Aihe: Uudet tallan reiät les pauliin?
1
S.L.A.S.H
13.02.2007 19:27:24
Tällainen pieni probleema on tällähetkellä että olen paikannut vanhat tallanreiät ja nyt pitäisi uusia porailla. Tai ei se poraaminen ongelma ole vaan mihin kohdalle ne pitäisi porata.

Vanhat reiät olivat liian edessä vaikka kaikki säätövarat olivat käytetty. Kitara on vanha Hondon vaneeri lankku. Talla on spelektroniikan wraparound yksiosainen talla jossa on tallapalojen säätö ja tallan taaksepäin säätö ruuvit. nauhoja kitarassa on 22 ja satulan ja 12 nauhan väli on 31,5cm. Aikaisemmin kitarassa oli .010 kielisetti ja perus vire. Nyt kitaraan olisi tarkoitus tulla .012 kielisetti ja vire sävelaskeleen alaspäin perus vireestä.

Hienovire pitäisi mielellään saada kohdilleen nuilla tallapalan säätö ruuveilla ettei tallan säätöruuveja tarvitsisi käyttää. Tuo talla on kaikenlisäksi sellainen että kiinnityskohdat ovat taaempana kuin tallapalat ( noin 3mm).
laitan vielä kuvan ongelman ratkaisun helpottamiseksi:

http://img520.imageshack.us/my.php?image=hondolespaul6ga.jpg
Ei se niin tarkkaa oo.
jyrki_i
14.02.2007 12:45:13 (muokattu 15.02.2007 20:17:28)
Tällä saa laskettua myös tallan paikan:
http://www.stewmac.com/FretCalculator/

EDIT:
Lisätään nyt vielä, että viimeksi kitaraa rakentaessa laskin TOM-tallan sijoituspaikan em. laskurilla, eikä ole ollut ongelmia hienovireen säätämisen kanssa. Kielet on D'Addario EXL110.
S.L.A.S.H
14.02.2007 19:09:46
Tällä saa laskettua myös tallan paikan:
http://www.stewmac.com/FretCalculator/

Kiitos vastauksesta mutta lähinnä nyt sitä kysyisin että miten paljon tuo kielien paksuus ja vire vaikuttaa tuohon intonaatioon? Elikkä kuinka paljon taaemmaksi tallan joutuu laittamaan?
Ei se niin tarkkaa oo.
takape
14.02.2007 19:47:31
miten paha tuo epävire oli silloin kun talla oli vanhalla paikalla?
Jokatapauksessa en usko että sitä kovin palio kannattaa siirtää.

Oot varmaan tarkastanut että kielet oli sopivalla korkeudella myös. Ettei liian korkealla olevat kielet aiheittaneet ongelmaa intonaatioon. Tai tietysti voima jolla kieliä painaa voi aiheuttaa päänvaivaa kitaraa virittäessä.

Mitenkäs kaulan kans kävi kun vaihdoit kielet. Jouduitko Kiristämään kaularautaa?

Kuitenkin se on nii kuin edellä on sanottu että yläsatulalta 12 nauhalle on sama matka ku 12 nauhalta takatallalle.

Intonaation säätöön löytyykin ohjeita netistä palion.
kulmahiomakone
14.02.2007 19:54:41
Kiitos vastauksesta mutta lähinnä nyt sitä kysyisin että miten paljon tuo kielien paksuus ja vire vaikuttaa tuohon intonaatioon? Elikkä kuinka paljon taaemmaksi tallan joutuu laittamaan?

Haulla pitäis löytyä ohjeita tohon tallan sijoitukseen. Itse oon muistaakseni laittanut TOM-tallat silleen, että satulat eteen ja ylä-e kaks milliä laskennallista paikkaa taaemmas. Ala-e kaks ja puol milliä taaemmas mitä ylä-e. Voin tietysti muistaa väärinkin. 12 tai 13 settejä käytän normivireessä.

Jos sulla on kohdilleen säädetty kitara oikealla skaalalla ja vireellä vieressä, niin siitä on helppo mitata, että kuinka kaukana ne tallapalat mistäkin ovat. Jos ei ole kitaraa vieressä, niin hankkiudu sellaisen viereen.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
takape
14.02.2007 20:40:24
Itse oon muistaakseni laittanut TOM-tallat silleen, että satulat eteen ja ylä-e kaks milliä laskennallista paikkaa taaemmas. Ala-e kaks ja puol milliä taaemmas mitä ylä-e. Voin tietysti muistaa väärinkin. 12 tai 13 settejä käytän normivireessä.

Mä muistelisin että laitoin satulat keskellä tallaa ohuelta kieleltä tasan laskennalliseen paikkaan ja paksuimmalta kieletä 5mm taaksepäin.

Muista tsekata myös etta yläsatulalta paksummat kielet laskeutuu kielten urien pohjaan. Ettei ne jää sieltäpäästä liian korkealle.
kulmahiomakone
14.02.2007 21:07:35
->Kochin kirjassa neuvotaan asettamaan kiinteät tallat (esim. akustisissa) seuraavasti:

Talla laskennallisesta kohdasta 3,81 milliä taaemmas ja sen jälkeen käännetään tallaa niin, että 76,2 millin pituisen tallan ala-e:n puoli on 3,2 milliä ylä-e:n puolta taaempana. Tallan keskikohta on siis kääntämisen jälkeen edelleen 3,81 milliä laskennallisesta kohdasta.

Esimerkkitallan pituus on tuossa siis 76,2 milliä. Stanu-TOM:n kiinnitysholkit ovat muistaakseni 74 millin etäisyydellä toisistaan, joten eivätköhän nuo ohjemitat päde aika hyvin TOM:nkin kanssa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)