Aihe: Millainen yläjyrsin?
1 2 3
hynynen
12.05.2004 18:38:12
Ei tarvitsisi olla mikään ammattilaisen työkalu, koska ovat niin kalliita, että hirvittää. Sellaista hinta/laatusuhteeltansa hyvää laitetta olen etsiskelemässä. Tarkoitus olisi tehdä n. 2-4 kitaran jyrsinnät sillä ja siihen varmaan jäisi minun yläjyrsimen käytöt. Mitä jyrsimiä olette itse käyttäneet? Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla tälläisessa käytössä?
vrajala
12.05.2004 19:16:56
Mulla on sellainen muistaakseni Ferm -merkkinen, 850 wattinen "suora" malli (muistuttaa muodoltaan pikkurälläkkää, kone itsessään on korkea ja kapea), maksoi viiskymppiä pari kolme vuotta sitten. Se on ollut ihan kelpo peli, nyrsittyä on tullut aika reippaasti. Tosta saa vielä sen jyrsinalustan irti, jolloin sitä voi ihan mukavasti käyttää tehokkaana karahiomakoneena. Mukava metallihommissa. Biltema myy nykyään saman näköistä konetta, hinta muistaakseni 45 euroa.

Noissa suorissa koneissa pakkaa olemaan tuo painopiste aika ylhäällä, jolloin esim. yläkautta tehdyt reunajyrsinnät vaativat enemmän huolellisuutta kuin matalammilla koneilla. Fermiltä oli vähän aikaa sitten jossain tarjouksessa sellanen matala 1050 w kone, jossa sai jonkinlaisen teräsarjankin mukana. Koneen laatu ei vaikuttanut ihan samalta kuin omassani, mutta kyllä silläkin kuulemma jyrsii. Ja hinta ei huimaa.

Parempaa harrastelijalaatua hakeville seuraavana taitavat olla Black&Deckerin, Boschin vihreän sarjan ja AEG:n harrastelijasarjan koneet. Noiden hinnat ovat 140 ja 200 euron välillä.

Mä en itse ole vielä kaivannut muita ominaisuuksia kuin mitä lähes kaikkien näkemieni koneitten mukana tulee. Jyrsintään saa itsekin kyhättyä kaikenlaisia jigejä ja apulaitteita hommia helpottamaan (kuten alajyrsintäpöytä, reiän jyrsintälaite jne.). Kannattaa katsoa, että koneen mukana tulee ainakin 6 ja 8 mm istukat, mielellään vielä 1/4" ja 12 mm (vai oliko se14). Mutta pelkällä 8 milliselläkin pärjää pitkälle. Täysin pyöreäalustaista konetta ei kannata hankkia, joskaan niitä ei taida enää markkinoilla ollakaan. 1 tai 2 suoraa sivua alustassa helpottavat suorien kylkipintojen jyrsintää kummasti.

Kitaran jyrsinnöissä ei suurelle koneteholle ole juurikaan käyttöä. Sitä tarvitaan lähinnä suurella syötöllä tehtävissä pitkissä reunajyrsinnöissä. Tehokkaalla koneella jyrsiminen on kyllä mukavampaa (tasaisempaa) mutta mun nähdäkseni tehoon ei näissä hommissa kannata kiinnittää huomiota.

Täytyy muistaa, että halvalla koneella on halvan koneen ominaisuudet. Omassa koneessanikin on kaikenlaista pientä "kivaa", kuten läpinäkyväksi tarkoitettu läpinäkymätön puruimurin liitäntä, epäkeskeinen jyrsinalusta ja kuviojyrsinnän ohjuri ja muuta sellaista. Näiden kanssa on vaan elettävä tai sitten täytyy hankkia ainakin 100 eeroa kalliimpi kone.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
12.05.2004 20:52:30
Mitä jyrsimiä olette itse käyttäneet? Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla tälläisessa käytössä?

Jonkin sortin (toimiva) purunkeräin olisi paikallaan, nimittäin muuten puupölyä tuntuu löytyvän jääkaapin pakastelokerossa 2v suljettuna olleesta marjapurnukasta, vaikka olisit jyrsinnät suorittanut toisella paikkakunnalla.

Noh, vähän kärjistettynä ehkä.... ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
12.05.2004 20:52:36

Suosittelen Rajalan tapaan myös tuollaista "sauva"mallista. On vähäemmän näköesteenä mutkissa. Itsellä on Black&Decker. Oliko aikoinaan maksanun n. 100 €. Siinä on sellainen hienous että istukoita on kolme 6 mm, 1/4 " ja 12 mm. Tuo 1/4" sopii esim. Stevart Mac'in laakeroidulle terälle(ja kaikille ameriikkalaisille tietenkin). 500 600 w riittää mainiosti. Ei sellaisella 1500w te mitään. On vain turhan painava. Jos ei jyrsin ole missään muussa raassa käytössä niin tuollainen 50 € vehje kyllä kestää ikuisuuden kitarahommissa. Muista käyttää suojalaseja!
"G-strings are for strippers"
Puavali
12.05.2004 22:55:42
Mulla on Gern. Maksoi jonkun viisi-kuusikymppiä Ilmat pois halvoista hinnoista-liikkeessä. Siihen sitten lisäksi halpa teräsarja.
spyykko
13.05.2004 07:50:17

Fermiltä oli vähän aikaa sitten jossain tarjouksessa sellanen matala 1050 w kone, jossa sai jonkinlaisen teräsarjankin mukana. Koneen laatu ei vaikuttanut ihan samalta kuin omassani, mutta kyllä silläkin kuulemma jyrsii. Ja hinta ei huimaa.

Jep, mulla tosiaan on tuo reilun kilowatin malli. Se on hiukan ehkä tönkömpi käyttää kuin tuo suoramallinen (mutta paljon ketterämpi mitä painavat laatumerkkien ammattilaismallit. Yhden kitaran jyrsinnät olen tuolla nyt tehnyt ja tosiaan, kyllä sillä jyrsii.

"Pientä kivaa" -osiossa on samat puutteet kuin pienemmässäkin Fermissä. Aina persaukiselle amatöörirakentajalle (joksi ainain itseni lasken) kone on kuitenkin mielestäni ihan riittävä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Mikko Kankaanpää
13.05.2004 08:10:22

AEG:n harrastelijasarjan koneet. Noiden hinnat ovat 140 ja 200 euron välillä.

AEG:llä on käsittääkseni vain yksi jyrsin malli tuo OFE 710. Hinta 200 pinnassa.

Mutta onkos noissa teidän halpis koneissanne säädöt pitäneet? Eli pysyykö syvyyden lukituksen pikakiinnitys ja sivurajoitin paikallaan työstäessä? Ja vispaako terä ts. onko klappia?

Mikko
poppamies
13.05.2004 09:33:58

Mutta onkos noissa teidän halpis koneissanne säädöt pitäneet? Eli pysyykö syvyyden lukituksen pikakiinnitys ja sivurajoitin paikallaan työstäessä? Ja vispaako terä ts. onko klappia?

No mulla tuo B&D sauvamalli on kestänyt yllättävän hyvin. Olisinko tenyt sillä 5 bassoa ja 2 teleä. Säädöt ja lukitukset toimii moitteettomasti. Klappia ei ole mutta kyllä laakeri ulvahtaa aika pahasti välillä. Työntekoa se ei kuitenkaan haittaa...
"G-strings are for strippers"
hynynen
13.05.2004 11:11:05
Jonkin sortin (toimiva) purunkeräin olisi paikallan

Ajattelin "uhrata" 900w pölyimurini tuohon hommaan... riittääköhän tuohon hommaan? ei niin kamalan iso ole tuo pölypussi. Muutoin onko nauhaviila järkevä investointi, kun tahtovat olla julmeton kalliita?
liquid7
13.05.2004 11:11:24
Tämä jyrsin on ainakin ihan hyvä, kunhan siinä on tuo kone ympärillä ;)

http://personal.inet.fi/private/tuomo.jalkanen/kaappi/cnc.jpg
Puavali
13.05.2004 12:11:09

Vain kerran on yläpuolelta jyrsittäessä terä karannut, sittemmin olen käyttänyt reilummin voimaa terää kiristäessäni. Ja terä ei vispaa.

Tein autotallin pöytään reijän, ja yläpuolelle kiinnitin kaksi 9mm vaneria päällekkäin tasoksi, joten nyt voin jyrsiä reunat mukavasti pöydän päällä. Katkaisimeen täytyy tuon homman ajaksi laittaa pieni puristin pitämään sitä kytkettynä. Siinä pöydällä voi myös tehdä pitkistä rimoista hienon näköisiä listoja.
kulmahiomakone
24.01.2007 19:34:09 (muokattu 24.01.2007 22:22:46)
Huom! Olen kirjoittamassa yli 986 päivää vanhaan ketjuun!

Tänään päästi Clas Ohlsonin Co-Tech toimintasavut pihalle. Kirjaimellisesti. "Valistuneiden" arvausten mukaan ankkuri kärähti, itsehän en ymmärrä noista mitään. Takuu oli kaksi vuotta ja mennyt umpeen kaksi kuukautta sitten. Clas Ohlsonilla eivät suostuneet vaihtamaan, vaan totesivat, että korjaus menisi minun piikkiini. Tästä kaikesta seuraa se, että minua vituttaa ja kuluttajaneuvoja työllistyy. Sadan kymmenen prosentin todennäköisyydellähän laiterikko menee virhevastuun piikkiin ja minä saa uuden jyrsimen.

Halvalla saa paskaa ja C.O. on paska liike. Ensimmäistä kertaa jouduin ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvojaan, yleensä on riittänyt, että on maininnut myyjälle virhevastuusta ja kysynyt, että "etkö itse olettaisi x:n kestävän kauemmin kuin y kuukautta/vuotta".

DIT: lukihäriö.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
okoranta
24.01.2007 22:52:58

öö, miksi saisit uuden jyrsimen, jos takuu on jo mennyt umpeen?

No asiaan. Suosittelen Einhellin pikkujyrsimiä. Hinta - ja laatusuhde on niissä kohdallaan. Ja Power+ , Power Craft ja Gernin koneita suosittelisin välttämään. Vaikka niissä hyvä takuu onkin, niin työkaluna ei välttämättä aja asiaansa niin hyvin.

Yksi villihevonen voisi olla Yakojama, jos se vaan jyrsimiä tekee. En ole varma. Taannoin kaupalle tuli noita kyseisen valmistajan porakoneita. Tismalleen samanlainen kuin "isäyhtiönsä" Makitan kone. Oli yli puolet halvempi ja reklamaatioita tuli vähemmän kuin Makitan koneista, outoa? :)
Bassobalstan Behringer-Klubi #1 Vasen-Lahje ei ikävä kyllä riitä- Klubi # 1
kulmahiomakone
24.01.2007 22:55:06
öö, miksi saisit uuden jyrsimen, jos takuu on jo mennyt umpeen?

Laki, kuluttajansuoja, virhevastuu. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy tarvittava info.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
okoranta
24.01.2007 23:03:31

Laki, kuluttajansuoja, virhevastuu. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy tarvittava info.

Juu luettu on ja tiedossa. Siis ostat halvan hintaluokan koneen, jonka takuu on kaksi vuotta, olet ostohetkellä todennut sen virheettömäksi ja se on palvellut sinua takuun ajan moitteettomasti. Koneesta on mennyt kuluva osa rikki takuuajan ulkopuolella. Miten voit vedota virhevastuuseen?
Numb
25.01.2007 07:30:10

Biltemasta, taisi maksaa nelisen kymppiä. Kylläpä se tähän meikäläisen jyrsimistarpeeseen varsin riittää, vaikka kaikesta huomaa että halpapelistä on kyse.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
kulmahiomakone
25.01.2007 14:47:50
Juu luettu on ja tiedossa. Siis ostat halvan hintaluokan koneen, jonka takuu on kaksi vuotta, olet ostohetkellä todennut sen virheettömäksi ja se on palvellut sinua takuun ajan moitteettomasti. Koneesta on mennyt kuluva osa rikki takuuajan ulkopuolella. Miten voit vedota virhevastuuseen?

Takuulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kauanko laitteen tulisi kestää.

"Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa.Ostaja voi takuuajan päättymisen jälkeenkin vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."
samantien
25.01.2007 15:07:50
mulla on joku perus black & decker jyrsin, joka maksoi muutama vuosi sitten reilut 1000mk. ihan paska laite. en suosittele kenellekään.
terän kiinnitys tapahtuu kahdella kiintoavaimella, kun se stoppari ei enää estänyt pyörimistä. muutenkin vähän heppoisen oloinen laite.

käyttömukavuus parani huomattavasti, kun tein siihen alumiinista isomman pohjalevyn. pystyy jyrsimään leveämpääkin koloa.

seuraava kone on sitten makita.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
okoranta
25.01.2007 15:22:12

Takuulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kauanko laitteen tulisi kestää.

"Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa.Ostaja voi takuuajan päättymisen jälkeenkin vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."

Se on kuitenkin aika kaksipippuinen juttu. Valmistaja/myyjä antaa juurikin siksi tuotteelle takuun, joka turvaa kuluttajaa jos tuote menee rikki nopeammin kuin sen pitäisi. Varsinkin halvemman luokan koneissa, joita ei yleensä kannata edes korjauttaa isojen kustannuksien takia tai huoltopisteiden puuttumisen takia, takuu on yleensä se aika jonka kone kestää.
Virhevastuu on minusta hyvä asia, nim. juuri uuden työtuolin saanut, koska vanha rikkoutui kolmessa kuukaudessa. Mutta sen soveltaminen on mielestäni aika vaikeaa takuuajan loputtua. Asiakkaalla ja myyjällä voi olla ihan eri käsitys kuinka kauan koneen pitäisi kestää.

Mutta jos vain pääsette CO:n kanssa asiasta sopuun, niin hieno juttu.
kulmahiomakone
25.01.2007 18:47:51
Virhevastuu on minusta hyvä asia, nim. juuri uuden työtuolin saanut, koska vanha rikkoutui kolmessa kuukaudessa. Mutta sen soveltaminen on mielestäni aika vaikeaa takuuajan loputtua. Asiakkaalla ja myyjällä voi olla ihan eri käsitys kuinka kauan koneen pitäisi kestää.

Virhevastuu on olemassa kuluttajan suojana. Takuu on myyjän tuotteelle tai palvelulle tarjoamaa lisäarvoa. Edelleenkään noilla asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Virhevastuu on kuluttajan suojana, vaikkei myyjä tarjoisi minkäänlaista takuuta ja vaikka myyjä takuun tarjoaisi, se ei millään tavoin määrittele virhevastuun kestoaikaa.

Soveltaminen on varsin yksinkertaista, sillä jos myyjä ja ostaja eivät muuten sopuun pääse, niin kaikkiin tapauksiin saa kuluttajaviranomaisilta suosituksen. Suomessa myyjät noudattavat näitä suosituksia kuulemma lähes poikkeuksetta.

Turha mun on tästä täällä sen enempää vängätä. Ilmoitan sitten kun oon saanut uuden jyrsimen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)