Aihe: Les Paulin käsittely? 1 | |
---|---|
![]() 30.01.2007 19:40:03 | |
Juu, itsetehty lespa olisi siis pintaa vaille valmis, joten tarttis vähän neuvoja käsittelyn tai lähinnä varmistusta omiin oletuksiin :) Käsiteltävä yksilö löytyy omakuvasta ja tavoitteena olisi kutakuinkin tämän näköinen kansi(vintage sunburst): http://www.gibson.com/Products/Gibs … 20Guitars/LesPaul/Classics/Classic/ Kun olen tuota juttua oman pienen pääni sisässä miettiny, olen tullu siihen tulokseen että kansihan on keskeltä keltanen ja reunoilta ruskea. Olin ajatellu seuraavaa työjärjestystä: Keltainen petsi suoraan kanteen -> lakkaus -> bursti tyyliin petsiä lakan sekaan-> pintalakkaus Myös reunalista jutut askarruttaa hieman. Pysyykö lakka siinä? tulisiko bodyn reunalista peittää(sivulta tietty, mutta entä päältä?) ennen burstin tekoa (listan leveys se n.1,5mm)? Ja tuleeko kaulan lakkauksessa lakka kokonaan reunalistan päälle?(otelauta paremmin suojassa jos jättäis jonku millin lakkaamatta reunalistaa otelaudan puolelta) Nyt siis tarttisin asiantuntijoilta kommenttia että onko jokin pielessä vai voiko olla toteutettavissa tuollaisella systeemillä. Kannen käsittely siis lähinnä aiheena, mutta kysytään nyt vielä että tuleeko mahongista riittävän tumma (l. samanlainen kuin esikuvassaan) pelkällä lakkauksella vai tarviiko siihenkin jotain sävytystä? | |
![]() 30.01.2007 20:26:40 | |
Juu, itsetehty lespa olisi siis pintaa vaille valmis, joten tarttis vähän neuvoja käsittelyn tai lähinnä varmistusta omiin oletuksiin :) Käsiteltävä yksilö löytyy omakuvasta ja tavoitteena olisi kutakuinkin tämän näköinen kansi(vintage sunburst): http://www.gibson.com/Products/Gibs … 20Guitars/LesPaul/Classics/Classic/ Kun olen tuota juttua oman pienen pääni sisässä miettiny, olen tullu siihen tulokseen että kansihan on keskeltä keltanen ja reunoilta ruskea. Olin ajatellu seuraavaa työjärjestystä: Keltainen petsi suoraan kanteen -> lakkaus -> bursti tyyliin petsiä lakan sekaan-> pintalakkaus Kyllä juurikin noin. Myös reunalista jutut askarruttaa hieman. Pysyykö lakka siinä? tulisiko bodyn reunalista peittää(sivulta tietty, mutta entä päältä?) ennen burstin tekoa (listan leveys se n.1,5mm)? Ja tuleeko kaulan lakkauksessa lakka kokonaan reunalistan päälle?(otelauta paremmin suojassa jos jättäis jonku millin lakkaamatta reunalistaa otelaudan puolelta) Lakka pysyy hyvin reunalistassa. Kaulan lakkauksessa tulee lakka kokonaan listan päälle. Otelauta suojataan päältä. Reunoista pääsee aina hieman lakkaa otelaudalle, mutta sen saa siistittyä vaikka siklillä. Nyt siis tarttisin asiantuntijoilta kommenttia että onko jokin pielessä vai voiko olla toteutettavissa tuollaisella systeemillä. Kannen käsittely siis lähinnä aiheena, mutta kysytään nyt vielä että tuleeko mahongista riittävän tumma (l. samanlainen kuin esikuvassaan) pelkällä lakkauksella vai tarviiko siihenkin jotain sävytystä? Kokeile koepalaan miten väri muuttuu lakan kanssa. Mahongin työjärjestys on vaikkapa tällainen: sulkulakka->filleri(tässä voi sävyttää hieman tummemaksi)->pintalakka. | |
![]() 31.01.2007 08:16:28 (muokattu 31.01.2007 08:24:19) | |
Olin ajatellu seuraavaa työjärjestystä: Keltainen petsi suoraan kanteen -> lakkaus -> bursti tyyliin petsiä lakan sekaan-> pintalakkaus Tuleekohan lakan seassa värjättynä tarpeeksi tumma... Itse olen värjännyt pelkällä tinneripetsillä, toki loivasti ohettuna, ja sidosaineeksi värin sekaan on laitettu lakkaa ja kynäruiskulla menoksi. Sitten värin jälkeen taas kirkasta lakkaa 'isolla ruiskulla'. Eli väri ohuelti ja vähän, paksumpaa kerrosta pelkkää kirkasta. Itse ajattelin kokeilla tuossa kuusikantisessa lespassani käänteistä maalausta - ensimmäiksi burstin tummin sävy aivan reunalle (esim. tummanruskea), sitten "oikea bursti" tämän päälle (esim. punainen) ja vasta viimeisenä pohjan pääväri (esim. keltainen). Kuvittelisin että ohuilla läpikuultavilla kerroksilla tällä tavalla saisi _ehkä_ pehmeämmät rajat sävyille. Pittää ny kokeilla ja raportoida. vielä että tuleeko mahongista riittävän tumma (l. samanlainen kuin esikuvassaan) pelkällä lakkauksella vai tarviiko siihenkin jotain sävytystä? Pelkkä mahonkikin on lakattuna varsin tummaa, riippuen vähän laadusta. Ja mahonki vielä tummuu ajan myötä lisää. Puun huokoset on sitten melko lailla "auki" ja ainakin allekirjoittaneen mielestä ne kannattaisi fillata umpeen. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=71965 Samalla tuolla fillauksella voi vaikuttaa puun ulkonäköön Tässä puu fillattuna tumman harmaalla joka kirkas lakka päällä näyttää kovasti mustalta. Kuva otettu just ylimääräisen fillerin hionnan jälkeen. http://img411.imageshack.us/img411/4212/kuvia052vz0.jpg Harmi ettei ole nyt kuvaa kirkkaalla päälle lakatusta, silloin alkaa vasta tuo fillaus sillei heräämään henkiin. Gibbonihan käyttää mahongin päävärin mukaisia fillereitä, punaiseksi värjätyissä tummanpunaista 'pore filleriä' ja noissa ruskeissa kai tummanruskeita. Itsekin olen aikaisemmin käyttänyt tummanruskeita, mutta nyt ajattelin saada vähän enemmän draamaa ja kontrastia, sen takia astetta tummempi filleri. | |
![]() 14.02.2007 23:45:25 | |
Nyt on pauli käsitelty, ei tullu ihan semmonen ku alunperin oli suunnitelma, mutta kai tuolla nyt soittaa :) Kuvia omakuvassa, sikäli ku se ketään kiinnostaa. | |
![]() 15.02.2007 09:51:33 | |
Hyvin oot onnistunu, varsin pitkälle on saman näköinen kuin se mallikuva ekassa viestissäs. Etevää! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)