Aihe: Kaula suoraan
1
Zeni
26.07.2006 12:32:58
Les Paul projekti on hyvässä mallissa ja lopputulos alkaa näyttää jo melko upealta. Kaulan, kiinnitys, kannen muotoilu ja mikkikolojen jyrsintä on vielä edessä. Siksipä muutama kysymys:

1. Miten olisi parasta mitata, että kaula tulee suoraan linjaan bodyn kanssa ? Silmämääräisesti näyttäisi o.k:lta mutta mielenrauhan takaamiseksi pitäisi mitata :)

2. Kannattaako mikkikolot jyrsiä ennen vai jälkeen bodyn kannen muotoilun ? Miettisin, että miten tarkkoja nämä ovat sijoituksestaan kielien alle. Loogisinta olisi jyrsiä mikkikolot vasta kun kaula, talla ym. ovat paikallaan jolloin varmasti näkisi niiden tulevan kielien alle, mutta olenko oikeassa ?

3. Tilaan valmiin otelaudan jonka isken kitaraan, mutta miten tallan paikka määräytyy tällöin ? Kaula kiinnitetään perinteisesti eli muistaakseni 16-17nauhan kohdalta alkaa body.

Kiitoksia avustaville.
Juzzu
26.07.2006 12:53:43
1. Miten olisi parasta mitata, että kaula tulee suoraan linjaan bodyn kanssa ? Silmämääräisesti näyttäisi o.k:lta mutta mielenrauhan takaamiseksi pitäisi mitata :)

Mä olen tehnyt työ vaiheet tässä kohdin näin.

1) Kaulassa otelauta liimaamatta, kaula muotoilematta ja kaula muutenkin 'liian leveä.

2) Runkoon tehdään silmämääräisesti ja mitta-apuvälinein kaulatasku niin suoraan kuin pystytään.

3) Kaulaan muotoillaan kaulataskuun tuleva jatke niin suoraksi kuin mahdollista.

4) Otelauta mitoitetaan paikoilleen kaulaan kaula-aihion ollessa rungossa kiinni. Nyt on hyvä käyttää apuna kannen keskisaumaa jne. jolloin otelauta on suht mukava laittaa keskelle. Kun kaulassa on ylimääräistä joka puolella, voi otelaudan paikkaa katsella ja muuttaa sekä rungon- että lavan päästä. Tämän jälkeen otelauda liimataan paikoilleen ja kaulan muotoilua voidaan jatkaa.

2. Kannattaako mikkikolot jyrsiä ennen vai jälkeen bodyn kannen muotoilun ? Miettisin, että miten tarkkoja nämä ovat sijoituksestaan kielien alle. Loogisinta olisi jyrsiä mikkikolot vasta kun kaula, talla ym. ovat paikallaan jolloin varmasti näkisi niiden tulevan kielien alle, mutta olenko oikeassa ?

Itse olen jyrsinyt vasta kannen muotoilun jälkeen. Reikäisen kannen muotoilu on nimittäin "mahdotonta" eikä siklailu ristiin rastiin onnistu mitenkään jouhevien muotojen saamiseksi. Kaikki reiät kaulataskua lukuunottamatta vasta muotoilun jälkeen.

Jyrsinjiginen asettelu kaarevan kannen päälle on sitten vähän konstikkaampaa, mutta sujuu kyllä.

Itse olen tehnyt tallanreit vasta viimeisenä, sillä kaulan sopisi olla liimattuna ennen niiden tekoa. Joten mulla työjärjestys noiden kolmen osalta on ollut 1) mikkikolot 2) kaulan liimaus 3) tallanreiät.

3. Tilaan valmiin otelaudan jonka isken kitaraan, mutta miten tallan paikka määräytyy tällöin ? Kaula kiinnitetään perinteisesti eli muistaakseni 16-17nauhan kohdalta alkaa body.

Perinteisessä Lesterissä kaula kiinnittyy runkoon 16. nauhan kohdalta.
Tallan paikka on passeli silloin kun ruuvaat ohuen E:n tallapalan melko eteen ja mittaat siihen skaalan mitan. Muista tallan kevyt kulma. Itse olen suosinut Gotohin 103...öö.. jotain mallia, jossa on pitkät säätövarat.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Juniper
26.07.2006 13:05:57
Juzzun teksti oikein hyvä.
Mä tosin teen kaulaan tenonin, ennen kuin jyrsin bodyyn yhtään mitään.
Kaulan asettelussa oon käyttänyt apuna kahta suoraa rimaa, jotka kiinitän kaulan sivuille, siten että rimojen päät tulevat reilusti yli rungon. Sitten kun kaula on kohdistettu niin puristimella kiini runkoon ja kynällä jäljennän tenonin muodon runkoon.
Sitten vaan palikoista kasaa ohjurin jyrsintää varten ja jyrsii kaulataskun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)