kulmahiomakone 13.02.2007 17:53:11 | |
---|
Ei kukaan ole kokeillut? Eli ideana olisi kiinnittää kaksi kaulaa toisiinsa otelaudat vastakkain ja iskeä viritelmä sorviin kiinni. Sorvi pyörimään ja valmista jälkeä kahdessa minuutissa. Kaulahan on satulan kohdalta jotakuinkin 43 milliä leveä, kuudennentoista nauhan kohdalta ehkä 54-55 milliä. Puolet 43:sta on 21,5, joka on mun mielestä melko passeli paksuus kaulalle ensimmäisten nauhojen kohdalta. Puolet 54:stä millistä on 27 joka taas on vähän liikaa kaulan paksuudeksi mistä kohtaa hyvänsä. Tämän vuoksi kaulojen bodyn puoleinen pää vaatisi jonkinnäköistä kiilaa välilleen, että kaulan paksuus tulisi sopivaksi. Onko mitään toiveita onnistua? Itselläni ei ole sorvauskokemusta edes vähää alusta. Niin ja joo, tiedän kyllä että kaulaprofiilista tulis sellainen ja sellainen, mutta se käy. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Kefiiri 13.02.2007 18:00:33 | |
---|
On sitä joku kitarafirma ainakin kokeillut. Kauan sitten näin valokuvan jossa oli just tollain kaks kaulaa sorvissa vastakkain. En kyllä yhtään muista mikä merkki oli kyseessä. Mikäs halvattu niitä alumiinikauloja teki, jotenkin tuntus muistikuva liittyvän siihen. |
Juniper 13.02.2007 20:09:09 (muokattu 13.02.2007 21:02:57) | |
---|
Tuota oon useasti miettinyt, mutta todenut liian hankalaksi. Vannesahalla saa kaulan muotoiltua karkeisiin mittoihin helposti ja nopeasti. Tieysti jyrsintä on pakko tässä joskus kokeilla isolla pyöristysterällä kaulaprofiilin luontiin. |
Deranged 13.02.2007 20:58:57 (muokattu 13.02.2007 21:01:14) | |
---|
Eli ideana olisi kiinnittää kaksi kaulaa toisiinsa otelaudat vastakkain ja iskeä viritelmä sorviin kiinni. Sorvi pyörimään ja valmista jälkeä kahdessa minuutissa.. Ei varmaan pysy kiinni kovin hyvin. Ennemmin tekisin näin: Sorvaisin kahden kaulan paksuisen pulikan oikeaan muotoon ja paksuuteen (+5mm höyläysvaraa), ja sahaisin siististi vannesahalla keskeltä halki. Turvallisempaa ja siistimpää näin. ------- Itse tein kurssilla nauhahiomakoneella profiilin 5 minuutissa. Ja hyvä tuli. Sitten vaan hiekkapaperilla tasaiseksi, kiillotus hienommalla ja vielä hienommalla paprulla. Nyt on 4 kerrosta lakkaa ja vielä ehkä muutaman laitan. |
Little Savage 13.02.2007 23:50:24 | |
---|
Sorvausta olen kokeillut. Ei taida olla ihan muutaman minuutin homma kun sitä sorvia joutuu pysäyttelee vähän väliä että voi mitata työtömitalla paksuuden. Paras kun pysyy noissa kavahöylissä ja taltoissa. tuota mikäs ois helppo Children of bodom soolo ? |
agaman 14.02.2007 05:41:55 (muokattu 14.02.2007 05:42:33) | |
---|
Kyllä tuo onnistuu mutta ei sillä voita ajassa yhtikäs mitään. Kavahöylä on loppujenlopuksi paljon kätevämpi ja jos et osaa vielä edes sorvata niin koko homman voi unohtaa. Sekin vaatii kuitenkin aika lailla harjoitusta ennen kuin saat edes siedettävää jälkeä. |
kulmahiomakone 14.02.2007 11:10:57 | |
---|
->Mulla olis mahdollisuus käyttää sorvia, jossa on sellainen kaavoja lukeva lukupää. Eli kun kaavatelineeseen iskee esim. vanerisen kaavan, niin sorvi sorvailee itsekseen aihiosta sen mukaan. Ei tarttis opetella sorvaamaan tai pahemmin mittailla kesken työstön. Tähän asti oon tehnyt noi kaulat vannesajalla ja nauhahiomakoneella, viimeistely siklillä ja paperilla, mutta onhan se työlästä ja suhteellisen aikaa vievää - nopeampaa silti kuin raspit ja kavahöylät... Mieluummin helpommin. Ja kommenttienne perusteella sorvia on kokeiltava, joskin myös pyöristysjyrsintä, kunhan törmään tarpeeksi isoon. Kiitos! Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
spyykko 14.02.2007 11:50:06 | |
---|
Tähän asti oon tehnyt noi kaulat vannesajalla ja nauhahiomakoneella, viimeistely siklillä ja paperilla, mutta onhan se työlästä ja suhteellisen aikaa vievää - nopeampaa silti kuin raspit ja kavahöylät... Raspilla, kavahöylällä ja paperilla tekee kaulaprofiilin viimeistelyhiontakuntoon parissa tunnissa. Mun mielestä ajan / vaivan säästön kannalta tämä on vähän erikoinen paikka panostaa. Sen toki ymmärrän, että miettii uusia tekotapoja eri asioihin. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
fox 14.02.2007 16:41:08 | |
---|
Mikäs halvattu niitä alumiinikauloja teki, jotenkin tuntus muistikuva liittyvän siihen. Kramerilla tehtiin, ja Travis Bean oli toinen. Varmasti kyseiseen materiaaliin sopiva työstötapa, mutta saattanee puulle olla nuo perinteiset siltikin parempia. |
janik 14.02.2007 17:34:45 | |
---|
|
Erkki Lapanen 14.02.2007 23:38:50 | |
---|
En tiedä mitä kaikkia toimintoja sinun sorvista löytyy, mutta sorvillahan ei tarvi tehä kaulaprofiilista puolipallon muotosta, jos on vaan oikeanlainen istukka tms. Tehdäänhän esim. puukon periä sorvilla, mitä erikoisemman muotosia, ei suinkaan lieriöitä niinkun perus sorvilla tulee. tuommosta erikoisempaa istukkaa siltti tuskin kannattaa alkaa hommaamaan jos ei aio tehä enemmänki samanlaisia kauloja. |