Aihe: Filleri ja (spray)maali Diccon alle
1
erkko
13.11.2003 19:36:35 (muokattu 13.11.2003 19:38:41)
Tarttisin vähän neuvoa fillerin ja maalin valintaan.

Olen tekemässä loimukoivukantista mahonkikitaraa. Mahonkiin tulee vain lakka päälle, lapaan musta maali ja kanteen petsi (Dicco spriipetsi).

Eka kysymys on että mikä filleri sopii Diccon alle? Mun edellinen projekti rupes Diccon kanssa tekemään ns. weather chekkingiä aikas pian, kun alla oli automaalia ja sen alla lateksilakkaa (ihan vain huokosten täytteenä). Eli lähinnä merkki kiinnostaisi ja se mistä filleriä saa ostaa. Onko kellään kokemusta Diccon pohjalakasta? Riittääkö siinä "täyttökyky" mahongin huokosiin?

Entä tietääkö kukaan onko mitään olemassa mitään tinneriohenteista spraymaalia, mikä ei keitä Diccon alla? Mulla on kyllä ruisku käytössä, mutta sen kanssa on niin turhauttavaa maalata pelkästään lapa, kun putsaamiseen ja kasaamiseen menee kymmenen kertaa enemmän aikaa kuin maalaamiseen. Entä mitä (ruisku)maalia ihmiset yleensä on käyttänyt Diccon alla?

En tarvitse mitään "olenlukenutettä.." tai "munisinkaverionrakentanutjoskusyhdenkitarankoulussaja.." tyyppisiä ohjeita, vaan mieluummin ihan kokemuspohjalta, kiitos.
jarmos
14.11.2003 12:08:36
Ekaan kysymykseen yhdenlainen vastaus.
Myymälä josta ostat Diccoa osaavat kertoa, mutta itse olen
tehnyt sen ohentamalla lakan aivan liruksi ja sillä penslannut pinnat ja atanut kuivua hyvin, 2-3 kerrosta riittää.

Toka kysymys
Yleensä kovempi plandiksinen maali pohjalle kuin päälle tuleva niin ei kupli.

Olen itse käyttänyt värjäykseen vesipetsiä ja lakkaa päälle.

Sivuillani olevat lakatut kitarat olen lakannut pääasiallisesti Dicco selluloosalakalla ja sivellyt pensselillä, kovempi työ kuin ruiskulla, viimeisin Lespa joka taas on lakattu ruiskulla, niin siihen tuli noin 40 kerrosta lakkaa, aika ohuina kerroksina.

(olikohan tässä vastauksessa mitään tolkkua)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
kulmahiomakone
14.02.2007 18:01:59 (muokattu 14.02.2007 19:46:10)
Löysitkö erkko sopivan maalin? Kolme vuotta ollut aikaa...

Itsellä on nimittäin Diccon alle sopiva musta maali hakusessa myös. Ei tosin tarvitse olla spraymaali. Tikkurilan asiakaspalvelu suositteli jotain platinan arvoista 2-komponenttimaalia, mutta olisko muuta?

DIT: +r
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Little Savage
14.02.2007 18:50:01

Entä tietääkö kukaan onko mitään olemassa mitään tinneriohenteista spraymaalia, mikä ei keitä Diccon alla?

Belton Molotow vois kestää. Siinä on nitro-alkydi seos.
Kirk Hammett Suomen Presidentiksi !
kulmahiomakone
14.02.2007 19:48:19
Belton Molotow vois kestää. Siinä on nitro-alkydi seos.

Eik alkydimaalit ole öljy(muovi)maaleja? Ei ainakaan pitäisi kestää kiehumatta...

Unohtu, että sellulakkaan sekoitettava tumma väripigmentti käy myös.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
erkko
15.02.2007 16:56:11
Juu ongelma ratkesi aikanaan: Diccoon saa sävyn automaaleja sävyttävistä maalikaupoista. Eli ensin muutama kerros sävytettyä Diccoa ja sen päälle sävyttämätöntä. Mutta luovuin Diccon käytöstä koska sen koostumus on nykyään sellainen että maalipinta tuppaa halkeilemaan jos maalaa yhtään liian paksuja kerroksia.
kulmahiomakone
15.02.2007 17:24:38
Juu ongelma ratkesi aikanaan: Diccoon saa sävyn automaaleja sävyttävistä maalikaupoista.

Hyvä tietää, kiitos! Oliko kallista?

Itse hain juuri taidetarvikkeita myyvästä liikkeestä väripigmenttiä. 100 gramman puteli maksoi reilun kympin, mutta alustavien testien mukaan tosta riittää useampaan kuin pariin kitaraan. Liukenee ainakin Sinoliin ja tinneriin, joten eiköhän tuo sellulakan kanssakin pelitä.

Jos joku päätyy hommaamaan tuollaista väripigmenttiä, niin kannattaa pitää mielessä, että jotkut niistä kestävät valoa ja jotkut eivät. Yleensä purkissa on jotain koodia, joka aukeaa viimeistään valmistajan nettisivujen avulla jos liikkeessä ei osata. Ikävä yllätys, jos kitaran väri haalistuu parissa vuodessa...
erkko
15.02.2007 20:37:17
Mä sävytin omat Dicconi valmiiksi automaalikaupassa ja en muista yhtään hintaa, tuskin se montaa euroa oli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)