Geloso 27.06.2006 14:17:05 | |
---|
Taitaa olla vähän offtopic, muttamutta, liittyy musiikkiin ja sen nauhottamiseen.. Otsikon mukaan, tietääks kukaan pajaa mistä vetorullia suomesta ? Mulla pari laitetta 60- luvulta, Akai ja Uher. |
kivi 27.06.2006 14:43:09 | |
---|
Taitaa olla vähän offtopic, muttamutta, liittyy musiikkiin ja sen nauhottamiseen.. Otsikon mukaan, tietääks kukaan pajaa mistä vetorullia suomesta ? Mulla pari laitetta 60- luvulta, Akai ja Uher. Niitä kapstaania vasten pyöriviä kumirullia? Kannattaa ensin koettaa voidella + hioa ne, jos kumi siitä hyvinkin elpyisi. Muista pyyhkiä ne kunnolla puhtaaksi ennen kuin laitat nauhaa koneeseen. Ja varsinaiseen kysymykseen: Kruunuradion yrityspuolelta ja Studiotec'istä olen ainakin itse löytänyt varaosia, tosin siitä on aikaa. Mikä Uher, muuten? Myynnissä edullisesti? ;-) |
Tubeman 27.06.2006 19:29:39 | |
---|
Taitaa olla vähän offtopic, muttamutta, liittyy musiikkiin ja sen nauhottamiseen.. Otsikon mukaan, tietääks kukaan pajaa mistä vetorullia suomesta ? Mulla pari laitetta 60- luvulta, Akai ja Uher. Painetelassa on tärkeintä että se on "kulutuspinnaltaan" suora,eikä tynnyrimäinen. Tynnyrimäisyys saa aikaan nauhan venymisen,paine on keskellä,ja nauhan reunat on "äänisen aallolla" kun se prässääntyy keskeltä.Tämä ongelma on videonauhureissa myös ,ja moni kasetti on pilattu kuluneella painotelalla. Tynnyrimäisyys aikaan saa myös nauhan vaeltelun capstania vasten,ja ääni vouvaa,,monesti ennen lähdettiin vikaa hakemaan väärästä paikasta,vetohihnoista ja huopakytkimestä . Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
okabass 28.06.2006 01:07:19 (muokattu 28.06.2006 01:08:06) | |
---|
Painetelassa on tärkeintä että se on "kulutuspinnaltaan" suora,eikä tynnyrimäinen. Tynnyrimäisyys saa aikaan nauhan venymisen,paine on keskellä,ja nauhan reunat on "äänisen aallolla" kun se prässääntyy keskeltä.Tämä ongelma on videonauhureissa myös ,ja moni kasetti on pilattu kuluneella painotelalla. Tynnyrimäisyys aikaan saa myös nauhan vaeltelun capstania vasten,ja ääni vouvaa,,monesti ennen lähdettiin vikaa hakemaan väärästä paikasta,vetohihnoista ja huopakytkimestä . MOI Olen sorvannut mm. Roland space echon kumisesta vetorullasta hyvin terävällä terällä pienen siivun pois. Sitten pieni hionta 600 paperilla. Tämän jälkeen rullan pinta on kuin uudessa rullassa. Homma vaatii sellaisen akselin tekemisen, jolla rullan saa kiinnitettyä sorviin. Työ täytyy tehdä aika tarkasti, jottei rullasta tule heittävää tms. |
Geloso 28.06.2006 07:56:48 | |
---|
Jees, just niitä kapstaania vasten olevia, jotka nauhaa kulettaa. Rullan pinta on kyllä tasainen ja vetää nauhaakin tasaisesti, mutta pahasti kulutuspinta halkeillut ja käytettäessä pientä kuminmurua irtoaa rullan reunasta. Tosiaan pitäiskin arvioida jos sitten vaikka sorvaamalla tokenisi, kun halkaisija on 40 mm. Onhan tossa vielä varaa.. Tää tarina Akaista.. Ja sitte se Uher, se näytttäisi olevan mallia 5000. En harkitse vielä myyntiä, tarkoi- tus olisi kunnostaa. |
Geloso 28.06.2006 07:57:21 | |
---|
Niin ja kiitos vihjeistä |
kivi 28.06.2006 08:14:13 | |
---|
Ja sitte se Uher, se näytttäisi olevan mallia 5000. En harkitse vielä myyntiä, tarkoi- tus olisi kunnostaa. Hmm... tuttu laite. Mulla on ollut tuollainen(kin). Uher 5000 on tuolla saksankielisessä Euroopassa kaiketi ihan keräilylaite (sikäli kuin 60-luvun alusta 70-luvun alkuun valmistettu laite sitä voi olla), joten jos se on hyvässä kunnossa se kannattaisi ehkä myydä juuri tuossa kunnossa sinne museoitavaksi, kun toisaalta kyseessä on "vain" karvalakkimalli, eli ei noita radion käyttämiä huippuluokan Uhereita vaan Uherin kouluihin ja vakaville harrastelijoille tarkoittama malli. Tekniikaltaan se tietenkin on hyvä, kuten kaikki Uherit, mutta mä en itse tuota lähtisi kunnostamaan, kun parempiakin malleja on saatavana. Ennemmin kunnostukseen hakisin jonkin kalleimmista Uhereista, Nagran, Studerin, TEACin, Lyrecin tms. ja jättäisin tuon koskematta. Mutta tää on vain mun mielipiteeni. |
Tubeman 30.06.2006 10:23:01 | |
---|
MOI Olen sorvannut mm. Roland space echon kumisesta vetorullasta hyvin terävällä terällä pienen siivun pois. Sitten pieni hionta 600 paperilla. Tämän jälkeen rullan pinta on kuin uudessa rullassa. Homma vaatii sellaisen akselin tekemisen, jolla rullan saa kiinnitettyä sorviin. Työ täytyy tehdä aika tarkasti, jottei rullasta tule heittävää tms. Aivan,noinkin sen voi reparoida,nämä kelakoneiden painotelat ja varmaan antiikisten nauhakaikujen vastaavat alkaa olla menneiden talvien lumia,ne on menneet ja uusia ei taida saada,,eli on tehtävä itse jos haluaa näitä koneita jatkossa käyttää,videoiden varaosista löytyy hyviä aihioita jatkojalostukseen,samoin kuin Teollisuus Etolasta ,neopreenia letkun muodossa,polttoaine letkuiksi tarkoitettua kamaa jossa on tekstiliivahvike,tämä kestää puristusta jos sen akselin päälle saa laitettua,vahvikekudos estää kumin "elämisen" painotelakäytössä.Tuo mainitsemasi sorvaus kruunaisi kokonaisuuden. Kumin leikkaaminen metriravarasta onnistuu sorvilla parhaiten,pikkupätkä esim huonekalujen liitoksistta käytettävän 6 mm puutapin päälle,ja ohut katkaisu terä,tulee suorat reunat kumiin. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
E.Q 30.06.2006 11:39:55 | |
---|
K100#10 |
Tubeman 30.06.2006 11:56:45 | |
---|
http://www.terrysrubberrollers.com/ Tuolla on aiheeseen liittyvää. Mielenkiintoinen sivu,itse asiassa jos on pienoissorvi käytössä,pystyy alumiinista ja sopivasta kumi/muovi seoksesta tekemään kokonaan uusia rullia vanhaan runkoon.. ovat jopa parempia kuin alkuperäiset varastossa kuivuneet.. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
samipa 20.07.2006 23:39:24 | |
---|
jos asut HKI niin kävele musadivariin ja kysäse omistajalta. Siinä linjalla on joku paja, joka korjaa kelanauhureita. Sain myös itse jokin aika sitten numeron miehelle, joka korjailee kyseisiä laitteita huvikseen. Jos kiinnostusta, soittaa ja kysyä häneltä mahdollista korjausta, niin laita pikaviesti tulemaan, voin antaa puhelinnumeron.
-Sami |