Aihe: Ruusupuun öljyäminen
1
Little Savage
09.11.2006 14:15:48
Olis ruusupuinen otelauta kaapissa odottamassa projektin alkamista. Pitäs kai öljytä ettei ala halkeilee mutta haittaako öljyäminen otelaudan liimaamista ?
thekimble
09.11.2006 14:52:07

Olis ruusupuinen otelauta kaapissa odottamassa projektin alkamista. Pitäs kai öljytä ettei ala halkeilee mutta haittaako öljyäminen otelaudan liimaamista ?
Kyllä se haittaa paljonkin, ei se varmaan halkee jos ei oo kerran vielä haljennut
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Juzzu
09.11.2006 15:04:03
Ei sitä tarvitse öljytä nyt, eikä välttämättä koskaan. Itse olen (valmiiden) skittojen ruusupuisia lautoja öljyillyt satunnaisesti ehkä kerran, kaksi vuodessa, mutta taitaisi nuo näpeistä tulevat scheisset jo pitää ne muutenkin kuosissa.

Jos puu alkaa selkeesti "kuoriutumaan" ni sitten varmaan oljyä huutelee. Älä ny ennen ainakaan öljyä ennen kuin kitara kasassa on. Näinpä olen minä mieltä.
Mike M. Hiirenloukku
09.11.2006 15:53:10
Kuten yllä on mainittu, eli ei nyt ainakaan ennen liimausta. Muutaman ruusupuuotelaudan oon dunlopin puhdistus/öljyn kanssa puhdistanu/öljynny ja kyllä suosittelen sillon tällöin niin tekemään.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Antti1
09.11.2006 16:25:08
Tämmöisenä lisäpointtina mainittakoon, että luonnostaankin rasvaiset puut olisi ennen liimausta syytä vetäistä jollain rasvaa poistavalla aineella läpi liimauspintojen kohdalta. Tärpättiä, tinneriä, tai jotain vastaavaa.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
buju
09.11.2006 20:07:54
Niinkuin rakentaja mestarit yllä jo mainitsikin, öljy haittaa liimaamista. Mun skuju sai ekan kerran öljyä otelautaan 20 vuoden käytön jälkeen. Silloinkaan ei sitä varsinaisesti vaatinut. Nykyisin öljyän noin kerran vuodessa.
Damn right, I´ve got the blues
SaBer
10.11.2006 15:03:37

Mulla oli ennen varsin eläväinen kaula, mutta otelaudan perusteellisen öljyämisen jälkeen en ole kaularautaan paljoakaan koskenut. Joskus öljyäminen on siis ihan hyvästä, vaikka otelauta ei olisikaan halkeamassa...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
buju
10.11.2006 22:45:33
Mulla oli ennen varsin eläväinen kaula, mutta otelaudan perusteellisen öljyämisen jälkeen en ole kaularautaan paljoakaan koskenut. Joskus öljyäminen on siis ihan hyvästä, vaikka otelauta ei olisikaan halkeamassa...

Kyllä se öljyäminen aina hyvää tekee, ainakin lika on helpompi pyyhkiä pois ja on hienomman näköinen. Eipä ole tullut mieleen, että öljyäminen voisi vähentää kaularaudan säätö tarvetta. Loogista kuitenkin.
Damn right, I´ve got the blues
flattopguitar
13.11.2006 13:25:18 (muokattu 13.11.2006 13:26:06)
Eipä ole tullut mieleen, että öljyäminen voisi vähentää kaularaudan säätö tarvetta. Loogista kuitenkin.

Niin on, koska kaulat tunnetusti elävät kosteuden mukana. Yleensä niin että talvella kuin kitara kuivuu, niin kaularautaa saa olla kiristämässä ja kesän tulessa päinvastoin. Tuo ilmi johtuu varmaan juuri siitä, että kuivuessaan otelauta lyhentyy hieman ja vetää kaulaa koveraksi. Pinnan öljyäminen voi vähentää sitä kosteuden imeytymistä ja haihtumista, joka vaikuttaa tuohon reagoimiseen tunnetuin seurauksin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)