Aihe: Kitaran nostopotikat solmussa?
1
LaXu
27.03.2007 17:21:58
Elikkä tämmöinen tilanne:

Yamaha Pacifica 1511:ssani (teletyyppinen skeba, kaulassa humbucker, tallassa yksikelaisen kokoinen humppari) on edellisen omistajan jäljiltä potikat push/pull mallia. Tonepotikan nosto pistää tallamikin vastavaiheeseen ja volapotikan nostaminen taas pitäisi puolittaa tallamikki.

No, tallamikin puolitus ei enää jostain syystä toimi. Se toimii nykyään kuin killswitch - koko soundi leikkaantuu kun potikan nostaa. Olen avannut sen verran että tutkin onko piuhoja irti, vaan kaikki näyttäisivät olevan hyvin kiinni. Aiemmin ongelma katosi kun kitara oli jossain tietyssä asennossa, mutta nyt se tuntuu olevan hiljaa vaikka miten heiluttelisi.

Onko tuosta joku osa potikasta mahdollisesti hajonnut vai mikä muu voisi olla vikana? Kitara on mielestäni nykyään myös varsin tummasoundinen, mitä en muista kokeneeni silloin kun sen sain (tosin vahvarikin oli toinen). Tonepotikka tuntuu kuitenkin toimivan.
fox
27.03.2007 17:32:13

No, tallamikin puolitus ei enää jostain syystä toimi. Se toimii nykyään kuin killswitch - koko soundi leikkaantuu kun potikan nostaa. Olen avannut sen verran että tutkin onko piuhoja irti, vaan kaikki näyttäisivät olevan hyvin kiinni. Aiemmin ongelma katosi kun kitara oli jossain tietyssä asennossa, mutta nyt se tuntuu olevan hiljaa vaikka miten heiluttelisi.

Joku siellä huitasee oikosulkuun, elikkäs se puolituspotikan toiminta on nyt sellanen, että kun nostat sitä, niin sekö hiljentää koko kitaran? Eikä mitään modauksia ole tehty? Onko potikat päässeet pyörähtämään, että joku ottaakin siellä ns. "maihin", vaiko onko joku johto kulunu niin paljon, että eristeet menneet, ja oikosulkee? Mahdollisuuksia toki on, mutta jos yllämainituissa ei vikaa ole, tsekkaa se nostopotikka yleismittarilla tai piipparilla, että siellä tosiaan tapahtuu kytkentä, kun sen nostaa ylös, ettei ole se switchi hajonnut. Ei nekään sentään ihan mitä tahansa kestä, eli siellä voi hyvinkin olla se kytkinosa ns. entinen.. Signaali ei kulje läpi, jos on tolpanväli johtoja pois..
Nuo kun katsot, niin eiköhän se noista joku voine olla..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaXu
27.03.2007 19:59:33 (muokattu 27.03.2007 20:00:20)
Nuo nostopotikat oli edellisen omistajan modauksia ja puolitus toimi vallan mainiosti kun kitaran sain. Yritin heilutella nyt joka piuhaa, mutta ei tullut eloa kun puolituspotikka on vedettynä ulos, edes keskiasennossa (molemmat mikit). Hurinaa kyllä kuului ja se vaimenee kun koskee johonkin metalliosaan eli maadoitus ainakin tuntuisi toimivan. Humpparimoodissa ei minkäänlaisia ongelmia. Kai se on uskottava, että nostopotikka ei sitten jostain syystä vain pelitä.
fox
27.03.2007 20:10:21

Kai se on uskottava, että nostopotikka ei sitten jostain syystä vain pelitä.

Tuota, todennäköstä kaiketi on sitten.. Et oo mitään kiristänyt, esim. potikan kaulusmutteria.. Yhden kerran nimittäin, kun kunnolla kiristi, tapahtui seuraavaa.. Jostain syystä se nostopotikan kytkinosa ilmeisesti kiristettäessä vääntyi ja kontaktipinnat ei saanu "yhteyttä" - > kytkin ei toiminut.. Mutta sun tapauksessa varautuisin kyllä ehkä todennäkösimmin nostopotikan uusimiseen. :(
LaXu
27.03.2007 21:57:02
Tuota, todennäköstä kaiketi on sitten.. Et oo mitään kiristänyt, esim. potikan kaulusmutteria.. Yhden kerran nimittäin, kun kunnolla kiristi, tapahtui seuraavaa.. Jostain syystä se nostopotikan kytkinosa ilmeisesti kiristettäessä vääntyi ja kontaktipinnat ei saanu "yhteyttä" - > kytkin ei toiminut.. Mutta sun tapauksessa varautuisin kyllä ehkä todennäkösimmin nostopotikan uusimiseen. :(

En ollut edes avannut kitaraa kun ongelmat alkoivat ekaa kertaa ilmaantumaan.

Olen kyllä miettynyt jos heittäisi tuohon yksikelaiset mikit kiinni. Mulla kun on humpparikitaroita muutenkin jo iso läjä. Ainoa ongelma on tuo kaulamikki kun ei viitsisi uutta pleksiä teettää, siihen ehkä sitten humpparikokoinen P90?
fox
27.03.2007 22:22:12

En ollut edes avannut kitaraa kun ongelmat alkoivat ekaa kertaa ilmaantumaan.

Olen kyllä miettynyt jos heittäisi tuohon yksikelaiset mikit kiinni. Mulla kun on humpparikitaroita muutenkin jo iso läjä. Ainoa ongelma on tuo kaulamikki kun ei viitsisi uutta pleksiä teettää, siihen ehkä sitten humpparikokoinen P90?

Joku Phat Cat tai Larryn Bluesbucker (OK, varsinaisesti ei oo ykskelainen P-90..) mutta anna se hunspukkeri olla tallassa, puolituksella tai sarjaan-rinnankytkennällä. Siin olis sitten muutama instant-soundi.. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)