placebo 20.01.2007 15:43:39 (muokattu 20.01.2007 16:16:18) | |
---|
Olen viime aikoina rakennullut paljon Hammondin 1590B koteloon ja käyttänyt Switchcraftin jakkeja. Switchcraftin jakkien huono puoli (pienessä laitekotelossa) on jakkien kontaktien avoimuus - Piirilevyn foliot tai komponentit oikosulkeutuvat helposti jakkien kontakteihin. Muovirunkoisten jakkien kanssa ei tarvitse olla niin tarkka piirilevyä sijoitettaessa. Olen miettinyt erilaisia tapoja "eristää" jakit piirilevystä. Kun komponenttien jalat ovat jakkeja kohti: 1. Löysä johdotus, jolloin johdot estävät kosketuksen jakkeihin -> Ei ole idioottivarma tapa. 2. Komponenttien jalkojen suojaaminen kangassukalla/maalilla tms -> Työläs. 3. Suojalakka johtaviin pintoihin -> Epävarma. Kun foliopuoli on jakkeja kohti: 1. Piirilevy lepäämään jakkien signaalikontaktin päälle. Jakkien signaalikontaktien päälle esim. sähköteippiä -> Purkkaviritys. 2. Suojalakka johtaviin pintoihin -> Epävarma. Joku superlonin tyylinen ohut materiaali voisi olla myös hyvä ko tarkoitukseen.. Millaisia siistejä ja varmoja tapoja kyseisen "eristyksen" toteuttamiseen on olemassa? "Puut ovat kummallisesti.
En keksi sanoa miten.
Se tekee minut levottomaksi."
Pentti Saarikosken runokokoelmasta 'En soisi sen päättyvän' (1968) |
SirElwood 20.01.2007 16:30:25 | |
---|
Ei ole idioottivarma tapa. Työläs. Epävarma. Purkkaviritys. Epävarma. Mielestäni vastasit tuossa jo kysymykseen. Ei varmaan mitenkään hyvin/luotettavasti. Itse lähtisin (ja lähden) liikkeelle siitä, että efektin kotelo ja käytettävät osat ns. sopivat toisiinsa. Eli koteloon riittävästi tilaa, osat ei ole "ylisuuria" käytettyyn koteloon nähden jne. Tai sitte tässä tapauksessa ne mainitsemasi muovijakit (jotka tosin vievät ehkä vielä vähän enemmän tilaa). Mutta panostaisin itse huolelliseen suunnitteluun, joka ennaltaehkäisee moiset ongelmat. Aikaa kun käyttää vähän suunnitteluun, sovittamiseen ja vähän vielä suunnitteluun säästää kyllä paljon vaivaa sitten myöhemmin. Väittävät sen hyvin suunnitellun olevan puoliksi tehty. Varmaan enemmänkin. Kaikki projektini ovat siis ainakin puolivalmiita. :) Jos todella tiukkaan paikkaan pitäisi tehdä, niin kokeilisin varmaan jollain silikoni/polymeerimassa/epoksi tms. matskulla, joka tavallaan liimautuu piirilevyyn kiinni, ja on vieläpä aika jämäkkää tavaraa. Laadukas kuumaliima voisi olla myös ainakin kokeilemisen arvoinen, mutta en ehkä luottaisi. |
placebo 20.01.2007 22:18:58 (muokattu 20.01.2007 22:21:16) | |
---|
Olen täysin samaa mieltä suunnittelun tärkeydestä. Jos oikein särmäisi, niin pitäisi suunnitella piirilevy-layoutista lähtien kaikki itse. Esimerkiksi monet General Guitar Gadgetin leiskat saisi paljon pienempään tilaan pienehköllä vaivalla... Pienet piirilevythän saa mukavasti potikoiden päälle esim. tarratäplillä. Tai sitten potikat kiinni piirilevyyn, esim: http://www.guitarplayer.com/Pictures/web/r/p/l/ocd.jpg Tuossahan on vedytty epoksi komponenttien päälle...? Ai niin, Fullerin tuotantoa ;) Tuo mainitsemasi liima/epoksi idea on hyvä ja on käynyt myöskin mielessäni. Huonona puolena on tosin se, että piirilevyyn ei käsittelyn jälkeen enää helposti juoteta/tehdä muutoksia. 1590B on mukava boksi; Vie vähän tilaa pedaalilaudassa. Suuremmat piirilevyt vaan tuppaavat olla ongelmallisia toisinaan. "Puut ovat kummallisesti.
En keksi sanoa miten.
Se tekee minut levottomaksi."
Pentti Saarikosken runokokoelmasta 'En soisi sen päättyvän' (1968) |
zepeteus 21.01.2007 01:44:40 | |
---|
Ei ole ollut täysipäiväisessä käytössä, mutta kokeiltu tätäkin: Akryylipohjainen Cramolin Plastik spray. Tasainen suihkekerros piirilevyn pohjaan, muodostaa eristävän kalvon. Lämpökesto -70 - +120 astetta, läpi voi kolvata tarvittaessa. Etu: Helppo ja nopea käyttää. Haitat: Käytettävä vähintäänkin hyvin tuulettuvassa tilassa. Menee läpi "suojapapereista" eli saattaa sotkea muutakin kuin kohteensa. Hankaus- yms. kestosta ei pitempiaikaista havainnointia. Aiemmin mainittu tarkka suunnittelu on toiminut parhaiten, mutta toisinaan pakkaa menemään ahtaaksi. |
Keke Urlaub 23.01.2007 19:57:11 | |
---|
Ei ole ollut täysipäiväisessä käytössä, mutta kokeiltu tätäkin: Akryylipohjainen Cramolin Plastik spray. Tasainen suihkekerros piirilevyn pohjaan, muodostaa eristävän kalvon. Lämpökesto -70 - +120 astetta, läpi voi kolvata tarvittaessa. Etu: Helppo ja nopea käyttää. Haitat: Käytettävä vähintäänkin hyvin tuulettuvassa tilassa. Menee läpi "suojapapereista" eli saattaa sotkea muutakin kuin kohteensa. Hankaus- yms. kestosta ei pitempiaikaista havainnointia. Aiemmin mainittu tarkka suunnittelu on toiminut parhaiten, mutta toisinaan pakkaa menemään ahtaaksi. Mistä tuota saa? Vaikuttaa kiinnostavalta. Asensin osat hieman liikaa levälleen, jolloin piirilevyä ei saa oikein järkevästi kiinnitettyä koteloon. Tuo vaikuttaisi siis ratkaisulta. "It wouldn't pain me more to bury you rich /
Than to bury you poor /
In your Jesus Christ pose" |
zepeteus 24.01.2007 18:30:55 | |
---|
Minä sain tuon Cramolin Plastik purkin kaveriltani lainaan käämilankojen eristystä varten, ja loppuviimein sainkin sen itselleni...joten enpä tiedä jälleenmyyntipaikkaa. Muistelen nähneeni Cramolinin tuotteita, olikos se Bebekin listoilla aikoinaan? |
Keke Urlaub 25.01.2007 00:21:47 | |
---|
Itse asiassa käytin tollaista hyvin harvaa superloni-tyylistä pehmustemateriaalia, mitä tapaa mm. työkalusalkuissa, menestyksellisesti eristysmateriaalina. On luotettavaa. "It wouldn't pain me more to bury you rich /
Than to bury you poor /
takape 25.01.2007 09:00:42 | |
---|
Potikoiden pohjiin ja muihin mahdollisiin kontaktikohtiin olen laittanut sähköteippiä. Piirilevyn ja pohjan väliin olen leikannut ohuen muoviläpyskän hieman samaan tapaan kuin bossin pedaaleissa. |
zepeteus 25.01.2007 16:17:17 | |
---|
Piirilevyn ja pohjan väliin olen leikannut ohuen muoviläpyskän hieman samaan tapaan kuin bossin pedaaleissa. Jep, minun vakiotapoja myös. Jonkin rasian kansi tms. sopivaan muotoon leikattuna hetipitiliimalla pohjaan kiinni. Piirilevyjen ylle/alle/ympärille olen käyttänyt myös Aquan mainitsemia superlonipaloja, toimivat hyvinä vaimentimina samalla, jotteivat irralliset osat rapise siellä lootassa. Yleensä koetan myös sijoittaa jalkakytkimen siten, että sen ja kotelon reunan väliin jää patterin+superlonin mentävä kolo, pysyy patterikin sopivasti paikoillaan. |
Keke Urlaub 25.01.2007 23:31:35 | |
---|
Jep, minun vakiotapoja myös. Jonkin rasian kansi tms. sopivaan muotoon leikattuna hetipitiliimalla pohjaan kiinni. Piirilevyjen ylle/alle/ympärille olen käyttänyt myös Aquan mainitsemia superlonipaloja, toimivat hyvinä vaimentimina samalla, jotteivat irralliset osat rapise siellä lootassa. Yleensä koetan myös sijoittaa jalkakytkimen siten, että sen ja kotelon reunan väliin jää patterin+superlonin mentävä kolo, pysyy patterikin sopivasti paikoillaan. Kävin tänään sp-elektroniikassa, heillä oli siellä sitä muovisprayta ja kehuivat sitä kyllä maasta taivaisiin. Voi olla että siirryn jatkossa siihen. "It wouldn't pain me more to bury you rich /
Than to bury you poor /