Aihe: single-coil (puolitettavan) humbuckerin tilalle: elektroniikka?
1
momo
13.07.2006 23:36:39 (muokattu 13.07.2006 23:38:02)
Terve, tälläinen luultavasti aika yksinkertainen kysymys olisi. FAQ:Palstan helmiä osiossa ei oikein mitään ihan suoraa tuntunut olevan, enkä muutenkaan oikein löytänyt vastausta.

Siispä, minulla on kitaran (Framus Diablo Pro) kaulamikkinä siglecoil-sized humbucker-mikki (SD Lil'59), jonka haluaisin vaihtaa ihan aidoksi sigle coil mikiksi (Lindy Fralin Blues, ei siis mikään stacked-mikki tms.) Tallassa on aito humbucker-mikki, joka tosin ei ole menossa vaihtoon. Keskiasennossa on aito siglecoil. Kummatkin humbuckerit ovat puolitettavissa push/pull-kytkimellä, ja kitaran elektroniikka on jo tehtaalta tullessaan ollut tällainen.

Koon puolestahan asennuksessa ei ole mitään ongelmia, mutta tietämättömänä pelkään vähän ettei elektroniikka välttämättä taivu ihan yksinkertaisesti. Suurin kysymysmerkki on tämä puolitettavan humbuckerin tilalle puolittamaton aito siglecoil, voiko sen asentaa tarvitsematta muuttaa elektroniikkaa?

Toinen mikä epäilyttää on potikat, olen jostain kuullut että humbuckereilla ja singlecoileilla pitäisi mieluiten olla erilaiset volapotikat (ulostulon takia?), mutta onko tämä pelkkää huhupuhetta?

Kiitos erittäin paljon jos jaksatte vastata!
"Raha on vain vaihdon väline"
oiva tumpeloinen
14.07.2006 00:56:57
Eipä tuossa mitään ongelmia ole. Sulta jää vain vetämättä puolitus sinne kytkimelle. Muuten voit laittaa mikin piuhat samoihin paikkoihin, mikäli haluat samanlaisen kytkiksen laittaa (lukuunottamatta sitä puolitusta).

Noista potikoista. Kyllä se single coil toimii tuollakin potikalla. Perusideana Humbukkeriin ja single coiliin käytetään eri kokoisia potikoita (250k single ja 500k HB), mutta ei tuosta mitään ongelmaa tule. Kaikissa kitaroissa, missä on yksi volumepotikka ja molempia mikkejä, on tehty kompromissi sen suhteen.
Aki
14.07.2006 02:25:24

Sitä uutta kaulamikkiä ei tartte suotta kytkeä sen puolituskytkimen kautta, vaan suoraan mikkivalitsimelle.

Toi 250k vs 500k on pelkkä makuasia. Itse tykkään käyttää 500k potikoita ja mielellään myös no-load tonepotikoita kaikissa kitaroissani, on sitten humpparit tai strato.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)