Aihe: Eka projekti: HB:n seiska uuteen kuosiin, kysymyksiä ideasta. 1 2 | |
---|---|
![]() 25.07.2006 18:18:05 (muokattu 25.07.2006 18:19:55) | |
Minua on kiinnostanut jo pitkään kitaran rakentaminen itse, joten ajattelin seuraavanlaista projektia. Ostan halvan Harley Bentonin ja teen sille aika kokonaisvaltaisen tekniikanvaihdon. Ja 7-kielisen, koska sellaista minulla ei vielä ole, mutta sellainen tuntuisi ilmaisuvoimaltaan minulle sopivalta soittimelta. Olen jo jonkin verran lukenut aiheesta materiaalia Internetistä, mutta ajattelin silti ottaa asian puheeksi tätäkin kautta. Lähtökohtana on siis kitara, jonka speksit ovat (copy/pastea Thomannin sivuilta): Harley Benton HBR7-450FRBK 7-string E-Guitar Alder Body Maple Neck with Rosewood Fretboard 24 Frets Neck width48mm Scale 648mm 2 Humbucking Pickups 3 way switch Floyd Rose Licensed Tremolo System Colour black Näiden lisäksi mainittakoon, että kitarassa on pulttikaula ja se maksaa 166 €. Tässä vielä linkki Thomannin sivuille: http://www.thomann.de/thoiw3_harley … frbk_7string_egitarre_prodinfo.html Kitaraa kokeilematta epäilen, ettei se pidä virettä kovin hyvin. Perusteena tälle arvaukselle on tuo lisenssifloikka, jonka laatua tuohon hintaluokkaan epäilen hyvin vahvasti. Siispä se olisi vaihdettava toiseen kelluvaan tallaan. Ajattelin korvaajaksi Ibanezin Edge Pro 7:aa. Luultavasti kitaran mikitkään eivät ole sitä parasta A-ryhmää, joten vaihtaisin ainakin tallamikin mieluusti (kaulamikki ei ole juuri nyt olennainen, soitankin sillä vain vähän tai en ollenkaan). Tämän ajattelin korvata EMG:n 707:lla. Tässä kohdassa esittäisin niitä kysymyksiä. Ensinnäkin, ovatko päättelyt mielekkäitä ja niille esittämäni ratkaisut toteuttamiskelpoisia? Haulla olen löytänyt keskustelua kelluvan tallan vaihtamisesta toiseen, niiden mukaan kyseinen operaatio on mahdollinen. Toiseksi, olisiko myös satulan vaihto paremman vireenpitävyyden kannalta olennaisen tärkeä operaatio? Entäpä elektroniikka, pitäisikö sillä saralla tehdä jotain muutakin kuin vain tallamikin vaihto äänenlaadun parantamiseksi, jos, niin mitä? Kaavioihin en ole vielä perehtynyt, tämä ei mielestäni vielä ole ajankohtaista, tarkoitan enemmänkin sitä, että tulisiko minun vaihtaa muitakin komponentteja. Ja lopuksi, mitä muuta ehdottaisit projektille, olenko jättänyt huomioimatta jonkin tärkeääkin tärkeämmän seikan? Projektin tarkoituksena on ensisijaisesti tehdä itse osista ihka oikea sähkökitara, mutta toissijainen tavoite on saada aikaiseksi asiallisesti vireensä pitävä peli, jolla kehtaa soittaa. Minulla on myös sellainen tavoite, että ainoa halpisosa tässä kitarassa olisi lähtökohtainen kitara (sen puuosat), vaihtaisin siihen mieluusti laadukkaita osia. Kiitokset vastauksistanne! edit: Onpa nyt vaikeata ilmaista itseään yksiselitteisesti. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. | |
![]() 25.07.2006 18:27:37 (muokattu 25.07.2006 18:40:13) | |
ainoa halpisosa tässä kitarassa olisi lähtökohtainen kitara (sen puuosat), vaihtaisin siihen mieluusti laadukkaita osia. Ei minun mielestäni mitään järkeä. Vaikka pelkästään sen takia, että uusi Edge Pro 7 maksaa saman verran kuin kitara itse. Jos haluaa kasata itselleen osista kitaran, niin monet ovat suositelleet Warmothilta tilaamista. Jos kerran olet valmis laittamaan parisataa euroa pelkään tallaan, niin samantien kannattaisi ostaa kunnon runkokin. Sähkökitara kun kuitenkin on myös akustisesti soiva soitin, ja jos se ei akustisesti soi hyvin, niin sähköinen sointikaan tuskin on mitään mairittelevaa. Ei paskasta saa konvehtia vaikka kuinka osia vaihtelisi. Mielummin siis käyttää vähän enemmän rahaa, ostaa kunnon osat ja kasaa laatusoittimen, kuin käyttää pientäkään määrää rahaa ja kasaa kehnon soittimen vain kasaamisen ilosta. Edit: Katsoin, että 7-kielisen body Warmothilla maksaa 260$, kaula spekseistä riippuen 160-190$. Varmaan johonkin 450e menisi niihin, ainakin saisit laadukkaat puuosat. Tai mistäs minä tiedän, mutta monet ovat kehuneet. Yhtä Warmothin osista kasattua stratoa olen kokeillut ja se vaikutti aika hyvältä. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... | |
![]() 25.07.2006 20:06:39 | |
tuo hb:n seiska ei mikään kallis ole ja sitä on joku kehunutkin. tallan blokkaaminen ja mikin vaihto voisi kuitenkin olla max, mitä sille kandee tehdä (imho). tallaakaan ei tartte blokata jos se toimii. elämä voittaa! | |
![]() 25.07.2006 21:47:50 (muokattu 25.07.2006 21:49:05) | |
Ei minun mielestäni mitään järkeä. Vaikka pelkästään sen takia, että uusi Edge Pro 7 maksaa saman verran kuin kitara itse. Jos haluaa kasata itselleen osista kitaran, niin monet ovat suositelleet Warmothilta tilaamista. Jos kerran olet valmis laittamaan parisataa euroa pelkään tallaan, niin samantien kannattaisi ostaa kunnon runkokin. Sähkökitara kun kuitenkin on myös akustisesti soiva soitin, ja jos se ei akustisesti soi hyvin, niin sähköinen sointikaan tuskin on mitään mairittelevaa. Kiitokset perustellusta näkemyksestä. Ymmärrän pointin ja vaikka ymmärrys ei empiirisiin havaintoihin perustukaan, en suostu uskomaan, että olisit absoluuttisen väärässä. Huomasin kuitenkin esittäneeni erään näkökulman tilanteeseen väärin. Eli rahatilanne on myös yksi tekijä. Jos se ei olisi, olisi valitsemani puutavarakin alansa parasta A-ryhmää. Itse asiassa ajatus siitä, että vuoden päästä ostaisin samaan kitaraan laadukkaat puut, ei olekaan kovin kaukaa haettu. No mitäs sillä HB:lla sitten tekee? Silloin ei ehkä mitään, mutta nyt näen selkeästi kaksi hyötynäkökohtaa. Opin tekemään itse. Kitaran anatomia ei ole minulla hallussa kovin hyvin, tuon operaation myötä se parantuisi merkittävästi. Myös mahdollisia (todennäköisiä) mokia silmälläpitäen HB:n materiaali olisi hyvää kauraa harjoitteluun. Minulla on vuoden ajan 7-kielinen kitara käytettävissäni. Olen aiemmin soittanut kuusikielisellä, joten se 7. kieli saattaa aiheuttaa pieniä kommervenkkejä ainakin aluksi, tosin uskoisin sopeutuvani siihen verraten nopeasti. Minulla olisi aikaa tottua siihen. Mutta ylipäänsä, verrattuna siihen vaihtoehtoon, että ostelisin pala kerrallaan hyviä osia, tällä tavalla minulla on koko ajan kitara käytettävissäni eikä projekti jää semmoiseen vaiheeseen, että on jos jonkinlaista palikkaa, mutta ei jotain pientä olennaista juttua, minkä vuoksi en saisi kamoillani tehdyksi juuri mitään. P.S. Minulla on itse asiassa jenkki-Stratocasterissani juuri Warmothin kaula. Vaikka en juuri mitään tiedäkään siitä, miten kaulan sointi vaikuttaa lopulliseen soundiin, ei se silti kuulemani perusteella ainakaan täysin paska voi olla. edit: Tekstistä puuttui sanoja. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. | |
![]() 25.07.2006 22:40:47 | |
Jos sä haluat oppia vähän kitaran anatomiaa, niin mikä ettei kannattaisi ottaa tuommoista työn alle. Pitkällä tähtäimellä se ei kyllä varmastikaan ole halvin tapa. Tietenkin, jos sä pikkuhiljaa ostat siihen uuden osan, kunnes sulla on kaksi kitaraa, niin voithan sä sitten vaikka myydä sen Harrikan.....tai vaikka polttaa sen. Todennäköisesti sulla on siinä vaiheessa paljon valmista kitaraa kalliimpi kitara, mutta onpahan ainakin itse kasattu ja oppia saatu rutosti. Mikä tuota hommaa sitten (ainakin mulla) sotii vastaan? Saattaa tuon tallan kanssa tulla tallapaalujen paikkojen uudelleen poraamista. Samalla tulee sitten pakkeloiminen ja uusi pintakäsittely. Tuo EMG:n mikki muistaakseni tekee saman. Se taisi olla standardikokoa isompi. Se ei tosin paklausta kaipaa, mutta pintakäsittelyn kuitenkin. Mulle tuo olisi ainakin liian iso projekti. Ei sen puoleen, etteikö sitä saisi tehtyä, mutta työvälineet, -tilat ja motivaatio eivät riittäisi tuohon. | |
![]() 25.07.2006 23:59:44 (muokattu 26.07.2006 00:11:52) | |
Rahatilanne on tietysti vähintäänkin pätevä perustelu ostaa halpa kitara, mutta onko se pitkällä tähtäimellä kuitenkaan järkevää? Voithan toki ostaa uudet puut Harley Bentonin tilalle kun rahaa kertyy enemmän, mutta oiva tumpeloinen jo sanoikin muutaman oleellisen seikan miksi jättäisi homman tekemättä. Niin minäkin jättäisin. Ylipäätään musakamojen ostossa olen yrittänyt noudattaa periaatetta "köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa". Hieman kalliimmat soittimet yleensä säilyttävät hintansa vähän paremmin paremmin, mutta halpiksista joutuu usein luopumaan puoli-ilmaiseksi. Trust me, i know. Yhdestä "virheestäni" oppiineena mielipiteeni on, että ei kannata. Jos todella haluat vain alkaa kasaamaan ja opetella modailemaan kitaroita, niin anna mennä, mutta jälkeenpäin kun modailu on tehty, niin astetta parempien osien myötä käteen jää myös laatusoitin eikä vain fiilistä, että "tässäkö tämä nyt oli?" Edit: Ei sillä, mä olen paria Harley Bentonia kokeillut, ja oli ne 80 euron soittimiksi ihan ok, mutta tuollaiseen modailuun en välttämättä hommaisi. Ne puut kun vaikuttaa kitaran sointiin paljon. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... | |
![]() 26.07.2006 10:22:55 (muokattu 26.07.2006 12:15:49) | |
Jos meinaat tuollaisen projektin joskus toteuttaa ja kyllästyt jossain vaiheessa siihen HB:n runkoon & kaulaan, niin ompahan mikit sekä talla valmiina seuraavaa seiskaprojektia varten. Eikä tuo HB:n seiska kuulemma niin paska edes ole. Assembled in blasphemy | |
![]() 26.07.2006 11:47:18 | |
Virittelin tuossa itse yhden HB-n(ks. HB-straton tuunausta). Tarkoituksena myös harjoitella rakentelua sekä kokeilla paria erikoisempaa ratkaisua. Ei siinä HB-ssa mielestäni mitään kovin huonoa ollut, yleinen työnlaatuhan on tietysti hiukan suurpiirteistä, reikiä porattu vähän sinnepäin yms. mutta puuosat vaikuttivat ainakin minun harjaantumattomaan silmääni kelvollisilta. Runko on jotain pehmeähköä puuta (leppää?). Kaula vaahteraa, hiukan värivirheitä ja joku pieni oksa mutta ihan hyvintehdyn oloinen, suora, nauhat samassa tasossa eivätkä törrötä. On itse asiassa vähän liiankin suora nyt oltuaan ilman kieliä kuukauden. Täytyy katsoa taipuuko kaarelle ajan mittaan vai pitääkö löysätä kaularautaa.(kielet sirisevät hiukan nauhoihin). Tuskin se huonompi on kuin vastaavasta puusta itse tehtykään vaikka se onkin kiinassa tehty. Itse tehden voi kyllä taas valikoida puut paremmin ja saada siten paremman tuloksen,uskoisin. Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. | |
![]() 26.07.2006 11:52:08 | |
Itselläni ollut pari HB projektia johon tehty juuri mainitut vaihdot(mikit,vir.kon.,tallat)jne. ja hyviähän niistä on tullut mutta ehkäpä on sattunut juuri se hyvä yksilö kohdalla koska totuushan on että noista HB:sta on ehkä yksi kymmenestä hyvä ja muut jotain muuta... Ei muuta ku projektia pystyyn ja massi paukkumaan ; ) | |
![]() 14.09.2006 18:21:04 | |
Kommentoitakoon nyt tännekin, että projektihan on toteutunut / toteutumassa jo hyvää vauhtia, tosin maltillisella tempolla. Mikkivalinnassa päädyin sittenkin passivimikkiin, DiMarzion Evolution7:aan. Voisin tehdä spesifisemmän kuvauksen projektista nettisivuilleni, mutta sen verran valotettakoon, että ei tuo nyt mikään ihan paska viritelmä tunnu olevan. Kitara on siis tällä hetkellä alkuperäinen floikka blokattuna ja sen tallassa yo. mikki. Nälkä kun tuntuu asentaessa kasvavan syödessä, heräsi mielenkiintoni myös ulkoasuun, minkä vuoksi haluaisin esittää seuraavan kysymyksen. Miten saan Harley Bentonin logon poistetuksi lavasta suht siististi? Lapa saa jäädä vaikka kokonaan mustaksi. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. | |
![]() 14.09.2006 18:58:54 | |
Miten saan Harley Bentonin logon poistetuksi lavasta suht siististi? Lapa saa jäädä vaikka kokonaan mustaksi. Mun mielestä olis hienompi jos hiot puulle asti sen. Uraltone Jr. | |
![]() 14.09.2006 20:02:05 | |
Hmm.. jollaki muullaki siis samat aikeet kuin minulla. Itselläni on kanssa tuo kyseinen seiska-harrikka ja koska runko on koko musta rumilus eikä kepillä ole mitään arvoa niin kevään/kesän aikana hioin siitä maalipinnan pois aikeina tehdä siitä yksilöllinen hevikepukka. Vinkkinä voin sanoa että ei ainakaan kannata yrittää maalinpoistoainetta siihen sillä se harrikan maali on jotain akryylihässäkkää johon ei nuo aineet tepsi mitenkään, lisäksi mustan maalin alla oli vielä lakkakerros. Jouduin lopulta ottamaan kuumailmapuhaltimen ja teräslastan/kavasimen jolla raaviin enimmät maalit pois, tuo lakka ei tahtonut sulaa oikein niin hyvin kuin maali vaan lähti pieninä hileinä kun tarpeeksi lämmitti. Lopuksi vielä hain jeesuskaupasta karkeaa ja hienompaa hiekkapaperia ja päästelin epäkesko-hiomakoneella pinnan puhtaaski kuumailman palojäljistä ja lopuista maaleista.. Runkopuusta löytyi pari pientä oksankohtaa ja muutama outo viiru eli lakkaamaan ja petsaamaan en aio ruveta. se lavan teksti ei lähde muuta ku koko lavan puhtaaksi kaapimalla. Itselläni on suunnitelmissa ostaa kiinteä tune-o-matic talla (sp-elektroniikalta ainakin löytyy niitä) ja leppä-puuta jolla tukin tuon floikkarin aukon.. Henk.koht. en tykännyt siitä floikka-kopiosta.. vireeseen saaminen oli kovan työn takana enkä muutenkaan tykkännyt siitä. Lisäksi hulluissa suunnitelmissani on vaihtaa kaula baritoniksi jos vain keksin miten. (?!) Takamikiksi olen jo vaihtanut Dimarzion ToneZone7:n koska alkuperäiset mikit oli oli aika surkeat mielestäni. rockrock | |
![]() 15.09.2006 07:17:31 | |
HB-logon ainakin minä hioin epakeskolla pois ennen lakkausta. Lähti ihan nätisti,lienee joku siirtokuva lakkakerrosten välissä tms.(eli ei ollut imeytynyt puuhun). Nyt pitäisi keksiä joku kiva teksti sen tilalle. Rat Blaster? Stratobastard? :) Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. | |
![]() 15.09.2006 15:31:08 | |
Eikös se joku Mnettiläinen just tommosen modannu? Teki siihen kiinteän talla ja maalasi metallioranssiksi. Oisko ollut Invader? "Hattu pois päästä!" | |
![]() 15.09.2006 16:10:47 | |
Eikö kannattaisi liimata tuonne floikan alle ihan kolonkokoinen puupala niin, että se toimisi vain alaspäin eli virettä laskiessa kuten EVH:lla. Viidellä jousella ei pitäisi nousta bendatessa ja luulisi pitävän vireen kohtalaisesti sekä sustain muuta kuin ennen. | |
![]() 16.09.2006 00:43:59 | |
Eipä kai tässä sitten muuta kuin lapa hiontaan. Virityskoneistot voisi vaihtaa samalla kertaa, jo pelkästään siksi, että en saa riittävän paksuja kieliä alkuperäisten läpi. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. | |
![]() 16.09.2006 11:22:31 | |
Itelläkin käynyt mielessä hommata tuommonen halpa HB:n seiska ja täyttää kaulamikin kolo kokonaan ja floikkakin poistaa ja kiinteätalla tilalle. Tallaan tulisi joku... vaikka X2N7 tai EMG. EMG toimii mielestäni paremmin seiskassa. Väriksi vaikka musta tai joku metalliväri. "Hattu pois päästä!" | |
![]() 16.09.2006 11:26:56 | |
Eipä kai tässä sitten muuta kuin lapa hiontaan. Virityskoneistot voisi vaihtaa samalla kertaa, jo pelkästään siksi, että en saa riittävän paksuja kieliä alkuperäisten läpi. Hio pois. Hyvällä tuurilla löytyy vielä yksi lakkakerros sieltä logon alta. Uraltone Jr. | |
![]() 21.09.2006 21:45:47 | |
Ja kysymykset sen kuin jatkuvat. Murgon innoittamana tein minäkin 3mm turkkilevystä "pleksin" kitaraan (kamerakännykällä otettu tuhnuinen kuva jäsenkuvauksessa). Tämä maksoi yhteensä 7€, 5€ 0,45m*0,45m pala levyä ja 2€ paikallisen pajan käytöstä (vuorokaudesta). Olen nyt aikani soitellut blokatulla floikkatallalla ja seurannut sivusta / soittanut itsekin kaverin floikallista Jacksonia, minkä perusteella olen tullut semmoiseen tulokseen, että kelluvaa tallaa en ole tuohon kitaraan vaihtamassa. Jo pelkästään siksi, etten vain tarvitse semmoista. Perusteena tälle hidas kielten vaihto ja hidas dropped-vireeseen/siitä pois virittäminen. Mutta, kiinteän tallan voisin vaihtaakin. Projectguitar.comista löytyi jopa ohje tähän eikä kiinteiden tallojen saatavuuskaan liene olevan ongelma, mutta minkälainen olisi hyvä? Tekeekö tuolla -> http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp1.pdf sivulla olevalla Tune-O-Maticilla mitään? Toiseksi, kannattaako minun tehdä stoppiece- vaiko string-thru-body-tyyppinen ratkaisu, ja millä perusteella, mitkä ovat olennaiset erot näiden välillä? Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. | |
![]() 22.09.2006 19:55:30 | |
Ja kysymykset sen kuin jatkuvat. Murgon innoittamana tein minäkin 3mm turkkilevystä "pleksin" kitaraan (kamerakännykällä otettu tuhnuinen kuva jäsenkuvauksessa). Tämä maksoi yhteensä 7€, 5€ 0,45m*0,45m pala levyä ja 2€ paikallisen pajan käytöstä (vuorokaudesta). Olen nyt aikani soitellut blokatulla floikkatallalla ja seurannut sivusta / soittanut itsekin kaverin floikallista Jacksonia, minkä perusteella olen tullut semmoiseen tulokseen, että kelluvaa tallaa en ole tuohon kitaraan vaihtamassa. Jo pelkästään siksi, etten vain tarvitse semmoista. Perusteena tälle hidas kielten vaihto ja hidas dropped-vireeseen/siitä pois virittäminen. Mutta, kiinteän tallan voisin vaihtaakin. Projectguitar.comista löytyi jopa ohje tähän eikä kiinteiden tallojen saatavuuskaan liene olevan ongelma, mutta minkälainen olisi hyvä? Tekeekö tuolla -> http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp1.pdf sivulla olevalla Tune-O-Maticilla mitään? Toiseksi, kannattaako minun tehdä stoppiece- vaiko string-thru-body-tyyppinen ratkaisu, ja millä perusteella, mitkä ovat olennaiset erot näiden välillä? oikein \m/ Heavy \m/ diamondplate-pleksi. :) Itteä kans ketutti tuo ku jos vaihtoi virettä niin meni tunti jotta sai vireeseen ja sitten että en tahtonut saada alinta B-kieltä millään vireeseen.. lisäsin jousiakin siihen tallaan mutta eipä se oikein auttanut.. siksipä olen myös suunnitellut tuota kiinteän vaihtamista siihen. Nuoden tom-tallojen kanssa ei oikein vaihtoehtoja liene.. olen etsinyt seiska-mallisia monesta paikasta mutta eipä niitä oikein muualla ole kuin sp-elektroniikalla.. gotoh tai schaller ei tietääkseni edes valmista 7-kielisten tomeja. kyllähän stop-piece on varmasti helpompi asentaa kuin stb mutta itse henk.koht. tykkään enemmän s-t-b:stä tuossa rungossa. tom-tallan kanssa todnäk joutuu nostamaan kaulaakin toisesta reunasta koska tom on rutkasti korkeampi kuin floikkari tai flat-mount rockrock | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)