![]() 23.12.2006 10:45:32 | |
---|---|
Elikkäs kun Mikko näyttää olevan jo lomalla niin turvaudun teihin. Vahvistimen olen jo saanut valmiiksi ja ääntä kuuluu ja jännitteet on mitattu ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Kuitenkin kun mastereita kääntää isommalle niin hurina lisääntyy aikalailla. Mikko epäili että virtajohto aiheuttaa ongelman, koska olin sijoittanut sen melko lähelle etuasteputkea mutta ei vika ollut siinäkään. Etuasteputken vaihdoin varmuuden vuoksi mutta ei ollut vika siinäkään. Kuristinmodia ei löydy. Onko muilla ollut vastaavanlaista ongelmaa ja mikä avuksi? | |
![]() 23.12.2006 11:19:58 | |
Onko hurina "normaali" volumeilla kuultavissa metrin parin päähän? En ole Uraltone vahvistimia kasaillut mutta saman tyyppisiä kyllä. Miten kaukana se verkkojohto tai 230VAC piuhat yleensä on etuputkesta? Hurinaa voi aiheuttaa puutteellinen anodijännitteen suoto jota se kuristinmodi pienentää. Tarkistitko kaikki maadoitukset? Onko hehkuille tulevat johdot kierretty? Ei taida Uraltonen tyyppistä Single End vahvistinta kovin äänettömäksi saadakkaan mutta toki aivan tarpeeksi hiljaiseksi kylläkin. Onko etuputki kovin lähellä verkkomuuntajaa? Jos näin on niin joku metalli levy muuntajan ja putken välillä saattaa auttaa. Kitarastakin saattaa tulla hurinaa varsinkin jos on esim. Stratocasterin tyyppinen yksikelaisilla mikeillä varustettu kitara, otitko huomioon kokeilussa, kitara kauemmaksi vahvistimesta. Mun mielestä aika normaalia jos hurina on kuultavissa parin metrin päähän kun soitetaan kohtuullisen kovilla volumeilla. | |
![]() 23.12.2006 11:36:49 | |
Onko hurina "normaali" volumeilla kuultavissa metrin parin päähän? En ole Uraltone vahvistimia kasaillut mutta saman tyyppisiä kyllä. Miten kaukana se verkkojohto tai 230VAC piuhat yleensä on etuputkesta? Hurinaa voi aiheuttaa puutteellinen anodijännitteen suoto jota se kuristinmodi pienentää. Tarkistitko kaikki maadoitukset? Onko hehkuille tulevat johdot kierretty? Ei taida Uraltonen tyyppistä Single End vahvistinta kovin äänettömäksi saadakkaan mutta toki aivan tarpeeksi hiljaiseksi kylläkin. Onko etuputki kovin lähellä verkkomuuntajaa? Jos näin on niin joku metalli levy muuntajan ja putken välillä saattaa auttaa. Kitarastakin saattaa tulla hurinaa varsinkin jos on esim. Stratocasterin tyyppinen yksikelaisilla mikeillä varustettu kitara, otitko huomioon kokeilussa, kitara kauemmaksi vahvistimesta. Mun mielestä aika normaalia jos hurina on kuultavissa parin metrin päähän kun soitetaan kohtuullisen kovilla volumeilla. Kyllä kuuluu kauemmaksikin kuin vain pari metriä. Reilusti. Yleensä ne verkkojohdot on toisessa reunassa koteloa mutta kuten jo sanoin verkkojohdot ei tätä aiheuta. Muuntajakin on tarpeeksi kaukana. Johdot on kierretty. Maadoitukset olen moneen kertaan tarkistanut, kuten muutkin kytkennät | |
![]() 23.12.2006 12:35:06 | |
Suljetaan nyt heti kitara pois, eli huriseeko ilman kitaraa? Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 23.12.2006 12:43:58 | |
Suljetaan nyt heti kitara pois, eli huriseeko ilman kitaraa? Hurisee ilman kitaraa. | |
![]() 23.12.2006 13:50:39 | |
kuristin varmaan auttais. Watch my back sano kyttyräselkä | |
![]() 23.12.2006 13:54:42 | |
kuristin varmaan auttais. Ehkä, mutta on tavallaan ongelman kiertämistä. Tuon vahvistimen kun ei kuuluisi hurista mitenkään älyttömästi. Toki se ominaisuuksiensa takia hurisee jonkin verran, mutta itselläni ainakin hurinan voimakkuus on jotakuinkin vakio, eikä normaalilla soittovoimakkuudella häiritse ollenkaan. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 23.12.2006 14:09:06 | |
Elikkäs kun Mikko näyttää olevan jo lomalla niin turvaudun teihin. Vahvistimen olen jo saanut valmiiksi ja ääntä kuuluu ja jännitteet on mitattu ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Kuitenkin kun mastereita kääntää isommalle niin hurina lisääntyy aikalailla. Huriseeko silloinkin, kun etuastevolume on nollassa? Onko putkien hehkujohdot ja muut kierrettäviksi määritellyt kaapelit kierretty tasaisesti toistensa ympärille (ei niin, että suoraa johtoa kiertää toinen)? Oletko tarkastanut kondensaattoreiden oikeellisuuden? Omassani on kuristinmodi ja ainoa hurina, mitä siitä tulee, on tuskin havaittava hurina heti kun virrat kääntää päälle. Volumen lisäys ei vaikuta hurinaan. | |
![]() 23.12.2006 14:23:08 | |
Oletko käyttänyt sitä suojattua piuhaa missä pitääkin? | |
![]() 23.12.2006 14:46:49 | |
Huriseeko silloinkin, kun etuastevolume on nollassa? Onko putkien hehkujohdot ja muut kierrettäviksi määritellyt kaapelit kierretty tasaisesti toistensa ympärille (ei niin, että suoraa johtoa kiertää toinen)? Oletko tarkastanut kondensaattoreiden oikeellisuuden? Hurisee silloinkin kun etuaste on nollassa ja kun etuastetta lisää niin huminan sekaan tulee myös "pörinää". Johdot on kierretty mutta ei nyt välttämättä aivan tasaisesti. Tuskin tuo kiertäminen noin paljoa huminaa loisi, mutta jos muuta vikaa ei löydy niin pitänee kokeilla. Oletko käyttänyt sitä suojattua piuhaa missä pitääkin? Olen. | |
![]() 23.12.2006 18:25:38 | |
Otas kuvia niin on helpompi katsoa niiden jotka osaa jos löytyy jotain häikkää. Jees jees | |
![]() 23.12.2006 19:36:58 | |
Ei kai kaiutinliitännän maadoitus ole unohtunut? Yleensä käytetään eristettyä jakkia jonka runkosta vedetään maadoitus maadoituspisteeseen johon on maadoitettu "suuret" virrat eli pääteosan maat (muut on ainakin fender tyyppisissä vahvistimissa kytketty potikoiden yhteyteen sijoitettuun maadoitus levyyn tai esim. lankaan). | |
![]() 23.12.2006 20:22:27 (muokattu 23.12.2006 20:23:07) | |
Ei kai kaiutinliitännän maadoitus ole unohtunut? Yleensä käytetään eristettyä jakkia jonka runkosta vedetään maadoitus maadoituspisteeseen johon on maadoitettu "suuret" virrat eli pääteosan maat (muut on ainakin fender tyyppisissä vahvistimissa kytketty potikoiden yhteyteen sijoitettuun maadoitus levyyn tai esim. lankaan). Tässä tapauksessa siis vedetään verkkomuuntajan nollapiuha tuohon jakkien miinusnapaan, sulakkeen kautta. Itselläni jäi tuo huomaamatta, mutta päätemuuntajan puolelta, että ei kuulunut mitään. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 23.12.2006 21:19:11 | |
Tässä tapauksessa siis vedetään verkkomuuntajan nollapiuha tuohon jakkien miinusnapaan, sulakkeen kautta. Itselläni jäi tuo huomaamatta, mutta päätemuuntajan puolelta, että ei kuulunut mitään. kaippa sen voi noinkin tehdä. Yleensä on käytetty verkkomuuntajan kiinnitysruuvia tai lähelle sitä sijoitettua pistettä johon mm. verkkomuuntajan keskinapa (C.T) on maadoitettu ja kuten vaikka JTM Marshalleissa sulakkeen kautta. Itse olen tosiaan erotellut kaksi maadoituspistettä verkkomuuntajan yhteyteen vain: verkkomuuntajankeskinapa, ekojen konkkien (muuntajalle ja pääteputkille menevät) maat ja kajariliitännän maa (tai siis päätemuuntajan miinus). Hehkujen maa tai keskinapa on hyvä maadoittaa pääteputken katodille. Kaikki muut maadoitukset olen vetänyt volume ja tone potikoiden koteloihin juotettuun kupari lankaan (2,5mm2). Hyvin on toiminut, ei ole hurina ongelmia esiintynyt. Toi kajariliitännän maadoitus on multa unohtunut joskus ja on tullut vikaa pähkäiltyä kauan ennen kuin hoksasin vian. | |
![]() 25.12.2006 09:11:26 (muokattu 25.12.2006 09:16:09) | |
" Tässä tapauksessa siis vedetään verkkomuuntajan nollapiuha tuohon jakkien miinusnapaan, sulakkeen kautta." Mitä takoitetaan verkkomuuntajan nollapiuhalla ? Kuullostaa minun korviin hieman vaaralliselta ilmaisulta. Minun mielestäni nollapiuha vaihtelee sen mukaan miten päin pistotulppa pistorasiaan laitetaan. Ilmeisesti tarkoitettiin esim hehkukäämien ns. keskipistettä, toivottavasti. | |
![]() 25.12.2006 09:27:24 (muokattu 25.12.2006 09:28:50) | |
" Tässä tapauksessa siis vedetään verkkomuuntajan nollapiuha tuohon jakkien miinusnapaan, sulakkeen kautta." Mitä takoitetaan verkkomuuntajan nollapiuhalla ? Kuullostaa minun korviin hieman vaaralliselta ilmaisulta. Minun mielestäni nollapiuha vaihtelee sen mukaan miten päin pistotulppa pistorasiaan laitetaan. Ilmeisesti tarkoitettiin esim hehkukäämien ns. keskipistettä, toivottavasti. Olet oikeassa. Taidetaan tarkoittaa tässä kohtaa sitä korkeajännitekäämin keskitappia. Eli kyseisessä vahvarissa muuntajan 300-(0)-300 keskipiste. Se menee toisiopuolen sulakkeen kautta tähtipisteeseen G(vai G1) ja saman sulakkeen kautta on muistaakseni viety tuo kajarijakkien maadoituskin. Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi! | |
![]() 25.12.2006 11:45:41 (muokattu 25.12.2006 11:46:11) | |
Olet oikeassa. Taidetaan tarkoittaa tässä kohtaa sitä korkeajännitekäämin keskitappia. Eli kyseisessä vahvarissa muuntajan 300-(0)-300 keskipiste. Se menee toisiopuolen sulakkeen kautta tähtipisteeseen G(vai G1) ja saman sulakkeen kautta on muistaakseni viety tuo kajarijakkien maadoituskin. En halua oll ikävä ihminen kun kysyn,mutt kysyn silti:Miksi maadoitus on vedetty sulakkeen kautta? Jos joku ulkomaalainen vahvistinguru niin kirjoittaa raamatussaan ja kehoittaa tekemään samoin,kannattaa olla epäilevä opetuslapsi ja epäillä mestarin sanoja.. ;) Joulu herkistää käyttämään raamatullista vertausta.. ;) Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 25.12.2006 12:53:50 (muokattu 25.12.2006 12:55:27) | |
En halua oll ikävä ihminen kun kysyn,mutt kysyn silti:Miksi maadoitus on vedetty sulakkeen kautta? Jos joku ulkomaalainen vahvistinguru niin kirjoittaa raamatussaan ja kehoittaa tekemään samoin,kannattaa olla epäilevä opetuslapsi ja epäillä mestarin sanoja.. ;) Joulu herkistää käyttämään raamatullista vertausta.. ;) Hyvä kysymys, en ole itse vielä tätä omaa O'Connorin raamattua niin pitkälle lukenut, että osaisin vastata. Sikäli hyvä pointti, että toisinaan pitää uskaltaa myös kyseenalaistaa näitä juttuja. Periaatteessa taitaa olla lähin maapiste kyseisen vahvistimen alkuperäisessä layoutissa, joka johtaa tähtimaahan. Voisiko olla siis ihan tuollainen rakenteellinen ratkaisu, jossa vältetään tuota maapiuhaa vetämästä koko vahvistimen läpi sinne tähtipisteeseen? Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi! | |
![]() 25.12.2006 13:03:37 | |
Hyvä kysymys, en ole itse vielä tätä omaa O'Connorin raamattua niin pitkälle lukenut, että osaisin vastata. Sikäli hyvä pointti, että toisinaan pitää uskaltaa myös kyseenalaistaa näitä juttuja. Periaatteessa taitaa olla lähin maapiste kyseisen vahvistimen alkuperäisessä layoutissa, joka johtaa tähtimaahan. Voisiko olla siis ihan tuollainen rakenteellinen ratkaisu, jossa vältetään tuota maapiuhaa vetämästä koko vahvistimen läpi sinne tähtipisteeseen? Ei ole ainakaan tuo, sillä nyt kyseinen piuha joutuu juuri kiertämään takapaneelista tähtimaahan. Mutta mihin muuallekaan tuon sulakkeen olisi voinut laittaa? Ei tuosta mitään vaaraakaan pitäisi aiheutua, suojamaajohto on kuitenkin normaalisti suoraan kiinni rungossa. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 25.12.2006 14:09:06 | |
Ei ole ainakaan tuo, sillä nyt kyseinen piuha joutuu juuri kiertämään takapaneelista tähtimaahan. Juu, tietty joutuu, mutta olisiko reitti kuitenkin "fiksumpi" tuolla ohjeessa mainitulla tavalla? Nythän piuha siis menee tavallaan enemmän kulmien kautta, eikä hyppää etuasteen komponenttien ja pääteasteen yli, leikaten siis vahvistimen kaikkien komponenttien yli vinottain. En tiedä. Hyvin kuitenkin layoutin mukaan kasattuna toimi oma jo pois myyty koneeni. Ei häiriöitä eikä hurinoita. Omissa projekteissani olen vetänyt kyllä pitkän maapiuhan jakilta "kaiken rojun seasta" tähteen, ja hyvin se on niinkin toiminut. Onko tällä asialla nyt loppujen lopuksi mitään järkevää selitystä?:) Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)