Moro! Ostin juuri käytettynä 4 kpl Eminence V12 Legend (16 Ohm) kaiutinta jotka ovat aiemmin olleet Krank kaapissa kiinni. Kun vaihdoin elementit niin mittasin vastuksen kun olin saanut kaksi kajaria kiinni kaappiin. Mittari näyttää jotain päälle 24 Ohmia.. Olen et HÄH?! koska olisin kytkenyt miten tahansa niin ei siitä mitään sellaista lukemaa pitäis tulla. Noh mittaan sit vielä erikseen elementit ja mittari näyttää vähän päälle 12 ohmia /kajari.. kummallista. Ajattelen et ehkä mittari on seonnut ja mittaan vanhat elementit (4 Ohm) ja aivan oikein näyttää. Eli varsin kummallista mun mielestä. Ja Eminence kajareissa lukee kyllä kyljessä ihan et 16 Ohm. Eli mietteitä tän asian ympärille kaipaan.. Niin ja sit vielä sellainen homma et mahtaako vahvistin tykätä jos ajan kaappia 16Ohm jaksita vai pitäiskö suosiolla ajaa 8 Ohmin jakista niin ei oo alle ainakaan..? "I am not your enemy so no apologies, please" -One Minute Silence |
Ok, eli pitäisi olla ihan turvallista ajaa 16 Ohm vahvisitmesta, kun ne kerran ovat 16 Ohm kaiuttimia? Koska ne ovat kyllä kytketty oikein. Et voi mitata tarkasti kaiuttimen impedanssia tavallisella yleismittarin resistanssi mittauksella. "I am not your enemy so no apologies, please" -One Minute Silence |
MOI Kun mittaat kaiuttimen resistanssin yleismittarilla, on sinun kerrottava saatu lukuarvo vielä n,1,25 . Tuo ilmoitettu 4 tai 8 tai 16 ohm on ns. nimellisimpedanssi, ei resistanssi. Eli kääntäen: 16 ohm kaiutin antaa mitattaessa suunnilleen 12,8 ohm (kerroin n. 0,8 = 1/1,25). 8 ohm-> 6,4 ohm. 4 ohm -> 3,2 ohm. |