Aihe: Millä rasvata multiefekti?
1
killutin
14.03.2007 14:01:04
Basistimme Boss GT-6B alkanut vikisemään nappuloistaan ja polkimesta.
Poljinta polkiessa(esim. wah) ja muistipaikkoja vaihtaessa kuuluu vinkumista.
Ei häiritse sinällään soittoa mitenkään mutta, kuulemma kotisoitossa ei ole mukavaa.
Onkos tuolle mitään tehtävissä vai täytyykö vinkumiseen tyytyä?
Ilmeisesti jotain rasvaa sinne pitäisi väliin laittaa, mutta mitä?
Passaako ihan normi CRC vai pitääkö olla jotain erikoista..?
janik
14.03.2007 14:26:26 (muokattu 14.03.2007 17:51:53)
-----
Insane Kane
14.03.2007 15:43:42
Ei häiritse sinällään soittoa mitenkään mutta, kuulemma kotisoitossa ei ole mukavaa.

Ymmärsin että mekaanista vikinää joka ei soundissa kuulu?
Vaseliini vanahin voitehista =)
"Ei jumalauta mitä Ville 5-vee toimintaa!!"
SaBer
14.03.2007 16:07:09

Vaseliini sopii varmaan hyvin tuohon wahiin, mutta en menisi kytkimiin sitä välttämättä laittamaan... Riippuu ihan kytkimen rakenteesta, mutta veikkaisin, että silikoni voisi poistaa kitinät ilman että kytkin tahmastuu.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
kojones
14.03.2007 16:46:23
Vaseliini sopii varmaan hyvin tuohon wahiin, mutta en menisi kytkimiin sitä välttämättä laittamaan... Riippuu ihan kytkimen rakenteesta, mutta veikkaisin, että silikoni voisi poistaa kitinät ilman että kytkin tahmastuu.

Silikoni ei kytkinten kontaktipintojen välillä tee ollenkaan hyvää, sitä en ensimmäisenä alkaisi laittamaan.
zepeteus
14.03.2007 17:50:52 (muokattu 14.03.2007 17:57:28)
Kytkimiin PRF 7-78, puhdistaa ja voitelee, tehty just tuohon tarkoitukseen. "Kuivaputsaukseen" eli ilman voitelua puolestaan PRF 6-68 on hyvä. Esim.

EDIT: ja juu, wahipolkimen akseliin käytin aikoinaan ketjurasvaa. Aika notkeata tavaraa oli, mutta niin vain on pysynyt siellä ja kitisemättä jo vuosia.
okabass
14.03.2007 18:15:39 (muokattu 14.03.2007 18:23:50)

MOI
Mekaniseen kitinään vaseliinispray. "Sopiva" määrä(=vähän), ettei kerää turhaan pölyä yms. lutaa. Myös PTFE-spray voi toimia. Se on ns. kuivavoiteluaine (teflon) eli ei kerää likaa. Esim. Würthillä on A-luokan aineet. Saa vaikka Hong-Kong liikkeestä.

Joo. Samaa mieltä PRF-aineiden laadusta.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
SaBer
14.03.2007 19:42:22

Tuossa laitteessa on muoviset "polkimet" joiden alla on todennäköisesti piirilevyllä olevat mikrokytkimet. Netistä löytämäni kuvan perusteella näyttää kaiken lisäksi siltä, että ne saisi kätevästi ruuvattua irti. Itse _kytkimen_ voitelusta ei siis ole kyse.

Edelleen suosittelisin jotain mikä ei tahmaa. Okan mainitsema kuivavoiteluaine on varmaan loistavaa, mutta luulisin sen silikoninkin toimivan.
okabass
14.03.2007 20:29:38
Tuossa laitteessa on muoviset "polkimet" joiden alla on todennäköisesti piirilevyllä olevat mikrokytkimet. Netistä löytämäni kuvan perusteella näyttää kaiken lisäksi siltä, että ne saisi kätevästi ruuvattua irti. Itse _kytkimen_ voitelusta ei siis ole kyse.

Edelleen suosittelisin jotain mikä ei tahmaa. Okan mainitsema kuivavoiteluaine on varmaan loistavaa, mutta luulisin sen silikoninkin toimivan.

MOI
Noin ne "kytkimet" taitaa monissa muissakin pedaalilaudoissa olla.

Kyllähän nitinät lähtee vaikka ruokaöljyllä tai margariinilla ;) jos ei olla turhan tarkkoja.

Silikonista mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Joissakin paikoissa se tuntuu -vähän sattuman varaisesti- toimivan hyvin, mutta joissain taas "tahmaa" kiinni. Kun huomasin, että se ei aina toimi niinkuin olettaa, lopetin silikonin käytön voitemiseen oikeastaan kokonaan. Vaseliini ja PTFE ovat korvanneet minulla silikonin.
Lisäksi minusta silikoni on kelju poistaa: se ei oikein reagoi liuottimiin, vaan siitä tahtoo jäädä sellainen tahmea ketto.

Minulla noi Würthin teflon- ja vaseliinispray ovat toimineet bueno.
SaBer
14.03.2007 20:33:00

Silikonista mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Joissakin paikoissa se tuntuu -vähän sattuman varaisesti- toimivan hyvin, mutta joissain taas "tahmaa" kiinni. Kun huomasin, että se ei aina toimi niinkuin olettaa, lopetin silikonin käytön voitemiseen oikeastaan kokonaan. Vaseliini ja PTFE ovat korvanneet minulla silikonin.
Lisäksi minusta silikoni on kelju poistaa: se ei oikein reagoi liuottimiin, vaan siitä tahtoo jäädä sellainen tahmea ketto.

Mulla silikoni on toiminu hyvin, mutta sulla on selvästi enemmän kokemusta kuin mulla...
Silikoni lähtee muuten fairyllä.
okabass
14.03.2007 20:41:55
Mulla silikoni on toiminu hyvin, mutta sulla on selvästi enemmän kokemusta kuin mulla...
Silikoni lähtee muuten fairyllä.

MOI
Tuo oli minulle uutta. Siis pelkällä Fairyllä, vai Fairyllä "tiskaamalla"?
Kaikkia osia ei oikein voi pestä pesuaineella ja vedellä. Vaikkakin yllättävän monet osat voi kyllä "tiskata", kuhan sitten syrjäyttää veden kastamalla osan spriihin, ja kuivaamalla vaikka hiustenkuivaajalla.
SaBer
14.03.2007 20:48:15

MOI
Tuo oli minulle uutta. Siis pelkällä Fairyllä, vai Fairyllä "tiskaamalla"?

Kosteaan rättiin vähän fairyä ja sillä hinkkaa. Sitten pyyhkii rätin puhtaalla osalla saippuat pois. Tuolla tavalla oon silikoneja putsannut pois paikoista, jonne en niitä ole halunnut (aerosolit on saatanasta ;).
okabass
14.03.2007 21:05:56
Kosteaan rättiin vähän fairyä ja sillä hinkkaa. Sitten pyyhkii rätin puhtaalla osalla saippuat pois. Tuolla tavalla oon silikoneja putsannut pois paikoista, jonne en niitä ole halunnut.

Ok.

aerosolit on saatanasta ;)

No, niin minustakin. Mutta sprayt ovat ihan okrait. Nehän auttavat otsnoniaukkojen menemistä ihan kiinni ;)
killutin
19.03.2007 17:58:31
Ymmärsin että mekaanista vikinää joka ei soundissa kuulu?
Vaseliini vanahin voitehista =)

Mekaanista kitinää juurikin.
Kiitän vinkeistä, täytynee testata! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)