olen maalaamassa kitaraani. ajattelin maalata myös kaulan, joka oli alunperin puunvärinen. kannattaako kaula maalata niin että se on kiinni bodyssä vai irtonaisena? jos irtonaisena niin miten teippaus. olen nyt teipannut kaulan niin että koko otelauta on peitossa, eli missään ei näy ruusupuuta. sitten kun maalit on laitettu niin pitäiskö lakkaa vetää myös kaulan sivulla näkyvän ruusupuun päälle? ajattelin vaan että jälki olis näin tasaisempaa. aloitan maalauksen huomenna, ja kaulan ajattelin maalata ens viikolla jos hyvin käy.. niin ja sitten se pieni metallipala jonka läpi kaulan kiinnitysruuvit menee.. niin ajattelin kaiverruttaa siihen jotain kivaa.. mites se käy? pitääkö siitä poistaa maali kans (se on musta)? Happy I am... .... not sad.... |
ajattelin maalata myös kaulan, joka oli alunperin puunvärinen. Miiiiksiiii? No, se on sinun asiasi. kannattaako kaula maalata niin että se on kiinni bodyssä vai irtonaisena? Irtonaisena. Niin mä ainakin tekisin. Kun se on kerran irtonainen osa muutenkin. Periaatteessa voit maalata koko paketin kerrallaan, mutta tällöin maali menee kaulaliitoseen eikä liitoksesta saa siistiä kirveelläkään. Haitat ovat lähinnä esteettisiä, joskin liitokseen tunkeutunut maali vaikeuttaa kaulan myöhempää mahdollista poistoa. Sanoisin että työ on myös helpompi suorittaa osat erillään. jos irtonaisena niin miten teippaus. olen nyt teipannut kaulan niin että koko otelauta on peitossa, eli missään ei näy ruusupuuta. No eiköhän se sitten ole ihan ok. Paitsi että älä maalaa/lakkaa kaulan ja bodin toisiaan vasten olevia pintoja. Puu puuta vasten kontaktia pidetään akustisesti parempana, kuin että siinä olisi pintakäsittelyaineita välissä. sitten kun maalit on laitettu niin pitäiskö lakkaa vetää myös kaulan sivulla näkyvän ruusupuun päälle? Mun nähdäkseni toi on mielipidekysymys. Ruusupuu kyllä kestää lakkaamattakin joten teet niinkuin haluat. Lakkaamalla saat reunasta siistimmän, joskin tiiviin rajan teippaaminen on helpompaa siihen otelaudan alapintaan. niin ja sitten se pieni metallipala jonka läpi kaulan kiinnitysruuvit menee.. niin ajattelin kaiverruttaa siihen jotain kivaa.. mites se käy? pitääkö siitä poistaa maali kans (se on musta)? Otat irti, menet kultasepän luokse ja kysyt. Voithan tietysti merkata sen esim. meistaamalla. Nykyään on myös teollisuudessa monesti käytössä erilaisia kaiverruskoneita erilaisiin tehtäviin. Jos joku tuttusi sattuu tuntemaan jonkun jne. voi levyn merkintä onnistua myös niin. Ja veikkaisin, että parempi kaiverrusjälki tulee jos maali poistetaan ensin. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Otat irti, menet kultasepän luokse ja kysyt. Voithan tietysti merkata sen esim. meistaamalla. Nykyään on myös teollisuudessa monesti käytössä erilaisia kaiverruskoneita erilaisiin tehtäviin. Jos joku tuttusi sattuu tuntemaan jonkun jne. voi levyn merkintä onnistua myös niin. Ja veikkaisin, että parempi kaiverrusjälki tulee jos maali poistetaan ensin. Jos haluat pitää levyn mustana, älä poista maalia. Jos haluat taas siitä metallin värisen, poista maali. Ei sillä maalilla ole mitään vakutusta kaiverrukseen. Mikromoottori-poralla vaan vedellään siihen laattaan se kuvio. Voisi muuten itekin kokeilla... |