risto 24.07.2006 17:57:40 (muokattu 24.07.2006 18:00:24) | |
---|
Eräässä vanhassa entisöitävässä instrumentissa on logon kirjaimet tehty ilmeisesti jollakin siirtokuvasysteemillä. Kirjainten taustaväri on kulta (mitä printterillä ei taida saada aikaiseksi) ja itse kirjaimet kultaisten taustareunojen päällä ovat punaiset ( kukin kirjain on erillinen). Vastaavan oloisella menetelmällä tehtyjä, kullan värisiä logoja olen nähnyt mm. kotkan pään erään banjon takakannessa sekä muistikuvien mukaan joissakin pienoismalleissa joskus nuoruudessa. Tietäisikö joku tarkkaan ottaen mistä menetelmästä voisi olla kyse ja mistä saisi välineet. Logot on pakko hioa pois pinnan entisöinnin yhteydessä ja ne ovat muutenkin ränsistyneet ja niitä on petrattava tietokoneella. Vehje on lähes 100 vuotta vanha eli menetelmä on siis myös vähintään yhtä vanha. EDIT: viilausta Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
kivi 24.07.2006 20:08:00 | |
---|
Logot on pakko hioa pois pinnan entisöinnin yhteydessä ja ne ovat muutenkin ränsistyneet ja niitä on petrattava tietokoneella. Vehje on lähes 100 vuotta vanha eli menetelmä on siis myös vähintään yhtä vanha. Onko ne pakko hioa? Muistelen soitinrakentajakaverin kertoneen, kuinka tämä oli joutunut käytännössä rakentamaan uusiksi jonkin pahoinpidellyn laatukitaran, ja operaatio sisälsi intarsioiden ja vaikkapa juuri lavan logojen kohdalla pintakerroksen irroittamisen varovasti ohuina viiluina, ja liittämisen uuden puun päälle. Mutta itse asiaan - luultavasti joudut työstämään filmiä kahdelta puolen; punaisen tekstin printaten päälle, kullan (lehtikultaa tai fleikkiväriä) kalvon alapuolelle leikaten tai maalaten, lopuksi kalvo liuoitetaan kiinni ja lakataan päältä. |
risto 24.07.2006 21:25:47 | |
---|
Onko ne pakko hioa? On, jos haluaa siistin jäljen. Kirjaimia on mahdoton saada irti ehjänä mitenkään järkevästi ja ne ovat niin risaisia, että ei niitä viitsi uuteen pintaa enää laittaa. Toisekseen on tarkoitus löytää menetelmä, jota voisi myös käyttää uudelleen jatkossa. En usko että kyseessä on mikään kamalan vaikea prosessi, koska sitä käytetään myös halvoissa koottavissa pienoismalleissa. Kultamaalijippo saattaisi olla yksi apukeino, jos löytyisi sellaista jonka päälle voi esim. printata. Lehtikultaa tausta ei ole. Minulla on printteriin tarkoitettua siirtokalvoa, joka soveltuu mustesuihkutulostukseen ja joka sitten kiinnitetään lämmittämällä. Jos sattuisi olemaan olemassa musteväripatruunoita (HP) jossa olisi kultaväri, se olisi yksi toimiva trikki mahdollisesti, mutta sellaisia kai ei ole olemassa? Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
T.Urmio 24.07.2006 21:43:44 | |
---|
Muistan nähneeni jossain tutorialin missä jamppa tarkalla kädellä ja kultatussilla väritti kalvolle printtaamansa ääriviivojen sisuksen. Sitten se siirsi sen lapaan asiaankuuluvin menoin ja taisi lakata päälle. Muistaako joku vastaavaa? En itse muista missä tämän näin. No ei se mun vika oo |
spyykko 24.07.2006 21:53:45 (muokattu 24.07.2006 21:57:28) | |
---|
Eräässä vanhassa entisöitävässä instrumentissa on logon kirjaimet tehty ilmeisesti jollakin siirtokuvasysteemillä. Kirjainten taustaväri on kulta (mitä printterillä ei taida saada aikaiseksi) Saa, kun on ALPS tulostin. ja itse kirjaimet kultaisten taustareunojen päällä ovat punaiset (kukin kirjain on erillinen). Vastaavan oloisella menetelmällä tehtyjä, kullan värisiä logoja olen nähnyt mm. kotkan pään erään banjon takakannessa sekä muistikuvien mukaan joissakin pienoismalleissa joskus nuoruudessa. Noi "viralliset" siirtokuvat on yleensä tehty silkkipainolla. Homma vaatii valottamalla tehdyn maskin, joten yksin kappalein teettämisessä ei ole mitään järkeä. Jos itse painotoiminnan harrastamiseen riittää kiinnostus niin noita voi kyllä mun käsittääkseni (ainakin jollain tasolla) tehdä kotikonsteinkin, mutta yhden siirtokuvan tekemistä varten aloituskustannukset ja riesa on kyllä melkoinen. Sekä silkkipaino, että jonkinsorttinen vesisiirtokuva ovat mun käsittääkseni varsin vanhoja keksintöjä, joten ko. menetelmiä on käytössä pitkälti ennen sotia valmistetuissa tuotteissa. EDIT: Niin, mikään ei tietysti estä sitä että kirjaimet on silkkipainettu suoraan puuhun, ilman siirtokuvaa. /EDIT Maailmalta löytyy kuitenkin lafkoja jotka tekevät heille toimitetusta kuvaoriginaalista siirtokuvia ALPS-vahatulostimella, jonka vakioväreihin kuuluvat mm. kulta, hopea ja valkoinen. Yleisin asiakaskunta noille lienee pienoismalli- ja pienoisrautatieharrastajat. Lisää infoa löytää Googlella, sopivia hakusanoja esim. "ALPS decals" Kovin hommahan tuossa on muuttaa se vanha logo ensin jollain konstilla riittävän laadukkaaksi kuvatiedostoksi, missä jokainen väri, siis tässä tapauksessa kulta ja punainen, on omilla layereillään. Sen jälkeen kultavärin tulostaminen onnistuu kyllä. Mikäli saat tiedoston aikaiseksi, niin ota yhteyttä muhun. Mulla meinaan on tollanen kulta- ja hopeaväriä tulostava printteri ja kokemusta siirtokuvien tekemisestä sillä. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
spyykko 24.07.2006 21:55:56 | |
---|
Muistan nähneeni jossain tutorialin missä jamppa tarkalla kädellä ja kultatussilla väritti kalvolle printtaamansa ääriviivojen sisuksen. Sitten se siirsi sen lapaan asiaankuuluvin menoin ja taisi lakata päälle. Muistaako joku vastaavaa? En itse muista missä tämän näin. http://www.projectguitar.com/tut/logo.htmEn lähtisi tohon. Lähinnä siksi että tuo kalvo on niin paksu, että sen reunojen hävittäminen vaatii monta, monta kerrosta lakkaa. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
tomukka 25.07.2006 01:00:52 (muokattu 25.07.2006 01:06:24) | |
---|
|
Coach 25.07.2006 14:18:48 | |
---|
Noi "viralliset" siirtokuvat on yleensä tehty silkkipainolla. Homma vaatii valottamalla tehdyn maskin, joten yksin kappalein teettämisessä ei ole mitään järkeä. Jos itse painotoiminnan harrastamiseen riittää kiinnostus niin noita voi kyllä mun käsittääkseni (ainakin jollain tasolla) tehdä kotikonsteinkin, mutta yhden siirtokuvan tekemistä varten aloituskustannukset ja riesa on kyllä melkoinen. Sekä silkkipaino, että jonkinsorttinen vesisiirtokuva ovat mun käsittääkseni varsin vanhoja keksintöjä, joten ko. menetelmiä on käytössä pitkälti ennen sotia valmistetuissa tuotteissa.
Tuostapa tulikin mieleen yksi idea. En tiedä toimisiko se tässä tapauksessa mutta mainitsenpahan ihan varmuuden vuoksi. Olin nimittäin tässä viime vuoden lopussa työharjoittelussa pienessä T-paitoja ja mukeja painavassa firmassa. Siellä tehtiin siis paitoihin asiakkaitten omia painatuksia, "hauskoja" tekstejä pääasiassa. Koska kyseessä oli siis ihan yksittäiset paidat ei luonnollisestikaan käytetty tuollaista monimutkaista seulamenetelmää. Teksti tai kuva tehtiin tietokoneella ja leikkuri viilsi sen kalvolle jossa painoväri oli. Ylimääräinen väri revittiin pois ja sitten kuva prässättiin paitaan. Ihan varma en ole kuinka tuo toimisi puulle painettuna, mutta ehkäpä. Jos tämä tuntuu hyvältä idealta niin asiaa varmaan kannattaa tiedustella jostain firmasta joka painaa T-paitoja. Minä en tosiaan varmuudella tiedä mitään, en viihtynyt siinä hommassa pitkään. Toinen juttu sitten tuosta seulan valottamisesta. Jos siis meinaa seulaa käyttää niin käsittääkseni voihan sen seulan tehdä vaikka maalaamalla sen seulan käsin jollakin mikä ei päästä väriä läpi. Siitähän siinä valottamisessakin on kyse, seula maalataan uv-herkällä värillä joka tukkii sen verkon reiät. Sitten siihen pistetään kalvo jossa haluttu kuva on ja valotetaan, sitten se pestään (kemikaalilla vaiko ihan vedellä, en muista enää) ja valottumaton lähtee pois ja painoväri pääsee sitten siitä kohtaa läpi. No kerran elämässä koettu tämäkin juttu ammattikoulussa että en ehkä ihan tarkoin enää muista. Sanonpa vielä varmuuden vuoksi loppuun että en ole tuollaisia kysytynlaisia juttuja koskaan tehnyt ja nämäkin paidanpainokokemukseni ovat kovin vähäisiä ja ammattikoulun opit alkavat jo ehkä vähitellen unohtumaan. Ajattelin kuitenkin kirjoitella mitä aiheesta tiedän jos vaikka näitä menetelmiä voisi jotenkin soveltaa tähänkin tarkoitukseen. |
risto 25.07.2006 18:12:55 (muokattu 25.07.2006 18:15:49) | |
---|
Kiitti S. Pyykölle ja muille. Tuo Alps voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Mulla ei ole mitään pakkoa tehdä siirtokuvia itse kun hommaa on muutenkin ihan riittävästi. Jos sinulta saisi kohtuullisella hinnalla tulostuksen se kyllä kiinnostaisi. Tarrat saisi tosiaan periaatteessa helposti aikaiseksi myös kaksiväriseripainatuksella (sopiva kalvo pitäisi kuitenkin löytyä). Itse olen painanut piirilevyjä (yksiväri) joten se homma on yhdellä värillä tuttua, mutta kuten jo sanottiin, aloituskustannukset ovat aika suuret yhtä painatusta ajatellen. EDIT: Tomukan ehdotuksella ei kai saa kultaista pohjaa??? EDIT2: Näistä painatus- ja koristelujutuista voisi olla yksi FAQ ihan paikallaan. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
risto 25.07.2006 18:20:21 (muokattu 25.07.2006 18:23:22) | |
---|
Kysymys vielä S. Pyykölle: Mitä tarkoitat eri layereillä? Sitäkö että molemmat värit ovat eri tiedostoina? Mulla on layereitä käytössä vain vektoreita käyttävissä Solidworks 3D softassa ja AutoCad Litessä, mutta ei missään bitmäppejä käsittelevässä softassa. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
spyykko 25.07.2006 21:30:37 (muokattu 25.07.2006 22:01:00) | |
---|
Kysymys vielä S. Pyykölle: Mitä tarkoitat eri layereillä? Sitäkö että molemmat värit ovat eri tiedostoina? Mulla on layereitä käytössä vain vektoreita käyttävissä Solidworks 3D softassa ja AutoCad Litessä, mutta ei missään bitmäppejä käsittelevässä softassa. Eli kuvatiedostoksi esim Photoshopin .psd joka tukee layereiden käyttöä samalla tavalla kuin esim. AutoCad. Ilmainen psd. tiedostoja käsittelevä softa on esim. Gimp, joka tosin on ladattu niin suurella määrällä ominaisuuksia, että sen käytön opettelu on yhtä tuskaa... Tarkkuuta mielellään ainakin 600dpi, 1200dpi:stäkään ei ole haittaa. Jos saat kuvatiedoston aikaiseksi niin palaa asiaan pikaviestillä. Katsotaan voisinko auttaa tulostuksessa. EDIT: Ohjeita kuvatiedoston käsittelyyn, linkkejä siirtokuvia tulostaviin pajoihin ja tietoa systeemistä muutenkin vaikka täältä: http://www.xs4all.nl/~robdebie/models/decals.htmhttp://www.tangopapadecals.com/Make%20your%20own%20decals%20101.pdf Ite olis taas tarvinnu tehdä |
risto 26.07.2006 00:02:19 | |
---|
...Jos saat kuvatiedoston aikaiseksi niin palaa asiaan pikaviestillä. Katsotaan voisinko auttaa tulostuksessa. O-kay, kiitti. Pystyn värkkäämään laitetta vain viikonloppuisin joten menee väkisinkin aikaa, mutta ota yhteyttä kunhan kuvat on kunnossa. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
spyykko 26.07.2006 12:10:26 | |
---|
O-kay, kiitti. Pystyn värkkäämään laitetta vain viikonloppuisin joten menee väkisinkin aikaa, mutta ota yhteyttä kunhan kuvat on kunnossa. Joo ei mitään kiirettä. Emännän pitäisi räjähtää minä päivänä hyvänsä, joten mulla on lähiviikkoina ja kuukausina odotettavissa parempaakin tekemistä. Ite olis taas tarvinnu tehdä |