skeba 05.07.2006 13:59:32 | |
---|
Elikkä minulla on nyt Les Paulin teko meneillä, ja tuli sellanen ongelma eteen, eli kun sen kaulanhan pitää olla pienessä kulmassa bodyn kanteen nähden, niin miten sen kaulakolon saisi tehty viistoksi vai kannattaako se kaulan pää tehä viistoksi ja miten se tehdään? |
Mike M. Hiirenloukku 05.07.2006 15:09:49 (muokattu 05.07.2006 15:11:24) | |
---|
Elikkä minulla on nyt Les Paulin teko meneillä, ja tuli sellanen ongelma eteen, eli kun sen kaulanhan pitää olla pienessä kulmassa bodyn kanteen nähden, niin miten sen kaulakolon saisi tehty viistoksi vai kannattaako se kaulan pää tehä viistoksi ja miten se tehdään? Itse ainakin tällä hetkellä tekeillä olevassa les paul projektissa aion tehdä siten, että ennen kannen muotoilua teen kanteen 4 asteen kulman siihen otelaudan kohtaan, ja tätä viistettä vasten sitten jyrsin kaulan kolon, joten suoraksi tehty kaulan tenonko se nyt lie on nimeltään käntää kaulan oikeaan kulmaan. EDIT: juSG -projektissa sen sijaan tein kaulaan sen kulman ja runkoon "suoran" kolon. Tämä ei kuitenkaan minusta ollut hyvä tapa, ja siitä syystä kokeilen yo. tapaa. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
WilleTheBoss 14.07.2006 21:47:20 (muokattu 14.07.2006 21:48:06) | |
---|
Itse tein juuri les paul malliseen kitaraan kaulan kolon "luiskan" kaulaan, koska sillä lailla se tuli huomattavsti helpommaksi. Piti vain aika moneen kertaan laittaa kaula paikoilleen ja koittaa sopiiko hyvin :D |
HanskiS 20.07.2006 23:28:19 (muokattu 20.07.2006 23:34:56) | |
---|
Kaulakolon teko on täälläkin suunnittelun alla, mutta SG:n tapaiseen tekeleesen. Tehdäänkö SG:ssäkin kolo niin pitkäksi että se ulottuu mikin koloon saakka, vai pitäiskö siihen väliin jättää jokinlainen väliseinä ? Gibsonin kuvissa näkyy olevan mikin ja otelaudan välissä pleksiä, ettei oikein tiedä miten liitos on tehty. Toinen juttu. Tehdäänhän kaulakolo ensin ja sitten kolot mikeille ? Onnistuuko kaulakulman teko bodin kanteen yksinkertaisesti siten, että alkaa höylällä pikuhiljaa lisäämään kulmaa ja lopettaa sitten kun kielet nättäisivät tulevan sopivan korkealle tallan kohdalla. (Joku täällä kirjoitti että 1.5 cm olisi sopiva korkeus). Vai tarviiko tehdä jotain "tieteellisempiä" mittauksia ? |
Juniper 20.07.2006 23:39:10 | |
---|
Kaulakolo tehdään ensin. Kolon on hyvä ulottua mikkikoloon saakka. Kolon voi huoletta jyrsiä suoraan sillain, että mikin ja kaulan välille ei jää puuta. Jos väliin haluaa jättää puuta on toimenpide melekosen hankalampi(omakuva oranssi DC). Silloin pitää kaula liimata paikalleen ennen kannen liimausta. Kannen liimauksen jälkeen vasta jyrsitään mikkipotero. Tällä tavalla tehden voidaan kaulan tenonia pidentää vaikka kuinka pitkälle. Mutta omasta mielestä ja kokemuksesta se ei ole vaivan väärti. Kaulakulman voi tehdä ja tehdäänkin usein höyläämällä tai jyrsimällä kanteen kulma valmiiksi. 4 astetta on aika hyvä kulma, mutta sen voi tehdä ihan fiilispohjalta. Pääasia on, että lopputulos toimii. Itse oon tehny kaulakulman aina kaulaan. Tämä menetelmä on minulla toiminnu hyvin. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole. |
T.Urmio 21.07.2006 08:10:47 | |
---|
"Oikeessa" SG:ssä on ainakin puuta kaulan ja mikkien välillä. Siis Epikassa. Muistaakseni jotain 10mm luokkaa. No ei se mun vika oo |