Little Savage 04.02.2007 22:04:54 | |
---|
Mulla on jotkut akkarin piirrustukset jossa skaala on 650. Laskin skaalan pituuden siis kertomalla 12.nauhan paikan kahdella. Onko toi 650 joku yleinen standardi akustisten suhteen vai onko muitakin skaaloja käytössä ? tuota mikäs ois helppo Children of bodom soolo ? |
jevman 05.02.2007 06:23:25 | |
---|
|
Maraaa 05.02.2007 15:44:00 | |
---|
Miulla on valmiin otelaudan teräskieliseen skaala 644 mm. Ekstralyhyt? "Joulupukki on häirikkö, joka on yksi nykyajan suurimmista ongelmista mm. uhkana kansantaloudelle" |
the TT Allan 05.02.2007 18:52:22 | |
---|
kun yleensä teen kitaran, niin sen yleisin lähtökohta on just tuo 650mm kai se on jäänyt mileeni ja mieltymyksiini just jostain Landolan akustisesta http://www.telemail.fi/timo.tuovinen |
flattopguitar 06.02.2007 12:25:37 | |
---|
Onko toi 650 joku yleinen standardi akustisten suhteen vai onko muitakin skaaloja käytössä ? EI! Gibsonillakin on yksi pidempi 25.5" skaala ja sitten kolme eripituista lyhyempää, joista kaikista käytetään spekseissä 24.75", vaikka hieman siitä erovat. Martinilla on short 24.9" ja sitten long joka on jotain 25.3". Eli, kyllä niitä löytyy. Tuo 650mm on aika pitkä skaala. Minusta 630mm on vielä ihan hyvä, mutta riippuu tietenkin millaista akustista olet tekemässä..? |
Little Savage 07.02.2007 21:57:37 | |
---|
EI! Gibsonillakin on yksi pidempi 25.5" skaala ja sitten kolme eripituista lyhyempää, joista kaikista käytetään spekseissä 24.75", vaikka hieman siitä erovat. Martinilla on short 24.9" ja sitten long joka on jotain 25.3". Eli, kyllä niitä löytyy. Tuo 650mm on aika pitkä skaala. Minusta 630mm on vielä ihan hyvä, mutta riippuu tietenkin millaista akustista olet tekemässä..? Mulla on yksi pauferro otelauta sahattu fenderin skaalaan. Ei taida olla edes mikään lyhyt jos Gibsonin skaalallakin tehdään akustisia. Tulee kuitenkin kaularautaongelma eteen vaikka olis minkä akustisen skaala. Ei mua haittaa pahasti kuitenkaan, olen valmis tekemään vaikka omien mittojen mukaan kitaran. Kokeilu mielessä ollaan kuitenkin liikkeellä. tuota mikäs ois helppo Children of bodom soolo ? |
flattopguitar 08.02.2007 09:15:36 | |
---|
Mulla on yksi pauferro otelauta sahattu fenderin skaalaan. Ei taida olla edes mikään lyhyt jos Gibsonin skaalallakin tehdään akustisia. Lyhempi skaala on musta paremman tuntuinen, koska yleensä akustisessa käytetään paksumpia kieliä ja tuollaiset yli 25" skaalat tekevät tuntuman melko jäykäksi. Toisaalta avoimet alavireet on helpompi saavuttaa pidemmällä skaalalla Tulee kuitenkin kaularautaongelma eteen vaikka olis minkä akustisen skaala. Jos teräskielisen tekee, niin eikö kaularauta ole aina aika välttämätön? Kuulemma sen pois jättämällä akustisen soundi paranee huomattavasti, mutta säätömahdollisuudet ovat sen jälkeen huonot. |
Little Savage 08.02.2007 19:09:21 | |
---|
Jos teräskielisen tekee, niin eikö kaularauta ole aina aika välttämätön? Kuulemma sen pois jättämällä akustisen soundi paranee huomattavasti, mutta säätömahdollisuudet ovat sen jälkeen huonot. Kyllä mä sen raudan voin laittaa. Kyse on vaan siitä löytyykö tarpeeksi lyhyitä kaularautoja mistään. tuota mikäs ois helppo Children of bodom soolo ? |
jevman 10.02.2007 17:48:32 | |
---|
Kyllä mä sen raudan voin laittaa. Kyse on vaan siitä löytyykö tarpeeksi lyhyitä kaularautoja mistään. täytyy rautakin tehdä itse niin saa oikeanmittaisen.... |
Kefiiri 10.02.2007 18:35:35 | |
---|
Niin, ei kaularaudan pykääminen ole mikään homma jos sisua riittää kokonaisen kitaran tekemiseen. Eikä sen ole pakko olla säädettäväkään. Martinin kitaroissahan on pitkälti käytetty nelikulmaista putkenpätkää joka on jämäkästi liimattu sopivaan uraan. Ei ihan huono menetelmä liene kun ovat kymmeniä vuosia moista käyttäneet. |