petski 22.11.2006 19:48:14 (muokattu 23.11.2006 14:09:50) | |
---|
Eli tarkoitus olisi tehdä perinteinen cherry sunburst värjäys. Värinä olen ajatellut käyttää dicco nitroselluloosalakkaa, mutta minulla ei ole hajuakaan mitä kirkasta lakkaa tulisi käyttää. Käykö värin päälle ihan joku tavallinen väritön lakka, vai mitä lakkaa suosittelette? Tämän näköinen sunburst olisi tarkoitus saada: http://www.gibson.ru/pix/LPSTD%20HERITAGE%20CHERRY%20SUNBURST.jpg Edit: Perhanan kirjoitusvirhe paholainen otsikossa |
Juzzu 22.11.2006 19:55:10 | |
---|
Et kai sä tuolla diccolla sitä värjää? ..tosin en tiiä mitään nitron käytöstä. Pitäisköhä opetella.. |
Juniper 22.11.2006 19:59:44 | |
---|
Dicco mun käsittääkseni on kirkasta lakkaa. Ainakin omat diccot ovat kirkasta tai kellertäviä. Oman lespaani tein burstin siten, että vesipetsillä tein pohjavärin (keltainen). Burstin tein sävytetyllä akryylilakalla. Kirkas lakka sitten on diccon sellulakka. |
Juzzu 22.11.2006 20:04:10 | |
---|
Burstin tein sävytetyllä akryylilakalla. Kirkas lakka sitten on diccon sellulakka. Diccon alla voi käyttää akryyliä surutta? |
petski 22.11.2006 20:20:49 | |
---|
En kyllä hirveästi tiedä tuosta kitaran maalauksesta, joten neuvoja saa antaa että mitä kannattaa käyttää pohjavärinä ja mitä värin päällä |
petski 22.11.2006 20:33:52 | |
---|
Kannattaakos pohjustus tehdä myös tuolla värittömällä diccolla? |
Juniper 23.11.2006 07:59:25 | |
---|
Diccon alla voi käyttää akryyliä surutta? Ei mulla ollut mitään ongelmia. Annoin kyllä akryylin kuivua kunnolla ennen kirkkaiden kerrosten vetämistä. Ainiin ja vesipetsin päälle vedin pari kerrosta diccoa pohjiksi.... |
petski 23.11.2006 14:11:50 | |
---|
Kuulostaisiko järkevältä tehdä tuo sunbursti vesipetsillä ja siihen kirkasta diccoa päälle? En kehtaisi ruveta mitään akryylejä siihen enää laittamaan. Niin ja vaahtera kanteenhan ei tarvitse tehdä mitään pohjustusta ennen värjäystä? |
HanskiS 23.11.2006 14:21:30 (muokattu 23.11.2006 14:23:02) | |
---|
Tein muutama päivä sitten maalauskoeilun ( onneksi ). Ajatukseni oli, että maalan bodyn spraytölkkimaalilla ja päälle Diccoa pensselillä. Maalasin koepalan Maston Oy Dupli-Color akryylimaalilla. Annoin kuivua päivän tai pari Sen jälkeen Diccoa kapealla pensselillä päälle. Maali alla suli ja pehmeni sitä myöten kun pensseli liikkui. Olisko maali kuivunut liian vähän aikaa ? Päätin kokeilla jotain muuta lakkaa. Nitrot olis varmaan olleet tarpeen, jos en olisi ensin kokeillut mitä tapahtuu. |
petski 23.11.2006 14:37:05 | |
---|
Ite ajattelin vetää tuon diccon ihan ruiskulla |
Juniper 23.11.2006 15:18:11 | |
---|
Tein muutama päivä sitten maalauskoeilun ( onneksi ). Ajatukseni oli, että maalan bodyn spraytölkkimaalilla ja päälle Diccoa pensselillä. Maalasin koepalan Maston Oy Dupli-Color akryylimaalilla. Annoin kuivua päivän tai pari Sen jälkeen Diccoa kapealla pensselillä päälle. Maali alla suli ja pehmeni sitä myöten kun pensseli liikkui. Olisko maali kuivunut liian vähän aikaa ? Päätin kokeilla jotain muuta lakkaa. Nitrot olis varmaan olleet tarpeen, jos en olisi ensin kokeillut mitä tapahtuu. Kyllähän toi maali alla pehmenee, kun uutta pintaa vetää päälle. Ruiskulla ei tule ongelmia, kun sitä väriä ei "mekaanisesti" liikuteta. Mastonin värit on siitä ongelmallisia, että ne tuntuvat keittävän millä tahansa muun merkkisen lakan tai maalin kanssa. Motip ei samaa tee puhumattakaan ns kunnon maaleista/lakoista, joissa on kovete mukana. |
Juzzu 23.11.2006 15:21:09 | |
---|
Mastonin värit on siitä ongelmallisia, että ne tuntuvat keittävän millä tahansa muun merkkisen lakan tai maalin kanssa. Mastonin värit o klassikoita! Mastonin mattamusta, sillä pitäis pärjätä kaikissa tilanteissa! |
juzzz 25.11.2006 16:57:18 | |
---|
Mastonin värit o klassikoita! Mastonin mattamusta, sillä pitäis pärjätä kaikissa tilanteissa! Tarkoitat varmaankin siis AT:n kuumakestomattamustaa? ;) I'm not here, this isn't happening. |
petski 26.11.2006 17:48:19 | |
---|
Niin millä tuo mahonki kannattaa pohjustaa ennen maalausta, käykö kirkas dicco? |
Illu 27.11.2006 17:52:49 (muokattu 27.11.2006 17:53:22) | |
---|
Jos aikoo pinnan vetää nitrolakalla, niin ei sinne alle pidä mitään akryylejä sotkea. Se vähän vesittyy koko idea siinä. |
Deranged 29.11.2006 11:38:12 | |
---|
Itse käytin vesipetsiä ja Unica Super Venelakkaa. Venelakan hyvä puoli on se, että se kuivuu nopeasti, ja pinta on heti lasimainen ja kova, lakkakerroksia tarvii vähemmän kuin nitroselluloosan kanssa. Vielä pitäs viimeset hionnat tehä ja etupuolelle yks lakkakerros ja se olis siinä. |
Mike M. Hiirenloukku 29.11.2006 11:42:04 | |
---|
Itse käytin vesipetsiä ja Unica Super Venelakkaa. Venelakan hyvä puoli on se, että se kuivuu nopeasti, ja pinta on heti lasimainen ja kova Tästä minä kyllä olisin vähän eri mieltä. Ainakin itsellä dicco kuivu hujauksessa tuohon unicaan verrattuna. Tietysti esim. ohennussuhteet tähän vaikuttaa mutta molempia taisin noin samalla tavalla ohennella... Lisäks tuo unica alko jotenkii reagoimaan kitaraständissä olevan kumin kanssa... That's the spirit - Tuo on pirtua. |
MPU 29.11.2006 11:42:39 (muokattu 29.11.2006 11:43:05) | |
---|
Jos selluloosalakkaa ja Unicaa vertaa niin selluloosalakka kuivuu nopeampaan ja on kovempaa kuin uretaanilakka. Ja oikein ohennettuna ja ruiskutettuna pinta on myös lasimainen ilman hiontaa tai kiillotusta. Marko Rotanlossi oli nopeampi! Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |