Aihe: uritettu otelauta suoraksi 1 | |
---|---|
![]() 18.02.2007 10:15:09 | |
Moni on varmasti tilaillut itselleen otelauta-aihioita, joissa nauhaurat ovat valmiiksi sahattuna. esim. AMF:ltä. Nuo nauhaurathan eivät ole kumpaankaan aihion reunaan nähden suorassa kulmassa. Eikä mittaamalla keskipisteet ensimmäiseltä ja viimeiselta uralta anna suorassakulmassa nauhauriin nähden olevaa keskiviivaa. Onko joku keksinyt jonkin kätevän keinon merkitä keskiviiva ja saada nauhaurat suoraan siihen nähden? Tähän saakka olen yrittänyt pärjäillä kulmaviivaimella ja monella tarkistuksella. Pekka | |
![]() 18.02.2007 10:27:12 | |
Tarkoitatko että nauhaurat ovat linjassa toisiinsa nähden, mutta eivät ihan suorassakulmassa otelauta-aihion keskilinjaan nähden ? Jos nauhaurat ovat linjassa toisiinsa nähden, niin ei se mitään haittaa vireisyyden kannalta, vaikka se otalauta menisi aavistuksen vinoon liimattaessa. Nauhojen välinen suhteellinen etäisyys toisiinsa nähden säilyy kuitenkin paikallaan ja vireisyys säädetään intonaatiolla. Joskus olen jopa leikkinyt ajatuksella liimata otelauta härskisti vinoon, että nauhat olisi vinossa. Talla pitäisi asettaa samassa kulmassa vinoon. Voisi olla veikeän näköinen. Tiedä sitten soitettavuudesta.. | |
![]() 18.02.2007 10:55:57 | |
Onko joku keksinyt jonkin kätevän keinon merkitä keskiviiva ja saada nauhaurat suoraan siihen nähden? Mä en ole keksinyt vielä sellaista "konemiehen" suorakulmaa parempaa työkalua tähän. Siis metallista suorakulmaa, mikä on koko matkalta tasainen, eikä siinä ole tuollaista "puutyö"suorakulman "hyppyriä", jolla suorakulman saa jotain reunaa vasten. Hankalata tämä selittäminen... Jymi:Joskus olen jopa leikkinyt ajatuksella liimata otelauta härskisti vinoon, että nauhat olisi vinossa. Talla pitäisi asettaa samassa kulmassa vinoon. Voisi olla veikeän näköinen. Tiedä sitten soitettavuudesta.. Onhan noita kaiken maailman fanned-fret -viritelmiä, joissa suurin osa nauhoista on väkisin jompaan kumpaan suuntaan vinossa. Väitetään että noilla oikeasti joku pystyy soittamaan :-) Esimerkkejä viuhkanauhakitaroista vaikka täältä: http://www.novaxguitars.com/ Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 18.02.2007 11:43:50 | |
Tarkoitatko että nauhaurat ovat linjassa toisiinsa nähden, mutta eivät ihan suorassakulmassa otelauta-aihion keskilinjaan nähden ? Niin, siis kun tilaat otelautaaihion esim. soitinrakentajat amf:ltä, ja siinä on valmiiksi nauhaurat, niin nuo urathan ovat toki toisiinsa nähden suorassa mutta eivät ole suorassa aihion keskilinjaan eivätkä kumpaankaan reunaan. Tässähän täytyy itse mittailla suora linja joka olisi suorassa kulmassa nauhauriin ja molemmissa päissä olisi varaa sahata otelautapala oikena muotoiseksi. (Yksi kuva kertoisi paremmin mitä tarkoitan.... ) tähän mietin että olisiko hyvää keinoa muuta kuin suorakulmilla ja astemitoilla. | |
![]() 18.02.2007 12:19:02 (muokattu 18.02.2007 12:19:56) | |
Tässähän täytyy itse mittailla suora linja joka olisi suorassa kulmassa nauhauriin ja molemmissa päissä olisi varaa sahata otelautapala oikena muotoiseksi. (Yksi kuva kertoisi paremmin mitä tarkoitan.... ) tähän mietin että olisiko hyvää keinoa muuta kuin suorakulmilla ja astemitoilla. Harppi, tai naru, piikki ja kynä viritelmä? Harippi taitaa yleensä olla tähän tarkoitukseen liian lyhyt. Eli mä lähtisin käyttämään esim 30+ cm pitkää lankaa, jonka toiseen päähän on solmittu nuppineula ja toiseen lyijytäytekynä ihan kynän kärjestä. Eli merkitse joko ensimmäiseen tai viimeisimpään nauhauraan silmämääräinen keskikohta. Mittaa keskikohdan kummallekin puolelle x mm:n ( x mikä tahansa kokonaisluku ) päähän merkit, joista vedät tuolla harppi hässäkällä sitten kaaret otelaudan toiseen päähän. Kun vedät viivaimella viivan keskipisteestä äsken piirrettyjen kaarien keskipisteeseen pitäisi vedetyn viivan olla suorakulmassa nauhauria kohden.. Ainakin teoriassa. Oikeasti mä tekisin tuon ihan kylmästi muovisella kolmioviivaimella. | |
![]() 18.02.2007 13:59:37 (muokattu 18.02.2007 14:07:44) | |
http://www.rickbeat.com/modelslibrary/360-12slanted/360slanted.htm http://hyl.edu.hel.fi/~jarno/jarno/geometria/geopiirto.html Tuossa vielä joku linkki ehkä sinne päin Harpilla ja mitalla saa tosiaan tarkkuutta | |
![]() 18.02.2007 17:00:54 | |
Mä oon pari kertaa tilannut valmiiksi sahatun otelaudan tilannut AMF:ltä ja niissä urat ovat olleett kohtisuorassa otelaudan toiseen reunaan nähden. Ihme jos nykyään on joku eri systeemi, keskilinjaa on aika vaikea metsästää. Homma ei kyllä ole ihan sadasosamilleistä kiinni: välien suhteethan säilyvät samoina vaikka nauhat olisivat vähän vinossa keskilinjaan nähden. Mutta tsekkaa nyt että kaikki nauhat todellakin ovat samansuuntaisia, ettei sahatessa ole käynyt esimerkiksi niin että aihion toinen pää on päässyt liikkumaan ja siksi urat eivät ole reunan kanssa kohtisuorassa. Itsellä kävi nimittäin kerran niin Stewmacin nauhaurasahan kanssa. | |
![]() 18.02.2007 17:21:19 | |
mäkin oon tilannut sieltä kolme uritettua otelautaa ja missään ei ole ollut urat kummankaan sivun kanssa kohtisuorassa. Kerran sinne tilausta tehdessäni kysäisin, että ovatko urat suorakulmassa jomman kumman reunan kanssa, niiin vastaus oli että eivät ole. Siitä vaan täytyy mitata itse suoralinja keskelle. Itse olen kyllä sellaisen T-mallisen säädettävän kulmamitan kanssa pärjäillyt esim. http://www.tarivo.fi/img/peltityokalut_img/01880200_500px.jpg mutta mietin olisko muita vaihtoehtoja. Tuo harpilla tehtävä taitaas olla kyllä hyvä keino ;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)