Aihe: Liiman lämmitys
1
risto
01.02.2007 18:18:27 (muokattu 01.02.2007 18:19:02)

Olisiko jollakin kokemuksia ja neuvoja lämmitettävän eläinliiman käsittelystä? Ostin parisataa grammaa kokeilua varten ja nyt pitäisi saada edullinen allas, jossa sitä voisi lämmittää ja pitää lämpimänä työn kuluessa. Mielellään kokemukseen perustuvia vastauksia. Eläinliimahan tulee notkeaksi 60:a asteessa, mutta lämmön säätö ei vaadi suurta tarkkuutta sen yläpuolella.

Liimoista pitäisi saada oma pysyvä topikki. Paljon hyvää tietoutta ja kokemuksia katoaa topikkien vanhetessa.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Antti1
01.02.2007 18:21:59
Meikäläisen ehdotus: liima johonkin lämpöä kestävään purkkiin, purkin reunukseen rautalankaa, rautalanka kattilan reunan päälle parista suunnasta jotta purkki "kelluu" ja kattilaan vettä. Ennen tätä kohkaamista olisi suotavaa, jos kävisit vaikka jostain halpahallista tai kirpparilta ostamassa sellasen siirreltävän keittolevyn.
Kefiiri
01.02.2007 19:14:56
Pysyisköhän ne purnukat lämpimänä kahvinkeittimen levyllä? Kirppiskahvinkeitin olis aika halpa. Ei lähtis liian helposti kiehuun, se kuulemma heikentää liiman sitomiskykyä.
risto
01.02.2007 23:12:39

Joo, pitäisi selvittää missä lämpötilassa kahvinkeitin pitää kahvia, voisi vaikka toimiakin ja olisi aika helppo ratkaisu.

Sellaisen ajatuksen tuohon sähkölevyvaihtoehtoon kuulin että siihen valojen himmentimen, mutta taitaa olla niin, että ne eivät kestä sähkölevyn vastuksen vaatimaa virtaa.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
marcus
02.02.2007 21:10:33
eläinliima pitää lämmittänyt vesihauteessa. eli liimat metallipurkkiin ja purkki kattilaan, jossa on vettä. sitten kattila vain levylle.rauhallisesti lämitetään. tärkeintä on, ettei lämpötila ylity rajusti, muuten liima menettää pitokykynsä. eläinliimoja on monenlaisia. jänisliimaa olen itse kokeillut. olen liottanut ja turvottanut liimaa ensin vedessä yön yli, valuttanut sitten suurimman osa vedestä pois ja lämmittänyt.
risto
03.02.2007 07:48:10

Ool-rait, kiitos paljon, tämä oli hyvä tieto.
iepi
04.02.2007 19:51:09
minä oon käyttäny sitä nahkaliimaa, jota soitinrakentajatkin käyttää. tein sen niin että lämmitin erikseen veden kiehuvaksi, laitoin liiman pilttipurkkiin ja kahvinkeittimen päälle ilman pannua. Kaadoin vedenkeittimellä lämmitetyn veden liiman päälle, se ei muuten tarvii paljon vettä laitonkohan jottain vähä alle puolet liiman määrästä,( siinä ilmeisesti on joka mestarilla eri ohjeet veden määrään) Sulattelin liiman pilttipurkissa kahvinkeittimen levyllä niin ettei siitä tule liian "räkäistä" eli saa olla melko ohuttakin, kannattaa kokkeilla levittyykö liima helposti ja tasaisesti. Liimasin kitaran lavan kiinni ja tuli tosi siisti ja kestävä liitos, testasin kestävyyttä liimaamalla pari palasta ennen lopullista kohdetta ja hyvin kesti.

Jos sitä liimaa epäilee niin kannattaa muistaa että ennen puusepät on liimannu sillä kaikki huonekalunsa ja niitä 100 vuotta vanhoja kaluja aletaan vasta nyt korjailemmaan.

Valmistajalta on myös semmosta tietoa nuista liimoista että luuliima on kovinta sitten nahkaliima, ja ilmeisesti jänisliima ja ne kalan perkeistä tehdyt liimat on jo niin elastisia ettei kai käy soitin rakennukseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)