Ze Kink 15.11.2006 23:25:50 (muokattu 15.11.2006 23:37:33) | |
---|
Jep, nyt olisi siis kiinnostusta aloittaa ihan ensimmäisen omatekoisen kitaran rakentelu. 7-kieliselle olisi tarvetta, joten mietin, että olisikohan hyvä idea tehdä sellainen itse. Budjetti riittää vain halpiksiin, mutta pienten rahamäärien investoiminen "pikkuhiljaa" kasailtavaan kitaraan voisi toimia paremmin. Mietin vain, että en omista oikeastaan mitään työkaluja, joten mieluiten hankkisin ainakin otelaudan valmiina. Siinä on kuitenkin pieni ongelma: haluan kitaran skaalan olevan 27", ja 7-kieliselle sopivia otelautoja ei muutenkaan näyttäisi olevan liikkeellä. Saisikohan moisen esim. Soitinrakentajat Amf:ltä? Tässä siis alustava suunnitelma: Body: Leppää tai lehmusta, kansi vaahteraa. Muoto jotain Ibanez Rg:n ja Straton väliltä. Kaula: 3 palainen vaahtera eebenpuuotelaudalla, 27" skaala, 24 nauhaa (ruostumaton teräs), 4 vikaa nauhaa koverrettu. Muuta: 2 humbuckeria tai ehkä vain 1, kiinteä talla, vol ja tone (ja 3-way switch) Finish: Mattamusta tai natural, ei bindauksia, upotuksia tms. turhuuksia Toinen vaihtoehto projektiksi olisi Telecaster-raiskaus, jossa olisi hieman virtaviivaistettu meininki bodyssä, humbuckerit ja Wilkinsonin talla. Miltä vaikuttaisi? Ja tietty mietin sitäkin vaihtoehtoa, että ostaisi HB:n seiskan ja modailisi vähän, ja ostaisi sitten myöhemmin kunnon seiskan. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi! |
Tim 16.11.2006 16:47:31 (muokattu 16.11.2006 16:50:11) | |
---|
En tiedä mikä systeemi Amf:lla on. Ainakin luthier mercantilesta näyttää saavan 27.5 skaalalle urat http://www.lmii.com/CartTwo/thirdpr … NameProdHeader=Fingerboard+SlottingSiellä ei oo ainakaan hinnalla pilattu uritus, eikä radiuksen teko. $9 kumpikin. Kyllä 7 kielen pitäis mahtua noille normi otelauta-aihioille. Äkkiähän sen lasket. Onhan tuolla noita standard ja wide lautoja kanssa myynnissä, mihin ainakin mahtuu. Edit: otelaudan pituushan tommosessa pitkässä skaalassa voi tulla ongelmaksi. Mutta onneks saa basson otelautojakin. |
MPU 17.11.2006 08:34:41 | |
---|
AmF:llä tekevät kyllä millä skaalalla tahansa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
varakeef 17.11.2006 11:16:59 | |
---|
Seitsemänkielinen Telecaster olisi aivan mahtava idea, täydelline spagettiwestern-instrumentti. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Ze Kink 17.11.2006 15:28:21 (muokattu 17.11.2006 15:33:30) | |
---|
Joo ja radiushan olisi tosiaan kiva saada myös. Ibanez Universessa oli kivan tuntuinen, 430mm. Eli sellainen varmaan siis. Leveys siinä on ekalta nauhalta 48mm ja vikalta 68mm, pituudesta en sitten taas tiedä mikä pitäisi olla, että saa nuo 24 nauhaa. 27,5" skaala saattaa olla vähän pitkä (vai onko?), sillä kitara tulee olemaan pääasiassa B ja Bb -vireessä, joskus tosin myös dropped G:ssä, avoimessa C:ssä (GCGCGCE) ja G#:ssä. E: http://www.youtube.com/watch?v=HIdjLw-7Xa0 Tuo Thordendalin kitara on suunnilleen sellainen, mitä ajattelin tehdä. Erona tosin siis esim. toinen mikki (joka olisi keskimikki). -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |
Tim 17.11.2006 16:15:13 | |
---|
Koitin katella mikä ton universen skaalan pituus on, muttei oikein löytynyt. Baritonikitarat on kai 26.18-27 tuumaa. Jos tuo ei ole semmonen, niin ehkä tolla 25.5" eli fenderin skaalalla pärjää? Tuo 430mm on liian lyhyt ainakin. Se on vaan 16,9". |
P2 17.11.2006 16:19:33 | |
---|
Niin, se 430mm taisi kuitenkin olla otelaudan radius, ei skaalan pituus. Itsellä on tarkoitus veistellä 7-kielinen puoliakustinen, tällä menolla se on valmis aikaisintaan 2010, ajattelin 26" skaalaisen tehdä siitä. Tarkoitus olisi saada mahdollisimman monipuolinen kitara, mutta katotaan nyt. Puutkin vielä kaupassa. HEH. |
Ze Kink 17.11.2006 16:27:15 (muokattu 17.11.2006 16:27:40) | |
---|
Koitin katella mikä ton universen skaalan pituus on, muttei oikein löytynyt. 25.5" Baritonikitarat on kai 26.18-27 tuumaa. Jos tuo ei ole semmonen, niin ehkä tolla 25.5" eli fenderin skaalalla pärjää? Tuo 430mm on liian lyhyt ainakin. Se on vaan 16,9". Baritonikitarat on siinä 27"-28" yleensä. 25.5" ei riitä mulle, sillä B-kieli soi mielestäni niin paljon paremmin 27" skaalaisessa seiskassa. Lisäksi toki virekin tulee olemaan aika matala välillä, kuten tossa aiemmin mainitsin. 430mm oli siis tosiaan radius eikä pituus. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |
Tim 17.11.2006 16:27:48 | |
---|
Niin, se 430mm taisi kuitenkin olla otelaudan radius, ei skaalan pituus. DOH, no nyt kun ton postauksen lukee, niin sitähän se tietty tarkottaa. Pyöri toi skaala vaan päässä kun sitä etin :) 7-kieliset kun yleensä on jotain alavire-kitaroita, niin tota skaalaa joskus pidennetään, ettei se alin kieli olis liian lepsu. |
Tim 17.11.2006 16:31:46 | |
---|
No sullahan on selvät sävelet. Turhaan tässä sotken. Onnea projektille :) |
Ze Kink 17.11.2006 16:32:06 (muokattu 17.11.2006 16:38:55) | |
---|
Mites tuo finish? Ajattelin että siitä tulisi joko mattamusta tai sitten läpinäkyvä tummanharmaa, jolloin varmaan tekisin öljyfinishin tai ihan ohuen lakan. Onko paha homma? Esim. tosta mattamaalauksesta en oikein tiedä mitään. Ja tosiaan, mikäköhän puu olisi hyvä? Meshuggahin pojilla taisi 8-kieliset ja 7-kieliset Nevbornit olla leppää vaahterakannella, joten varmaan toimisi. Uusista Ibanezin 8-kielisistä en tiedä, ja vanhat Universet ja customit joilla vetelivät taisi olla kaikki lehmusbodyllä. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |
Tatuo 18.11.2006 18:40:11 | |
---|
finish vois olla kiva jos olis joku punanen loimuvaahterakannelle (mun mielipide) ja sit 27'' skaala (toho vastattiin jo) iha muuten vaan mut ite ajattelin rakentaa 7-kielisen telecasterin :P "tissien ja rintojen ero on että tissit ovan kuin valtavat utareet ja rinnat voivat olla myös hyvin treenatut rintalihakset" |
Juzzu 19.11.2006 09:50:50 | |
---|
7-kieliset kun yleensä on jotain alavire-kitaroita, niin tota skaalaa joskus pidennetään, ettei se alin kieli olis liian lepsu. Ei kai 7-kielisissä juuri ole yli 25.5" skaalaisia, muutenhan standardivireessä kielet olisivat kovasti kireällä. Vai miksi 7-kielisillä pitäis soittaa dropped-vireissä kun muutenkin pääsee jo H-säveliin... |
Ze Kink 19.11.2006 16:15:25 | |
---|
Ei kai 7-kielisissä juuri ole yli 25.5" skaalaisia, muutenhan standardivireessä kielet olisivat kovasti kireällä. Vai miksi 7-kielisillä pitäis soittaa dropped-vireissä kun muutenkin pääsee jo H-säveliin... On, esim. Ibanezilla monta mallia (tosin tällä hetkellä ei ole kuin yksi), Espillä joitain malleja, Schecterin melkein kaikki seiskat on 26.5" skaalaisia... -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |
Juzzu 20.11.2006 07:06:47 | |
---|
On, esim. Ibanezilla monta mallia (tosin tällä hetkellä ei ole kuin yksi), Espillä joitain malleja, Schecterin melkein kaikki seiskat on 26.5" skaalaisia... Jaahas, jaahas... Mikäs noissa pidemmissä seiskoissa on motiivina? Ei kai niillä kuitenkaan dropped-vireissä soitella...? |
P2 20.11.2006 10:10:00 | |
---|
Se siinä kait on, ettei se H-kieli olisi niin löysä. |
Ze Kink 21.11.2006 15:52:26 | |
---|
Se siinä kait on, ettei se H-kieli olisi niin löysä. Saundikin on paljon jämäkämpi eikä kuulosta "alavireiseltä" vaan ihan normaalilta kieleltä. Ja toki noilla droppivireissäkin soitellaan, esim. Deftonesin Stephen Carpenterin 7-kielisissä on 27" ja ne on viritetty G# -vireeseen (eli tavallinen C# vire + seitsemäs kieli). Itse aion varmaan pitää tuota A# -vireessä (eli tavallinen Eb) tai dropped G:ssä. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |
Väinämöinen 21.11.2006 23:04:03 | |
---|
Ymmärtääkseni mm. Devin Townsend soittaa open C -johdannaisesta GCGCGCE-vireestä. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. |
Juzzu 22.11.2006 08:09:01 | |
---|
Ymmärtääkseni mm. Devin Townsend soittaa open C -johdannaisesta GCGCGCE-vireestä. Devin onkin puolijumala. |
Ze Kink 22.11.2006 14:05:11 | |
---|
Ymmärtääkseni mm. Devin Townsend soittaa open C -johdannaisesta GCGCGCE-vireestä. Niin soittaa, itse aion varmaan myöskin käyttää tuota virettä jonkun verran. Olen sillä 6-kielisellä vedellyt aika paljon, ja jollain 25.5" skaalaisella seiskalla koitin, muttei skaala riittänyt G:hen asti. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-Toi! |