Aihe: Uraltone jr ongelma
1
Rallakka
30.03.2006 10:46:02

Sain Uraltonen tulille ja putket kyllä hehkuu, mutta mitään ei kuulu. Jännitepisteet ollaan mittailtu ja ne ampuu aika riskisti yli. Kytkentöjä olen silmät kuivana tuijotellut ja nuo pitäisi olla kunnossa. Osaako joku sanoa noiden jännitteiden nousun syyn, jännitteet pisteistä ovat seuraavanlaisia:

Putket on: Sovtek 5Y3, EH 6V6, EH EL34

Piste: mitattu/ohje

A: 426/350
B: 426/348
A-B: 0
C: 413/290
D: 386/271
E: 0/18.6
F: 0/17.86
G: 1.9/1.36
H: 248/175

Kiitokset
Tapsa
"I'm only wearing black until they invent something darker"
pjl
30.03.2006 10:53:38

Sain Uraltonen tulille ja putket kyllä hehkuu, mutta mitään ei kuulu. Jännitepisteet ollaan mittailtu ja ne ampuu aika riskisti yli. Kytkentöjä olen silmät kuivana tuijotellut ja nuo pitäisi olla kunnossa. Osaako joku sanoa noiden jännitteiden nousun syyn, jännitteet pisteistä ovat seuraavanlaisia:

Putket on: Sovtek 5Y3, EH 6V6, EH EL34

Piste: mitattu/ohje

A: 426/350
B: 426/348
A-B: 0
C: 413/290
D: 386/271
E: 0/18.6
F: 0/17.86
G: 1.9/1.36
H: 248/175

Kiitokset
Tapsa

En ole Uraltone skemaa nähnyt mutta jos noista jänniteistä oikien päättelin niin pääteputkien katodivastukset on kytkemättä? Sikäli siis kun pisteet E ja F ovat pääteputkien katodit ja vehje on vastuksella katodibiasoitu? Eikös siinä ollut putki tasuri? Tuo jännitteen nousu selittyisi sillä että pääteputkissa ei kulje virtaa ja siten käyttöjännitekään ei notkahda. Mittaa resistanssi pääteputkien katodeilta maihin. Ilman sähköjä siis. Pitäisi näkyä katodivastuksen arvo.

Hieno mopo sulla tuolla omassakuvassa!
Rallakka
30.03.2006 11:40:07

En ole Uraltone skemaa nähnyt mutta jos noista jänniteistä oikien päättelin niin pääteputkien katodivastukset on kytkemättä?
Vastukset on

Sikäli siis kun pisteet E ja F ovat pääteputkien katodit ja vehje on vastuksella katodibiasoitu?
Käsittääkseni kyllä

Eikös siinä ollut putki tasuri?
Kyllä

Tuo jännitteen nousu selittyisi sillä että pääteputkissa ei kulje virtaa ja siten käyttöjännitekään ei notkahda. Mittaa resistanssi pääteputkien katodeilta maihin. Ilman sähköjä siis. Pitäisi näkyä katodivastuksen arvo.
Mikähän noista on katodi kanta?

Hieno mopo sulla tuolla omassakuvassa!
dänks plussa tuli :D
pjl
30.03.2006 11:55:35

Mikähän noista on katodi kanta?
Katodi on siis se pinni putken kannalla johon se katodivastus on kiinnitetty. Eli mittaat resistanssin sieltä katodivastuksen putkenkannan puoleisesta päästä ja jostain valitsemastasi maapisteestä (ei katodivastuksen jalasta...).

Jotenkin tosiaan vaikuttasis siltä että päätepukissa ei kulje ollenkaan biasvirtaa. Voi tietysti olla että mulle tuli joku ajatusvirhe...

Uraltonen omalta foorumilta tai suoraan Herra Uraltonelta varmaan saat vähän asiantuntevampia neuvoja ;)

dänks plussa tuli :D
hee. kiitoksia.
Rallakka
30.03.2006 12:10:55

Katodi on siis se pinni putken kannalla johon se katodivastus on kiinnitetty. Eli mittaat resistanssin sieltä katodivastuksen putkenkannan puoleisesta päästä ja jostain valitsemastasi maapisteestä (ei katodivastuksen jalasta...).

Jotenkin tosiaan vaikuttasis siltä että päätepukissa ei kulje ollenkaan biasvirtaa. Voi tietysti olla että mulle tuli joku ajatusvirhe...

Uraltonen omalta foorumilta tai suoraan Herra Uraltonelta varmaan saat vähän asiantuntevampia neuvoja ;)

hee. kiitoksia.

Jep, kiitokset avusta, tuo katodin metsästys tuotti sen että huomasin oman kytkentävirheen tuolta. Nyt siis junnu rokkaa mahtavasti. näköjään kestää pikku kytkikset :)
McNulty
30.03.2006 13:19:30
Jep, kiitokset avusta, tuo katodin metsästys tuotti sen että huomasin oman kytkentävirheen tuolta. Nyt siis junnu rokkaa mahtavasti. näköjään kestää pikku kytkikset :)

Millainen kytkentävirhe sinulla oli tuossa?
Kuulisin mielelläni koska olen itse jossain välissä tuollaisen UT Junnun ottamassa projektiksi :)
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
pjl
30.03.2006 13:37:10

Jepjep. Mukava olla avuksi.
Rallakka
31.03.2006 13:35:11

Millainen kytkentävirhe sinulla oli tuossa?
Kuulisin mielelläni koska olen itse jossain välissä tuollaisen UT Junnun ottamassa projektiksi :)

En taida osata pelkin sanoin kuvailla, helpoin olisi jos sulla olisi kuvat tuosta... mutta muutoin suosittelen että poistat ton ostetaan ilmon torilta ja tilaat hiluina ja kasaat ite, suosittelen lämpimästi, dokumentointi on tarpeeksi hyvää että tajuaa tuon muutkin kuin "ydinfyysikot". Hyvä kolvi tuossa on hyvä olla, saa parempaa jälkeä helpommin ja on miellyttävämpi askarrella.
rytilahti
31.03.2006 14:52:46
Viitti uuttakaan aloittaa..

Vähän on hiljaisempi tuo uraltonen foorumi joten lisää tännekkin.

Onko siis kone kasattu väärin jos tonen kääntää nollille eikä ääntä kuulu? Tone toimii tosiaan hieman volumen tavoin minullakin mutta samalla toimii tonenakin. Eli mitä kirkkaampi ääni sitä enempi volumea.

Itselläni on näin. Olenko tehnyt jotain väärin...

niin ja drivemodi on asennettu. Mutta onko kyseessä ominaisuus vai vika kun d-modi alkaa toimimaan kunnolla vain jos potikka on väännetty jonkun verran yli puolenvälin (n.6-7, 1-10 asteikolla), sitä ennen särö on aika pahan kuuloista ja jotenkin "pätkivää"
Mikään ei oo siistimpää kun soittaa Rock´n Roll bändissä!
päänahka
31.03.2006 16:24:41
Onko siis kone kasattu väärin jos tonen kääntää nollille eikä ääntä kuulu? Tone toimii tosiaan hieman volumen tavoin minullakin mutta samalla toimii tonenakin. Eli mitä kirkkaampi ääni sitä enempi volumea.

Jotain siellä on väärin. Tarkastapa C3:n ja C4:n kytkennät sekä potikoilta lähtevät johdot, veikkaisin että jossain siellä on virhe.
rytilahti
03.04.2006 21:27:10
Jotain siellä on väärin. Tarkastapa C3:n ja C4:n kytkennät sekä potikoilta lähtevät johdot, veikkaisin että jossain siellä on virhe.

kyllä nuo ihan asiallisilta näytti, siis C3 Ja C4, ja johdotkin menee oikeisiin paikkoihin mikäli leiskaan on luottaminen.
Tosin bass cut kytkimeltä lähti johdot johdot väärinpäin kytkentälevyyn eli + men miinukseen ja päinvastoin. Tämän korjasin jo.

Ja vaikuttaakohan pahasti kun olen polttanut kolvilla C 31:sen muovisen pinnan rikki? Pitänee vaihtaa ehjään kunhan joutaa.
Mikään ei oo siistimpää kun soittaa Rock´n Roll bändissä!
kojones
22.07.2006 08:30:39
Jees.

Junnun säädettävästä takaisinkytkennästä kyselisin, minkähänlaiset vastusarvot mahtaisi olla järkevyyden rajoissa?
päänahka
22.07.2006 13:15:20
Jees.

Junnun säädettävästä takaisinkytkennästä kyselisin, minkähänlaiset vastusarvot mahtaisi olla järkevyyden rajoissa?

Forumilta sain vastaukseksi, että pienimmillään vastus saisi olla 10 k:n luokkaa, ja 250 k vastaa jotakuinkin sitä, että takaisinkytkentää ei olisi. Toki siihen voi laittaa kytkimen, jolloin takaisinkytkentä on kokonaan pois kuvioista.
Up and down, that's how energy stays alive.
TimoS
22.07.2006 13:35:28 (muokattu 22.07.2006 13:36:06)

Lainaan tässä tätä ketjua. Voisiko joku yrittää selvittää selkeällä suomenkielellä, että mitä ihmettä tuo takaisinkytkentä tekee käytännössä?

EDIT: siis niinkuin soundillisesti :)
Limes
22.07.2006 17:30:04
Negatiivinen takaisinkytkentä rajoittaa vahvistusta eli tässä tapauksessa
säröä. Näin olen ymmärtänyt, eeh....itseopiskelleena vasta viimeaikoina.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)