Aihe: Puusta aihioita
1
Little Savage
20.01.2007 17:51:40
"Löysin" ulkoa noin metrin pitkän koivuhalon ja pistin sen verkkokellariin kuivumaan.

Ajattelin että sahaisin siitä käsin parit laudat irti ja sitten suoristaisin ne hiomalla jotain suoraa kulmaa vasten. Voisko toi idea toimia vai meneekö liiaksi kikkailuksi ? Mulla ei meinaa ole mitään oiko- ja tasohöyliä käytössä himassa.
tuota mikäs ois helppo Children of bodom soolo ?
moikki
20.01.2007 17:55:15
"Löysin" ulkoa noin metrin pitkän koivuhalon ja pistin sen verkkokellariin kuivumaan.

Ajattelin että sahaisin siitä käsin parit laudat irti ja sitten suoristaisin ne hiomalla jotain suoraa kulmaa vasten. Voisko toi idea toimia vai meneekö liiaksi kikkailuksi ? Mulla ei meinaa ole mitään oiko- ja tasohöyliä käytössä himassa.

Kannattaa kysellä kouluilta esim. ylä-asteilta että saisko käydä höyläämässä. Yleensä onnistuu. Tai sit antaa jollekkin tutulle penikalle koulun mukaan.
Jees jees
Call of Sorrow
20.01.2007 22:02:15 (muokattu 20.01.2007 22:05:14)

Mitä meinaat "sahata käsin"? jos meinasit käsisahalla vetää, niin ei tule onnistumaan.
Ja mitkäs ovat mitat tällä koivuhalolla? siis se on metrin pitkä, mutta entäs halkaisija?

Ainiin ja tuosta hiomisesta, jos sinulla ei ole kunnon hioma konetta niin siinä on aivan hirveä homma, oikeasti aivan hirveä...

mutta kerroppas ne mitat nyt..
MPU
21.01.2007 10:21:32 (muokattu 21.01.2007 10:23:32)
Mitä meinaat "sahata käsin"? jos meinasit käsisahalla vetää, niin ei tule onnistumaan.

Ja miksi ei tule onnistumaan? Aikaa menee varmasti ja reilusti, mutta onnistuu kyllä. Eri asia, onko mitään järkeä vetää käsisahalla.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Call of Sorrow
21.01.2007 11:10:30
Ja miksi ei tule onnistumaan? Aikaa menee varmasti ja reilusti, mutta onnistuu kyllä. Eri asia, onko mitään järkeä vetää käsisahalla.
Marko

Siksi haluaisinkin saada tietää tuon halon mitat.

se halko on siis 1m pitkä (se on koivua, kovaa puuta) jos se vaikka 35cm halkaisija, niin siinä on todella kova homma vetää se aihioiksi käsisahalla.. Jos on noinkin iso niin eihän sitä saa sahattua edes perus sirkkelillä, paitsi jos kääntelee halkoa (sahaa ensin alapuolelta ja sahaa sitten vastaan, mikä on todella hankalaa jos halko ei ole suorakulmio)

Noinkin iso halko pitäisi melkein sahata kenttäsirkkelillä..

Ja tuo hiominenn onko sinulla minkä laisia hiomakoneita?
Kefiiri
21.01.2007 11:58:20
Päivää!

Kyllähän koivuhalon käsityönä pystyy halki sahaamaan. Olen nimittäin kokeillut. Puheena oleva puunkappale lienee jo halkaistu kertaalleen, kun kerran halosta puhutaan. Eikös pyöreä puunpätkä ole "pölli"?

Hiominen oikaisumenetelmänä voi olla hankala. Halpiskäsihöylän saa kaupasta vissiin kympillä,
ja sellaisella pökäle kyllä oikenee. Hiki tulee, mutta jos tuosta sahauksesta selviää niin kyllä sitten höyläyksestäkin. Montaa kymppiä ei maksa sähköinen käsihöyläkään, ja sillä surauttaa lauta-aihion suoraksi vallan tuskattomasti.

Jos lopputulos jää kieron oloiseksi niin tekee sitten hienosäädön hiomalla.
Little Savage
21.01.2007 18:48:52
Sori johdin vähän harhaan. Se on sitte pölli. Ei noita virallisia nimityksiä jaksa aina muistaa

Halkaisija on noin 20 senttiä. Tarkoitus olis halkoa siitä pöllistä käsin sahaamalla niitä lautoja irti ihan perus rautakauppa sahalla. Sitten pitäs joku puoli laudasta saada suoraksi ja tasaseksi että voi otelaudan liimata.

Meneehän siihen vielä vuosia että puu on rakennuskelpoista. Voi toki olla niinkin että löydän kunnon höylätkin tosta pihalta siihen mennessä mutta pitää harkita juu sitä käsihöylän hankkimista.
Keke Urlaub
21.01.2007 20:16:58

Halkaisija on noin 20 senttiä. Tarkoitus olis halkoa siitä pöllistä käsin sahaamalla niitä lautoja irti ihan perus rautakauppa sahalla. Sitten pitäs joku puoli laudasta saada suoraksi ja tasaseksi että voi otelaudan liimata.

Kaulapuuna koivu tahtoo kuulemma olla aika venkulan elävää materiaalia; käytä mieluummin kunnon vaahteraa.
"It wouldn't pain me more to bury you rich / Than to bury you poor / In your Jesus Christ pose"
Little Savage
21.01.2007 20:36:39
Kaulapuuna koivu tahtoo kuulemma olla aika venkulan elävää materiaalia; käytä mieluummin kunnon vaahteraa.

Niinhän sitä sanotaan. Haluan kuitenkin itse todeta asian että näin on. Käyttäisin mielelläni vaahteraan jos sitä jostain vain saisi tarpeeksi halvalla. Hankin ton koivun lähinnä kokeilu mielessä.
Kefiiri
21.01.2007 21:31:07
Koivua kaulapuuna tunnutaan foorumilla kovasti karttavan. Itse olen pitänyt sitä etevänä vaahteran korvikkeena. Se että Fender tekee kaulat vaahterasta taitaa johtua siitä että vaahtera on Ameriikassa yleisempää.

Itsellä kokemukset koivusta ovat myönteisiä. Ekan bassonkaulan tein koivusta yli 20 vuotta sitten hyvin karulla teknologialla: halkopinosta valkattiin oksaton koivuhalko. Karkea muotoilu moottorisahalla ja aihio yöksi puilla lämmitettävän leivinuunin jälkilämpöön kuivumaan.

Ihme ettei halkeillut noin äkkinäisessä kuivatuksessa. Kyllä siitä kaula tuli. Ei ole venkoillut, vaikka ei tullut kaularautaakaan laitetuksi. Useamman kaulan olen sittemmin koivusta tehnyt, ilman ongelmia. Eikös Landolakin tehnyt kitaran kauloja koivusta? Ja eikös jumankekka joissain Nosoissakin kaulassa ole vaaleaa puuta, luulisi sen olevan koivua.

Kuivattelet vaan rauhassa sitä pökälettä. Ehtiihän siinä kuivatellessa vielä funtsia noita sahaustekniikkavaihtoehtoja. Haulla kannattaa etsiä juttua puiden kuivaamisesta, täällä olen nähnyt asiallisia ohjeita. Jos liian nopeasti kuivuu, voi halkeilla harmillisesti.

Koivupökäle, hyvä pökäle!
Keke Urlaub
21.01.2007 21:54:46

Itsellä kokemukset koivusta ovat myönteisiä. Ekan bassonkaulan tein koivusta yli 20 vuotta sitten hyvin karulla teknologialla: halkopinosta valkattiin oksaton koivuhalko. Karkea muotoilu moottorisahalla ja aihio yöksi puilla lämmitettävän leivinuunin jälkilämpöön kuivumaan.

Tuotapa lämpökäsittelyä en hoksannutkaan muistaa. Koivulla kyllä leivinuuni myös lämpiää hyvin :).
Olisi kyllä loistavaa, jos Suomesta löytyisi vaahteran veroinen kaulamateriaali.

Rakentamisessa kannattaa varmaan kokeilla kolmesta palasta väsättyä kaulaa vääntymisen ehkäisemiseksi.
"It wouldn't pain me more to bury you rich / Than to bury you poor / In your Jesus Christ pose"
Puavali
21.01.2007 22:25:58
Olisi kyllä loistavaa, jos Suomesta löytyisi vaahteran veroinen kaulamateriaali..

Lämpökäsitelty pihlaja.

Lämpökäsittelemättömästä pihlajasta tehtyä viulua olen kuullut (kansi toki kuusta), ja täytyy sanoa, että siinä viulussa oli saundi kohdallaan.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
stenel
21.01.2007 22:33:16
Pihlajasta on tehty otelauta akustiseen baritonikitaraan, josta oli juttua jossain vanhassa Riffi-lehdessä.
Jag känner en bott
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)