Aihe: Luuttu-projekti
1
JulliH
16.07.2006 21:33:24

Terve! Syksyllä jahka talven työt alkaa, polkaisen pitkään haaveilemani luuttu-projektin päälle. Tarkoitus on tehdä ensin alkuun koeversio Wanhan ajan luutusta ja myöhemmin varsinainen versio, jossa materiaalit yms. asiat ovat paremmin kohdillaan - toivotaan että taitoakin on kertynyt.

Olen naikkaria aikani soitellut, joten ajattelin soveltaa siitä suoraan mittoja tähän; en siis pyri tekemään ekasta versiosta täsmälleen wanhan ajan mallista (kielien määrä, materiaalit, jne.). Alla ensimmäinen versio mitoista:

www.students.tut.fi/~huusari/luuttu.JPG

Kielten soiva pituus (ja nauhojen paikat) on/tulee suoraan naikkarista, jotta saan intonaation edes jotenkin kohdalleen. Samoin tein summittaiset laskut otelaudan mitoille, lähinnä sitä leveyttä ajatellen, kun teen 8-kielisen luutun yksinkertaisilla kielillä. Viritys varmaankin tulee olemaan matalimmasta G-B-E-A-D-g-b-e. Tämä jos mikä saa monet näkemään punaista, mutta aion ekassa versiossa oikoa mutkia muutenkin.

The Isot kysymykset:
-kannen paksuus (ajattelin n. 3-4mm)
-bodyn takaosan suikaleiden paksuus (ajattelin mahd. ohutta, 2-3mm)
-suikaleiden taivutus (silitysraudalla kastellen ja lämmittäen?)
-suikaleiden kiinnitys (tehdäkö kannen alle tukevia "siltoja")
-kaulan ja rungon liitoskohta (netistä löytyy kohtalaisesti kuvia, niiden perusteella yritän)
-virityskoneisto (tehdasvalmisteiset pitää vireen, mutta entäs itse tehdyt?)
-materiaalit (voipi olla että käytän koivua ekaan versioon, taipuuko koivusta tehdyt suikaleet?)
-nauhat (ekasta versiosta voi tulla nauhaton, mutta tarvetta voisi olla myös metallisille nauhoille, olen kuullut ikävää palautella nailon-nauhoista)

Täällä oli jollain käyttäjällä kuvia omasta luuttu-projektista, vaan en löydä niitä enää. Olisivat auttaneet huimasti.

Kysynkin nyt osaavilta vinkkejä; muun muassa mainitsemiini asioihin, toki kaikki info otetaan innolla vastaan. Olen koittanut kirjastosta etsiä oppaita, vaan eipä tahdo löytyä. Eli jos jollain on kuvasarjoja omasta projektista niin haluaisin mielelläni nähdä!

p.s. Puun käsittelyyn liittyvät työkalut pysyy kohtalaisen hyvin kädessä ja loppuihin on tarjolla apua =).

p.p.s. Suunnitelmassa olevan bodyn leveys voi olla vielä liian pieni..
Älä viitti olla tollanen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)