtaan metrisestä puusta! http://www.telemail.fi/timo.tuovinen |