Aihe: Sähkökitaran maalaaminen spraylla. 1 | |
---|---|
![]() 17.05.2018 22:23:05 | |
Moi, ostin juurin stratocaster bodyn, jossa ei tällä hetkellä minkäälaista maalia/suojaa. Ajattelin maalata bodyn viininpunaiseksi, mitä pohjamaalia, maalia ja lakkaa kannattaisi käyttää? Monta kerrosta pohjamaalissa ja itse maalissa? Voisitteko suoraan ehdottaa jotain ns. "paketteja" jossa olisi pohjamaali ja maali samassa jotka toimivat keskenään. Ensi kertaa siis maalaushommissa ja apua tarvis. Ja siis tosiaan spraymaaleilla ajattelin maalailla.. | |
![]() 18.05.2018 07:01:27 | |
Moi. Koska niin budjetteja kuin harrastuneisuuden tasojakin on laidasta laitaan, on verraten vaikeaa ilman lisäinformaatiota edottaa mitään. Vaikka kolinakannuja usein syystä parjataankin, laadukkailla (=arvokkailla) tuotteilla osaavissa käsissä ja hyvissä maalausolosuhteissa syntyy jäkeä jota ei teollisesti maalatusta laatupinnasta erota. Teettää kyllä sitten aivan uskomattoman määrän jumppaa, mutta lopputulos on sen arvoinen. Aika usein maailmalla ehdotettu ensikosketus kitaranmaalaamisprojektista haaveileville on reranchin foorumi: http://www.reranch.com/reranch/viewforum.php?f=1 Tuolta löytyy päiväkausiksi luettavaa ja sisäistettävää kaikista mahdollisista maalaustavoista, ja lukemattomista sellaisista jotka eivät ole koskaan edes tulleet mieleen. Pintakäsittely on erittäin palkitsevaa onnistuessaan, joten ei kannata viskata purkkeja hatelikkoon jos ensimmäiset kokeilut eivät tuota toivottua lopputulosta. Ja ehdottomasti kannattaa kokeilla joihinkin muihin palikoihin ennen kun siirtyy bodyä ruiskuttelemaan. Valtaosa maaleista kun on varsin kenkkuja poistettavia jos pahempi kämmi käy. Onnea ja menestystä uudelle harrastukselle. T:Samuli | |
![]() 18.05.2018 10:58:03 (muokattu 18.05.2018 11:00:51) | |
SeneX: Moi, ostin juurin stratocaster bodyn, jossa ei tällä hetkellä minkäälaista maalia/suojaa. Ajattelin maalata bodyn viininpunaiseksi, mitä pohjamaalia, maalia ja lakkaa kannattaisi käyttää? Monta kerrosta pohjamaalissa ja itse maalissa? Voisitteko suoraan ehdottaa jotain ns. "paketteja" jossa olisi pohjamaali ja maali samassa jotka toimivat keskenään. Ensi kertaa siis maalaushommissa ja apua tarvis. Ja siis tosiaan spraymaaleilla ajattelin maalailla.. Akoinaan kitarat monasti maalattiin automaaleilla. Kysy jostain paikkakunnan automaaliliikkeestä. Työkalumakasiini Lahdessa on yksi hyvä. Löytyy tietoa esim. vanhan tyylisiin nitroselluloosamaaleihin, joilla kitaroita maalailtiin mm. 50-luvulla. Löytyy nitroa oikeilla 7ender sävyillä, sekä muitakin maaleja spraypurkeissa. http://www.tyokalumakasiini.fi/etusivu | |
![]() 18.05.2018 12:03:28 | |
Kaks vinkkiä, jos tarkoitus on yrittää hyvää pintaa: Pohjatöissä ei voi fuskata. Ja pölynpoistossa ennen maalauksia ei voi olla liian pikkutarkka. Muuten(kin) asiasta on ollut mnetissä jonkin verran juttua: https://www.google.fi/search?q=kita … p;biw=1522&bih=657&dpr=1.25 | |
![]() 18.05.2018 13:56:52 (muokattu 19.05.2018 10:42:33) | |
73nd3r: Kaks vinkkiä, jos tarkoitus on yrittää hyvää pintaa: Pohjatöissä ei voi fuskata. Ja pölynpoistossa ennen maalauksia ei voi olla liian pikkutarkka. Tämä kannattaa sisäistää huolella. Ja hionnassa kanattaa käyttää hiomatukea, h. "blokkia", h. palikkaa. Millä nimellä sitä nyt kutsutaankin. http://www.stando-car.fi/product_in … h=176_210_212&products_id=36854 | |
![]() 18.05.2018 17:56:37 (muokattu 18.05.2018 18:05:11) | |
Kiitos neuvoista. Tarvitseeko automaaleilla maalatessa lakkaa ollenkaan? Mulla olisi King Color Spray mattamustaa (Akryylimaali). Minulle sanottiin että tuohon maalin ei tarvitsisi pohjamaalia, mutta pitääkö tämä oikeasti paikkansa?, epäilen. EDIT: Jos pohjamaalia tarvitsee voisitteko laittaa vaikka motonetistä linkin pohjamaaliin joka käy tuon maalin kanssa, vai onko pohjamaalleilla eroja? | |
![]() 18.05.2018 18:24:57 | |
SeneX: Kiitos neuvoista. Tarvitseeko automaaleilla maalatessa lakkaa ollenkaan? Automaaleissa on se hyvä puoli että niitä saa metallinhohtoisena.. spraylakka toiminee ihan hyvin suojakerroksena, joskin sen kanssa saa olla melko tarkka (lue: useita ohuita kerroksia) ettei tule valumia. | |
![]() 18.05.2018 18:55:08 | |
SeneX: Kiitos neuvoista. Tarvitseeko automaaleilla maalatessa lakkaa ollenkaan? Mulla olisi King Color Spray mattamustaa (Akryylimaali). Minulle sanottiin että tuohon maalin ei tarvitsisi pohjamaalia, mutta pitääkö tämä oikeasti paikkansa?, epäilen. EDIT: Jos pohjamaalia tarvitsee voisitteko laittaa vaikka motonetistä linkin pohjamaaliin joka käy tuon maalin kanssa, vai onko pohjamaalleilla eroja? Kannattaa heti unohtaa nuo varaosaliikkeiden ja markettien Kingit ja Mastonit. Ei tule kuin paha mieli niillä. Motonetin maalit jättäisin hyllyyn. Vaikka olisivat akryylimaaleja eivät silti oikein kovetu kunnolla. Motip ja Duplicolor toimivat suht hyvin. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 19.05.2018 08:42:12 | |
Moi. SeneX: Kiitos neuvoista. Ole hyvä. SeneX: Tarvitseeko automaaleilla maalatessa lakkaa ollenkaan? Ainoastaan 2K-värit vaativat ehdottomasti lakan jos/kun halutaan sään ja kulutuksen kestävä pinta, tavallisissa yksikerrosmaaleissa on vaatimustasosta, käytetyistä työskentelytavoista ja mieltymyksistä kiinni vetääkö lakan päälle vai ei. SeneX: Mulla olisi King Color Spray mattamustaa (Akryylimaali). Minulle sanottiin että tuohon maalin ei tarvitsisi pohjamaalia, mutta pitääkö tämä oikeasti paikkansa?, epäilen. Puhtaalle karhennetulle metallille maalatessa ei varmaankaan välttämättä pohjamaalia tarvitse. Puuta maalatessa täytyy pinta joka tapauksessa sulkea ja saada kostutukseen reagoimattomaksi, ja helpoin tapa on käyttää pohjamaalia. Taikka em. kirkaslakkaa. SeneX: EDIT: Jos pohjamaalia tarvitsee voisitteko laittaa vaikka motonetistä linkin pohjamaaliin joka käy tuon maalin kanssa, vai onko pohjamaalleilla eroja? Kaikille erityyppisille pintamaaleille on oma pohjamaalinsa, Kingin pintamaaleihin sopii melko varmasti Kingin saman maalityypin pohjamaalit. Olen kyllä MPU:n kanssa tismalleen samaa mieltä markettien kolinakannuista, soveltuvat melko heikosti käyttöinstrumenttien pintakäsittelyyn. Poikkeuksetta jokaikinen mun ikäryhmän (soitinrakennus)harrastaja on miranol- ja kolinakannuvaiheenkin läpi käynyt, joten emme edes höpöttele lämpimiksemme, vaan toppuuttelujen takana on halu välittää omat kokemukset ja epäonnistumiset, tai ainakin kehotus olla tekemättä samoja virheitä kuin itse teimme. Jokainen toki päättää itse haluaako opetella kantapään kautta mitä kannattaa kokeilla ja mitä ei. Vaikka enemmän tai vähemmän elastiseksi jäämisestä onkin puulle maalaamisessa se hyöty ettei maali ajan mittaan halkeile puun eläessä, haittoja onkin sitten roppakaupalla. Ongelmallisin on instrumenttikäytössä ehkä huono kiillotettavuus, ja hyvänä kakkosena välihiontojen hankaluus. Kuten netistä olemme jo reilu vuosikymmen sitten saaneet lukea, näppärä ja taitava henkilö kiilottaa pökäleen vaikka Stephen King tuota mahdottomaksi aikoinaan väittikin :). Pehmeiden aineiden kiilottaminen on kuitenkin äärihankalaa, ja yleensä sitä tehdäänkin ainoastaan näyttämisenhalusta. Jos budjetti ei veny maalikauppojen tuotteisiin vaan markettikolinakannuin on mentävä, kehotan edelleen varsin tarkkaan kokeilemaan ensin johonkin vastaavanlaiseen puupalikkaan sitä miten maali käyttäytyy hiottaessa ja kiillottaessa. Muuten tulee satavarmasti ikävä yllätys ja hauska harrastus loppuu ennen kun on kunnolla edes päässyt vauhtiin. T:Samuli | |
![]() 19.05.2018 08:47:15 | |
Moi. 73nd3r: Kaks vinkkiä, jos tarkoitus on yrittää hyvää pintaa: Pohjatöissä ei voi fuskata. Ja pölynpoistossa ennen maalauksia ei voi olla liian pikkutarkka. Hyvät vinkit. Pintaväri ei pohjien huolimattomuutta peitä, ainoastaan korostaa. Vaikka moni tarpeettomaksi väittääkin, maalikaupoista ja joistain marketeistakin saatava tarraliina jolla pinta pyyhitään juuri ennen maalausta, on korvaamaton apu niin harrastelija- kuin ammattimaalarillekin. T:Samuli | |
![]() 19.05.2018 21:36:15 | |
Päätin loppujen lopuksi petsata kitaran. Pitää kokeilla maalaamista toisella kertaa. Tälläinen tuli: https://www.dropbox.com/s/0knx3bthcglspfr/20180519_205556.jpg?dl=0 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)