Aihe: Schaller Floyd Rose & Radius-ongelma!
1
McNulty
21.01.2007 17:39:01
Tervehdys!

Törmäsin custom-skebaa suunnitellessa seuraavaan ongelmaan. Millä radiuksella tuo Schaller Floyd Rose talla ja lukkosatula on varustettu? Eli onko se 12", 14" vai 16"? Vai onko mahdollista valita eri radiuksella oleva? Homma tuli lähinnä esiin siinä, kun rakentajalta kyselin compound-radiuksen tekoa. Haave kun olisi joko 12-16" tai 14-16".

Kuinka suuri merkitys tuolla loppupeleissä on? 14 ja 16" radiuksessa on eroa, mutta onko häiritsevän paljon?
Fuck HiFi, Bring In The Gain! -Mä
zepeteus
21.01.2007 21:09:11
Eikös ainakin Floyd Rosen vakio-radius ole 10"? Erikoisempi lättämalli oli sitten 15", pitänee tilata erikseen.

Tallapalojahan on vakiona kolmea eri korkeutta, ja erikseen on saatavana metallisia shimmauslevyjä, joten siitä päästä saa säädettyä tarpeen mukaan. Compound radiuksessahan satula onkin pienemmällä radiuksella, mutta onko 10" liian kupera, se on sitten henkilökohtaisia mieltymyksiä.

Minulla on yhdessä floikkakitarassa vakio 10" satulassa ja tallan puolelta on säädetty shimmauslevyllä hieman latteammaksi. Toimii, mutta ei ole yhtään mukavampi soittaa kuin toinen floikkakitarani, jossa on normaali 10" päästä päähän.
P2
21.01.2007 21:22:06 (muokattu 21.01.2007 21:25:24)
Stewmac väittää, että 14" on radius.

http://www.stewmac.com/shop/Bridges … e_Locking_Tremolo_Complete_Set.html

Kuulostaa kyllä paljon järkevämmältä kuin 10". Eli 14"-16" compound radius ois varmaan jees.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
zepeteus
21.01.2007 21:28:41
Stewmac väittää, että 14" on radius.
...
Kuulostaa kyllä paljon järkevämmältä kuin 10".

Tottahan toki, itse puhuinkin originaali Floyd Rosesta, en Schallerin versioista, vaikka hyvin usein rinnastetaankin. Mutta ovatkohan nuo minunkaan sitten kymppejä, niin kuin joskus olen itselleni luulotellut? 14" kuulostaa kuitenkin jo liian lattanalta. Pitänee tarkastaa tuokin.
P2
21.01.2007 21:37:00
Niin, Schalleristahan tuo Bonecrusher näytti kyselevän. Orkkisfloikissa onkin sitten, kuten juuri sanoit, 10" ja 15" radiuksella satulat:

http://www.fender.com.au/spa/parts-floydrose.shtml
zepeteus
21.01.2007 21:57:33
Niin, Schalleristahan tuo Bonecrusher näytti kyselevän.

Aivan niin. Olin vain niin tohkeissani siitä, että kaiketi jo vuosikymmeniä on erilaisilta ("virallisiltakin") tahoilta minullekin tarjottu Schaller-osia OFR:ni varaosiksi täysin vastaavina...ja näinhän ei aina ole. No, muutamat fyysiset mittasuhde-erot ovat olleetkin tiedossa, mutta tähän radiukseen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Ja nyt lisään sitte, anteeksi OT.
stenel
21.01.2007 22:29:36
Kuinka suuri merkitys tuolla loppupeleissä on? 14 ja 16" radiuksessa on eroa, mutta onko häiritsevän paljon?

Piirrä paperille käyttäen (itsetehtyä) jättiharppia.Ero on lähes olematon...
Jag känner en bott
Juzzu
22.01.2007 07:46:25
14"-16" compoundin teko tuntuu kyllä lähinnä teoriatason kikkailulta. 14" on kuitenkin niiin lättänä jo, että miten se nyt vaikka barresointujen soittoa mukavoittaa. Mä tekisin/teettäisin esim. 10"-16" -compoundin.

Mun näkemyksen ja kokemuksen mukaan tallan radius ei ole ihan niin justiinsa otelaudan pään radiuksen mukaan. Mittaustulosteni mukaan esim. TOMeissa tallapalojen radius on paljon pienempi kuin 12" mitä usein löytyy tällaisten kitaroiden otelaudan päästä.
P2
22.01.2007 11:41:43
Mun näkemyksen ja kokemuksen mukaan tallan radius ei ole ihan niin justiinsa otelaudan pään radiuksen mukaan. Mittaustulosteni mukaan esim. TOMeissa tallapalojen radius on paljon pienempi kuin 12" mitä usein löytyy tällaisten kitaroiden otelaudan päästä.

Näin juurikin. Jos ei Schallerilta löydy esim. tuota 10" lukkosatulaa, osta OFR:n vastaava ja myy Schallerin mukana tuleva pois. Satulan päässä on tuon radiuksen kanssa se ongelma, että jos kaulan radius on pienempi kuin satulan, jäävät reunimmaiset kielet korkeammalle otelaudasta kuin keskimmäiset.
McNulty
25.01.2007 12:08:44
Kiitoksia kaikille... tämä jeesas kovasti. Päätinpä jättää koko compoundin sitten ulos, sillä tuo 14" radius sopii minulle kuin nenä päähän. Schaller vain ilmoittaa niin huonosti näistä asioista sivuillaan... huonot ovat ne.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)