Rami T 17.11.2006 07:39:00 | |
---|
En ole ennen rakentanut vaahteraotelautaista kaulaa, jossa siis ei ole erillistä otelautaa. Kaularaudan urahan tulee alapuolelle, mutta millainen rauta siihen on paras laittaa? Tavallinen kaksitoiminen ei kai sovi? Kiitos, t:Rami |
arppah8 17.11.2006 09:51:41 | |
---|
Tavallinen kaksitoiminen ei kai sovi? Sopii. Vähemmän tilaa nuo kaksitoimiset (tai yleensä koteloidut) raudat vievät kuin perinteiset kaarevat, jollaisen itse väsäsin baritoniprojektiini. Eli käytännössä ihan millainen rauta tahansa käy. Peace, love and good happiness stuff. |
poppamies 17.11.2006 22:59:02 | |
---|
Sopii. Vähemmän tilaa nuo kaksitoimiset (tai yleensä koteloidut) raudat vievät kuin perinteiset kaarevat, jollaisen itse väsäsin baritoniprojektiini. Eli käytännössä ihan millainen rauta tahansa käy. Paitsi että koteloitu on 12mm ja skunkstripestä tulee vähän törkeä. Omissa projekteissa olen käyttänyt perineistä kaarelle asennettavia ykstoimisia rautoja. Silloin siihen saa sen 1/4" perinteisen stripen. Toki kaksitoiminenkin sopii kunhan on korkeintaan 5mm . En oikein ymmärrä mitä tarkoita sillä että kotelomallinen veisi vähemmän tilaa? Minusta asia on juuri päinvastoin. G-strings are for strippers! |
Tim 18.11.2006 00:48:51 | |
---|
Olen nähnyt ainakin 6mm leveän kaksitoimisen kaularaudan. Ei ollut koteloitu. Tarkoitettiin varmaan, että perinteinen vie pystysuunnassa enemmän tilaa, kun se pitää asentaa kaarelle. Jos oikein ohuen tilukaulan tekee, niin voi tulla relevantiksi. Tosin keskeltähän se on vaan kauempana otelaudasta, ja siinä on jo ehkä paksuuttakin enemmän kaulalla. |
Rami T 18.11.2006 15:34:54 | |
---|
Aika ohut kaula siihen kyllä tulee. Alan kyllä kallistua tuon perinteisen kaarevan raudan kannalle. Eikös tuollainen kantikas ole hiukan hankala saada sovitettua sinne? |
Little Savage 18.11.2006 16:00:25 | |
---|
Oon yhden vaahterakaulan 2-toimisella kaularaudalla tehnyt. Ei sen raudan sovittaminen tuntunut mitenkään vaikealta. Jyrsimellä ura kantikkaalle osalle ja poraamalla mutterin reikä kaulan perään. |
Rami T 18.11.2006 16:20:53 | |
---|
Oon yhden vaahterakaulan 2-toimisella kaularaudalla tehnyt. Ei sen raudan sovittaminen tuntunut mitenkään vaikealta. Jyrsimellä ura kantikkaalle osalle ja poraamalla mutterin reikä kaulan perään. Ok, pitääpä mittailla ja suunnitella. |
tilujätkä 18.11.2006 16:57:28 | |
---|
Missä vaiheessa kolo sille raudalle sitten kannattaa tehdä? ihan höylättyyn lankkuun vai sitten kun on muoto sahattu mutta ei profiilia vai milloin? Itse olen teleen suunnitellut tälläisen tekeväni päässä pyörivään teleprojektiin. |
Little Savage 18.11.2006 18:25:39 | |
---|
Missä vaiheessa kolo sille raudalle sitten kannattaa tehdä? ihan höylättyyn lankkuun vai sitten kun on muoto sahattu mutta ei profiilia vai milloin? Itse olen teleen suunnitellut tälläisen tekeväni päässä pyörivään teleprojektiin. Älä missään nimessä mene ainakaan kaulanprofiilia veistämään ennen uran tekoa. Tosiaan se kaularaudan uran teko onnistuu helpoiten sillon kun lauta on vielä suora. Toki voihan sen uran tehdä sitten kun kaula on leikattu muotoonsa. Tällöin voi käyttää jotain muuta lautaa ohjurina. |
arppah8 19.11.2006 10:30:44 | |
---|
Olen nähnyt ainakin 6mm leveän kaksitoimisen kaularaudan. Ei ollut koteloitu. Tarkoitettiin varmaan, että perinteinen vie pystysuunnassa enemmän tilaa, kun se pitää asentaa kaarelle. Jos oikein ohuen tilukaulan tekee, niin voi tulla relevantiksi. Tosin keskeltähän se on vaan kauempana otelaudasta, ja siinä on jo ehkä paksuuttakin enemmän kaulalla. Juurikin tätä tarkoitin, anteeksi epäselvä kirjoitus. Paitsi että koteloitu on 12mm ja skunkstripestä tulee vähän törkeä. Omissa projekteissa olen käyttänyt perineistä kaarelle asennettavia ykstoimisia rautoja. Silloin siihen saa sen 1/4" perinteisen stripen. Toki kaksitoiminenkin sopii kunhan on korkeintaan 5mm . En oikein ymmärrä mitä tarkoita sillä että kotelomallinen veisi vähemmän tilaa? Minusta asia on juuri päinvastoin. Edelliseen projektiini laitoin Gotohin kasitoimisen koteloidun raudan eikä se muistaakseni ollut kovinkaan leveä. Saatanpa muistaa väärinkin, wengeotelauta kun tuli päälle joten skunkstripeä ei tarvittu. Mutta kevyesti alle 12 milliä se kuitenkin oli. Ja eikös ainakin joissain Ibanezeissa ole suht leveä tuo skunkstripe, ei se kuvien perusteella ainakaan ihan hirveältä näytä? Makuasioitahan nämä toisaalta ovat. Peace, love and good happiness stuff. |