Aihe: Kitaran bodyn kolhujen täyttö
1
_oSKu_
15.11.2006 22:11:22
On alkanut himottaa tommosen naturaalin satiinilakatun stratokopion maalaaminen, mutta siihen on vuosien saatossa ilmaantunut ikäviä kolhuja, jotka pitäisi jollain täyttää. Olisko hyviä ehdotuksia sopivista mömmöistä? Pitäiskö tosta ensin hioo pinta vähän karheemmaks, sitten täyttää kolot, hioo ja sitten maalaus?

Tosta maalaamisesta täältä löytyikin aika paljon juttuja, ettei siitä välttämättä sen enempää. Spraypurkeilla oon aatellut homman toimittaa.
Antti1
15.11.2006 22:15:14
Suosittelen pinnan hiomista, mikäli kolhut on vain siinä lakkapinnassa. Syvempiä monttuja voi koittaa nostaa veden, silitysraudan ja väliin laitettavan kankaan avulla (tai höyryllä, tai millä vaan mikä on kuumaa ja märkää), olettaen että poistat tuon pintakäsittelyn ensin. Jos ei nouse, niin suosittelen kevyttä hiontaa ja jos ei riitä, niin pakkelia tms. pintaan ja hionta päälle.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
_oSKu_
15.11.2006 22:24:13
Niin juu tosiaan toi unohtu sanoa että siinä on ihan puuhun uponneita kolhuja. Luulen että turvaudun suoraan tohon pakkeliin. Noita kolhuja on aika paljon ja silitysrautajekku kuulostaa vähän pelottavalta.
Antti1
15.11.2006 22:28:21
silitysrautajekku kuulostaa vähän pelottavalta.

Ei se mitään pelottavaa ole, ihan puuseppien (huolimattomien sellaisten) peruskäytäntö kolhiintuneen puun nostamiseen. Katsoskun puu tapaa elää vaikka 150 vuotta kuivuneenakin ihan entiseen malliin, jos se saa kosteutta. Kuumuus tässä tapauksessa nopeuttaa ja tehostaa vaan prosessia.

Isoja monttuja tolleen ei voi tietenkään nostaa, mutta pienehköjä kolhuja ja painaumia se korjailee. Kokeile vähän kopauttamalla jotain kalikkaa ja "silittämällä" se uudestaan suoraksi.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Mike M. Hiirenloukku
15.11.2006 23:46:13
Ja minä voin myös todistaa että jo pelkkä kosteuskin riittää pieniä kolhuja nostamaan, mikäli syyt eivät ole katkenneet.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Juzzu
16.11.2006 07:08:38
Ja minä voin myös todistaa että jo pelkkä kosteuskin riittää pieniä kolhuja nostamaan, mikäli syyt eivät ole katkenneet.

...ja kuuma kosteus nostaa vielä enemmän. Siis ihan kitaroita tarkoitan. Myös.

Öö... Siis teevedenkeitin tulille ja kuumalla vedellä kuopat ylös - edellyttää siis sitä ettei puun syyt ole katkenneet.
VesaK
16.11.2006 09:48:25

Jos edellämainittujen neuvojen jälkeen sellaisia painaumia edelleen jää missä on vielä vanhaa lakkaa pinnassa niin 5 minuutin epoksiliima on osoittautunut sopivaksi filleriksi. Tämän tasoittamiseen on mattoveitsen varaterä hyvä työkalu. Puusepän kitit eivät oikein tahdo tarttua maalien ja lakkojen päälle. Sen sijaan autopakkelia on toisinaan käytetty ihan menestyksellisesti ja näitä on myös helppo hioa.
NRider
17.11.2006 16:23:14
Mitäs ainesta sitten suosittelisitte puussa olevien kolojen ja rakojen (ei kolhujen) täyttämiseen ennen maalausta? Mikä tarttuu hyvin ja on helppo hioa tasaiseksi?
Antti1
17.11.2006 16:25:59 (muokattu 17.11.2006 16:29:40)
Ennen maalausta? Puukitti, tai jotain vastaavaa.

EDIT 1: Ja tota "vastaavaahan" voi rakennella itsekin. Perhanan paljon hiontapurua ja jonkinverran pvac liimaa (muukin toki käy), joista tehdään sellainen tahmainen massa. Toi massa saa olla melko kuivakkaakin, kunhan ei pölise ja pysyy kasassa. Sitten pieni ripaus liimaa monttuun, mömmö päälle, tasoitus painamalla ja pieni sutasu liimaa päälle. Kasasta kannattaa tehdä koloa isompi, koska se kutistuu kuivuessaan.

EDIT 2: Vai tajusinkohan mä sittenkään ihan oikein. Onko tarkoitus tukkia puun syyt? Lakkaa, pohjamaalia, tai jotain siinä tapauksessa pohjalle.
Jannipaali
17.11.2006 17:43:33
EDIT 2: Vai tajusinkohan mä sittenkään ihan oikein. Onko tarkoitus tukkia puun syyt? Lakkaa, pohjamaalia, tai jotain siinä tapauksessa pohjalle.

Tässä kannattaa käyttää myös sellasta kikkaa, että hinkkaa puulla (palikka tai lastua) puuta vasten (puu alkaa kiiltämään, kun olet tarpeeksi kauan hinkannu), jonka johdosta puun huokoset/syyt tukkeutuu.

Helpottaa huomattavasti pintakäsittelyä, kun puu ei enää ime niin paljoa maalia/lakkaa.
M.A.C.H.O. # 6 "Don't disturb my friend. He's dead tired." In GOTOH We Trust. THV-Klubi #40
NRider
17.11.2006 17:48:54
EDIT 1 oli se, mitä tarkoitin, mutta on tuo toinenkin tietysti hyvä tietää. Oma kokemukseni tuosta liiman ja puupölyn sekoittelusta on se, että se tökötti tuntuu olevan vähän turhan sitkasta ja pehmeää ja hankalaa hioa, mutta eiköhän siitä hyvääkin saa jos jaksaa kokeilla erilaisia seoksia. Lähinnä ajattelin, että minkälaista kittiä kannattaisi käyttää, ettei se ole vaikkapa liian kovaa tuon puun kanssa tai jotain.
Antti1
17.11.2006 18:31:00
No metallipakkeli ainakin on melkoisen työlästä hioa aivan tasaiseksi. Siihen sä tarvitset melkein väkisinkin tasohiomakoneen, leveänauhasantaajan tms., tai saat olla todella tarkkana. Jollain epäkeskolla tulee herkästi monttua siihen kitaran pintaan, jos vähänkään kulma ottaa kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)