Aihe: Ibanez TS-7 kärähti
1
miktol
17.06.2006 01:00:50 (muokattu 17.06.2006 01:07:48)
Kävi huono tuuri käytettynä ostamani Ibanezin TS-7:n kanssa. Eli siis tällaisen: http://tinyurl.com/kwy57

Myyjällä särö toimi hyvin muuntajalla, mutta patterin kanssa ei. Eli mahdollisesti pedaalin virtapuolessa oli jo alunperin jotain alkavaa vikaa?

Kävi siis näin: Spedu käräytti ensikokeilulla muuntajan. Muuntaja oli yleismallinen ja varmasti säädetty 9V:lle. On kyllä mahdollisuus, että muuntajan polaarisuus oli väärinpäin asetettu. Ei kuulunut ääntä ja valo ei syttynyt pedaaliin ollenkaan (vaikka johdot oli kiinni ja polkaisin katkaisijaa), jolloin vetäisin johdon irti ja käänsin polaarisuuden toisinpäin. Ei ääntä eikä valoa vieläkään. Eikä toiminut muuntajakaan enää sen jälkeen.

Kokeilin sitten toisella 9V-muuntajalla ja sama juttu, ei syttynyt valoa pedaaliin. Mutta tällöin olin haistavinani jotain ja vedin äkkiä muuntajan irti seinästä. Muuntajan johto oli selvästi kuuma pedaalin päästä.

Avasin sitten pedaalin ja yksi osa virran sisääntuloplugin kohdalta oli palanut halki. Ks. kuvat, kärähtänyt kohta ympyröity: http://koti.mbnet.fi/mikajt/tube/

Osaisikohan joku elektroniikkaguru (itse olen näissä asioissa ihan täysi aloittelija) arvailla, että onkohan tuossa mahdollisesti hajonnut samalla muutakin? Vai voisiko olla niin hyvä tuuri, että pedaalin saisi toimimaan vain tuon kärähtäneen osan vaihdattamalla? Se, että pedaali ei toiminut patterilla aiemmin, voisi viitata johonkin isompaakin vikaan?

Purin pedaalin osiksi ja silmämääräisesti arvioiden tuo osa on ainoa kärähtänyt. Osassa lukee päällekkäin ehkä luvut 30 ja 40.

Kiitos jo etukäteen!
sn
17.06.2006 01:15:57
Se kärähtänyt diodi suojaa sitä sitä piiriä väärältä polaarisuudelta eli minkään muun ei pitäisi olla kärsinyt. Ainoa vaihdettava osa pitäisi siis olla tuo diodi, ilmeisesti mallia 1N4001. Guru en kyllä ole ja sen verran väsynytkin että tämä kommentti saattaa tarvita tarkistusta aamulla.
Nyt petiin ->
miktol
17.06.2006 01:23:27 (muokattu 17.06.2006 01:25:31)
Jos näin olisi, niin ei varmaan olisi kovin vaikea/kallis korjata. Oppirahat pitää aina maksaa. :) Myyjällekin varmasti helpottava tieto, että ostaja rikkoi laitteen itse. :)
Joel Harald
17.06.2006 10:12:19
Tarvitset vain kolvin, tinaimurin/tinaimurilankaa ja diodin. Jos kolvausvehkeet löydät jostain niin kustannukset on muutamia senttejä, mitä tuo diodi maksaa.
Mitä alavampi, sen parempi.
Tubeman
17.06.2006 10:18:17
Kävi huono tuuri käytettynä ostamani Ibanezin TS-7:n kanssa. Eli siis tällaisen: http://tinyurl.com/kwy57

Myyjällä särö toimi hyvin muuntajalla, mutta patterin kanssa ei. Eli mahdollisesti pedaalin virtapuolessa oli jo alunperin jotain alkavaa vikaa?

Kävi siis näin: Spedu käräytti ensikokeilulla muuntajan. Muuntaja oli yleismallinen ja varmasti säädetty 9V:lle. On kyllä mahdollisuus, että muuntajan polaarisuus oli väärinpäin asetettu. Ei kuulunut ääntä ja valo ei syttynyt pedaaliin ollenkaan (vaikka johdot oli kiinni ja polkaisin katkaisijaa), jolloin vetäisin johdon irti ja käänsin polaarisuuden toisinpäin. Ei ääntä eikä valoa vieläkään. Eikä toiminut muuntajakaan enää sen jälkeen.

Kokeilin sitten toisella 9V-muuntajalla ja sama juttu, ei syttynyt valoa pedaaliin. Mutta tällöin olin haistavinani jotain ja vedin äkkiä muuntajan irti seinästä. Muuntajan johto oli selvästi kuuma pedaalin päästä.

Avasin sitten pedaalin ja yksi osa virran sisääntuloplugin kohdalta oli palanut halki. Ks. kuvat, kärähtänyt kohta ympyröity: http://koti.mbnet.fi/mikajt/tube/

Osaisikohan joku elektroniikkaguru (itse olen näissä asioissa ihan täysi aloittelija) arvailla, että onkohan tuossa mahdollisesti hajonnut samalla muutakin? Vai voisiko olla niin hyvä tuuri, että pedaalin saisi toimimaan vain tuon kärähtäneen osan vaihdattamalla? Se, että pedaali ei toiminut patterilla aiemmin, voisi viitata johonkin isompaakin vikaan?

Purin pedaalin osiksi ja silmämääräisesti arvioiden tuo osa on ainoa kärähtänyt. Osassa lukee päällekkäin ehkä luvut 30 ja 40.

Kiitos jo etukäteen!

Tuo diodi lienee suojaamassa just tälläisiä tapauksia varten,lienee 1N4003 tyypiltään,eli tavallinen tasasuuntausdiodi,ja nyt on ylitetty sen sietokyky ja se on mennyt oikariin,siksi virtalähdekin kuumottaa.Tuon diodin voi korvata samanlaisella tai samaan sarjaan kuuluvalla,näitähän on 1N4001 --->1N4007 ,paras kuitenkin alkuperäisen tyyppinen,se kestää siinä parhaiten,nuo numeroa isommat kestää tosin enemmän,mutta silloin voi hajota enemmän kun se sinnittelee eikä älyä poksahtaa. :)
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
miktol
17.06.2006 11:32:22
Kolvi löytyy kyllä, kolvaustaito vaan ei ole kummoinen. Taidan suosiolla käydä laitteen kanssa audiohuollossa, etten riko mitään lisää kolvatessa.

Hyvä tietää, että tuossa ei todennäköisesti ole isommasta kyse. Kiitoksia kaikille neuvoista!
32788
17.06.2006 12:26:18
Kolvi löytyy kyllä, kolvaustaito vaan ei ole kummoinen. Taidan suosiolla käydä laitteen kanssa audiohuollossa, etten riko mitään lisää kolvatessa.

Hyvä tietää, että tuossa ei todennäköisesti ole isommasta kyse. Kiitoksia kaikille neuvoista!

Äläs nyt vielä, eiköhän joku m.netin jäsen tee sulle halvemmalla ja varmasti yhtä hyvin...
Squirrel2
17.06.2006 13:00:43
Äläkä missään audiohuollossa, ihan tavallinen tv-korjaamo; tuntiliksa on yleensä huomattavasti halvempi ja tuollaisen yhden diodin tms. ne osaa varmasti vaihtaa.
battery
17.06.2006 13:25:39
minulla on ibanezin cs9 stereo chorus ja siitä oli diodi posahtanut ja sen vaihdoin mutta ei pelitä silti,. signaali menee lävitse mutta chorusta ei kuulu. muut osat eivät ulkoisesti näytä kyllä kyrvähtäneiltä ja harmi kun ei ole yleismittaria käytössä niin pääse testailee.
one by one, only the good die young
miktol
03.07.2006 15:56:59
Efekti kunnossa!!

Bebekissä diodi (1N4002) maksoi vain 10 senttiä ja uskaltauduin vaihtamaan osan itse. Kiitos kaikille kannustuksesta ja neuvoista. :)

(Menestyksestä innostuneena menin jo ostamaan kaksi putkiradiota, yhden ehjän ja toisen, jonka kunnosta ei ole tietoa.)
SirElwood
03.07.2006 17:02:48
(Menestyksestä innostuneena menin jo ostamaan kaksi putkiradiota, yhden ehjän ja toisen, jonka kunnosta ei ole tietoa.)

Olehan sitten varovainen niiden radioiden kanssa. Toisin kun efektipedaaleista, sieltä voi saada tappavan sähköiskun.
miktol
04.07.2006 03:34:55
Olehan sitten varovainen niiden radioiden kanssa. Toisin kun efektipedaaleista, sieltä voi saada tappavan sähköiskun.

Tottakai. Olen viime ajat lueskellut m.netin putkiradiokeskusteluja ja varovaisuutta korostetaan jokaisessa ketjussa.

Tuo toimimaton radio, jota ensin katselen, on ollut vuosikausia käyttämättä. Tuskin siellä missään osissa enää sähköä on varautuneena. Ensimmäiseksi onkin tarkoitus ottaa selvää, mitkä osat varaavat sähköä, kuinka paljon ja kuinka pitkäksi aikaa.

Ei ole mikään ihan mahdottoman monimutkaisen näköinen laite. Kyllä se putkiradioidenkin sielunelämä vielä selviää. :)
Tubeman
04.07.2006 07:51:24
Tottakai. Olen viime ajat lueskellut m.netin putkiradiokeskusteluja ja varovaisuutta korostetaan jokaisessa ketjussa.

Tuo toimimaton radio, jota ensin katselen, on ollut vuosikausia käyttämättä. Tuskin siellä missään osissa enää sähköä on varautuneena. Ensimmäiseksi onkin tarkoitus ottaa selvää, mitkä osat varaavat sähköä, kuinka paljon ja kuinka pitkäksi aikaa.

Ei ole mikään ihan mahdottoman monimutkaisen näköinen laite. Kyllä se putkiradioidenkin sielunelämä vielä selviää. :)

Minkäs merkkisiä aarteita oot ostannut?
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
miktol
04.07.2006 08:42:51
Minkäs merkkisiä aarteita oot ostannut?

Toimiva on Luxor Populär 3694 W ja toimimaton merkiltään Tonfunk, malli ei ole vielä selvillä (alkuperäinen takalevy on korvattu toisella, eikä missään ole merkintöjä).

Tuo Luxor ei kyllä ole niitä kauneimpia mun makuuni. Pitkulainen kulmikas laatikko.:) Tonfunk sen sijaan on nätti, mutta kotelo on valitettavan huonokuntoinen ja vaatii täyden kunnostuksen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)