Little Savage 03.11.2006 14:37:38 | |
---|
Mites tollasten Les Paul -tyylisten kruunu/suorakaide otelautamerkkien laitto oikein onnistuu ? Kannattaako merkit asentaa ennen radiuksen tekoa vai sen yhteydessä. Luulisi että alkaa otelautamerkit keikkua siinä pyöristetyn otelaudan päällä kun niitä ääriviivoja vetelee.Ja mitään ideaa kuinka korvata dremeli poteroiden teossa ? |
Tim 03.11.2006 15:23:19 | |
---|
Mites tollasten Les Paul -tyylisten kruunu/suorakaide otelautamerkkien laitto oikein onnistuu ? Kannattaako merkit asentaa ennen radiuksen tekoa vai sen yhteydessä. Luulisi että alkaa otelautamerkit keikkua siinä pyöristetyn otelaudan päällä kun niitä ääriviivoja vetelee.Ja mitään ideaa kuinka korvata dremeli poteroiden teossa ? Kannattaa varmaan vetää ensin radius kuntoon, ja sitten upottaa. Ettei radiusta säätäessä tule hiottua merkkien läpi. Eeben-otelaudassa niiden reikien ei tarvi ihan viimesen päälle olla, kun voi mustalla epoksilla täyttää ylimääräset kolot näkymättömiin. Ruusupuun kanssa vaikeampaa. Olen käyttänyt vaan dremeliä jyrsintäalustalla varustettuna. Pistäny otelaudan kahden laudan väliin, että tulee tasapohjanen kolosta. Kai nuo on ennen dremeliä jollain talttasysteemillä nyhrätty. |
Juniper 03.11.2006 19:18:51 | |
---|
Omaan LP:hen otin dremelillä isot alueet pois ja sitten kirurgin veitsellä ja terävällä taltalla tiukat kulmat. Mulla oli otelauta ruusupuuta ja filleröintiä ei tarvinnut, kun onnistu varsin hyvin. Mulla oli myös radius valmiina otelaudassa.(jyrsinnässä mulla oli pari laminaatin pätkää otelaudan molemminpuolin estämässä jyrsimen keinumista) |
Juzzu 05.11.2006 10:17:59 | |
---|
Itse käytän yläjyrsintä jollain pienellä terällä enkä mene dremel-asteelle ollenkaan, ei sen kanssa jaksa nysvätä. näin siis eebenin kanssa. |
Mike M. Hiirenloukku 05.11.2006 11:08:36 | |
---|
Ja tässä täytyy muistuttaa ja painottaa sitä vielä erittäin suuresti, että ebenillä se ei oo niin justiinsa (vaikka itse teenkin dremelillä 0,8 mm terällä ja loput veitsellä :P) mutta esim. kuusta tai mäntyä, tai mitä tahansa vaaleampaa puuta käsiteltäessä on hupsahdukset hyvin hankala, miltei mahdoton korjata näkymättömiin. Ebenissä itse asiassa juSG projektissain, on joissain pienissä epätasaisuuksissa täytteenä pelkkää "kirkasta" epoksia, ja pienet virheet korjaa jopa se. Appiukolla on ibanezin hummingbirdkopio vuosikymmenten takaa, ja sen otelautaan (ruusupuu) on tehty merkit "vähän sinne päin" jyrsimällä ja fillaamalla ylimääräset. Ajan patinaa siinä on sen verran ettei harjaantumaton silmä sitä erota, mutta kyllä se aina sieltä muistuttaa ;) That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Little Savage 08.11.2006 17:46:09 | |
---|
Itse käytän yläjyrsintä jollain pienellä terällä enkä mene dremel-asteelle ollenkaan, ei sen kanssa jaksa nysvätä. näin siis eebenin kanssa. Yläjyrsin multa löytyykin. Jos sillä yrittäis jyrsiä niitä upotuksia. Onko niitä teriä 6mm pienempiä saatavilla mistään ? |
Juzzu 09.11.2006 06:40:58 | |
---|
Yläjyrsin multa löytyykin. Jos sillä yrittäis jyrsiä niitä upotuksia. Onko niitä teriä 6mm pienempiä saatavilla mistään ? On - eri asia on sitten löytääkö ja mistä... Tuo 6mm onkin aika jyty. |
spyykko 10.11.2006 14:08:52 | |
---|
Itse käytän yläjyrsintä jollain pienellä terällä Miten pienellä? Oletko löytänyt jostain alle kolmemillisen? Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juzzu 13.11.2006 07:05:56 | |
---|
Miten pienellä? Oletko löytänyt jostain alle kolmemillisen? Jep, soitinrakentajan terää olen kyllä hypistellyt. Itselläni tosin pienin on juuri kolmemillinen, mutta kyllä sitä silläkin... |
spyykko 13.11.2006 15:56:53 | |
---|
Miten pienellä? Oletko löytänyt jostain alle kolmemillisen? Itse itselleni vastaten; Malmin Terästä näyttäisi ainakin saavan kaksimillisen. Ite olis taas tarvinnu tehdä |