Aihe: Ensipedaalin rakennus: Fooldrive2 ok? +muita kysymyksiä 1 | |
---|---|
![]() 24.03.2007 14:29:53 | |
Tervehdys. Haku ei toimi laisinkaan tällä hetkellä, joten voin hyvällä omatunnolla kysyä kaikenlaista: Olen tässä vuoden verran niin sanotusti kierrellyt kuumaa puuroa, nitä tulee DIY -efektien kanssa pelehtimisen aloittamiseen. Olen nyt alustavasti päättänyt ottaa härkää sarvista ja aloittaa tämän kunniakkaan ja jalon harrastuksen kasaamalla jäsen Jone The Bonen ohjeiden mukaisen särölaatikon. Olen miettinyt yksinkertaisemmalla Fuzz -tyylisellä pedaalilla aloittamista, mutta sellaiselle ei nyt ole niin akuuttia tarvetta. Vaan hyvälle ja laajalla skaalalla toimivalle säröllepä on. Olenko haukkaamassa liian suuren palan? Osaan toki noudattaa annettuja ohjeita, mutten tiedä välttämättä, mitä kaikkea vaikutusta tietyillä osilla pedaalissa ihan konkreettisesti on. Oma kokemukseni rajoittuu yhteen Welleman's -rakennussarjaan (joka kyllä toimi kerrasta hyvin). Millaisia tyyppejä eri komponenttien, kuten kondensaattoreiden yms. tulisi olla ja millaisia niiden tulee olla kestoltaan? Miten saan ruuvikierteet metallikoteloon, jos taittelen sellaisen itse kasaan, vaikkapa 1mm. tms. -levystä? Mitä pitäisi vielä tietää kysyä? Millaisia ongelmia ja ratkaisuja on tämän projektin rakentajilla tullut kohdalle? Kiitos kaunis. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 24.03.2007 15:25:01 | |
Millaisia tyyppejä eri komponenttien, kuten kondensaattoreiden yms. tulisi olla ja millaisia niiden tulee olla kestoltaan? Muovieristeisiä viisaat miehet suosittelee aina (np-konkiksi), jännitekestoltaan 16v riittää, vastukset 0,25-0,6 W. 0,6W sen tähden, että ainakaan paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ei saa pienemmän tehon kestoisia. Miten saan ruuvikierteet metallikoteloon, jos taittelen sellaisen itse kasaan, vaikkapa 1mm. tms. -levystä? Tähän suosittelisin, että ostat suosiolla Hammondin tms. valualumiinikotelon. Ei maksa paljoa ja saat siistin kotelon, jossa taustalevyn ruuveillekin kierteet valmiina. Ja jos ei ole, niin kierteet syntyy kun voimalla väännät ruuvin kiinni :D Mitä pitäisi vielä tietää kysyä? Teetkö piirilevyn itse? Valotus on hyvä keino, muista kuitenkin varata ns. harjoittelukappaleillekin piirilevyä, nimim. "kokemusta on"! NEVER FORGER http://www.seiska.fi/arkisto/julkkiskuvat/_a47091/missit+saunapuhtaina/?p=7 | |
![]() 24.03.2007 18:34:22 (muokattu 24.03.2007 18:35:22) | |
Kiitos nopeasta vastauksesta! Kuten aina, vastsuksesi herättivät välittömiä lisäkysymyksiä: Muovieristeisiä viisaat miehet suosittelee aina (np-konkiksi), jännitekestoltaan 16v riittää, vastukset 0,25-0,6 W. 0,6W sen tähden, että ainakaan paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ei saa pienemmän tehon kestoisia. Onko nämä siis näitä poly/esteri/propyleeni/styreeni -konkkia? Tiettä sitten, mitä tilata. Onko polaarisissa konkissa jotain väliä, mitä laitteeseen voi tunkea? Peruselkoja UT:ltä tms.? Tähän suosittelisin, että ostat suosiolla Hammondin tms. valualumiinikotelon. Ei maksa paljoa ja saat siistin kotelon, jossa taustalevyn ruuveillekin kierteet valmiina. Ja jos ei ole, niin kierteet syntyy kun voimalla väännät ruuvin kiinni :D Tämä olisi varmasti helpointa, mutta kun saatavillani on paljon erilaisia jämämetallilevyjä ja niille leikkurit ja taittovehkeet (ainakin kaveria lahjomalla) ilmaiseksi ja kun tuon projektin ohjeleveys on 14cm, niin ajattelin kokeilla plootan taiteilua - ehkä - riippuen tietysti siitä, että löydänkö jostain sopivia kierreprikkoja/tappeja/whateva, jotta voin tuon tehdä. Ainahan voi yrittää... Teetkö piirilevyn itse? Valotus on hyvä keino, muista kuitenkin varata ns. harjoittelukappaleillekin piirilevyä, nimim. "kokemusta on"! Hinku olisi tehdä piirilevy itse. Tarvitsisi vain runsaasti lisähankintoja, ellei sitten tuo taivaallinen UV -möllöttäjä säteilytä levyjä tarpeeksi :) Täpläkuparoitu levykin on käynyt mielessä, mutta taitaisi tulla projektille lisäkokoa ja -työtä hiukan. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 24.03.2007 18:48:17 | |
Onko nämä siis näitä poly/esteri/propyleeni/styreeni -konkkia? Tiettä sitten, mitä tilata. Juurikin näitä. Onko polaarisissa konkissa jotain väliä, mitä laitteeseen voi tunkea? Peruselkoja UT:ltä tms.? Joku voisi tietysti väittää perustellen, että kun kuu on tietyssä asennossa ja kalsareissa on kaksi vauhtiraitaa niin NÄMÄ elkot on parempia kuin nuo elkot. Mutta sanoisin, että jos UT:sta tilaat elkot niin ei ne varmaan mitään paskimpia ole. Luulisin että Mikko Kankaanpää ei ota myyntiin huonolaatuisia. Mutta "peruselkot" on ookoo. Tietysti ns. pystyelkoissa on pienempi rasterointi, eli saat ne vaakasuunnassa pienempään tilaan piirilevyllä. Tämä olisi varmasti helpointa, mutta kun saatavillani on paljon erilaisia jämämetallilevyjä ja niille leikkurit ja taittovehkeet (ainakin kaveria lahjomalla) ilmaiseksi ja kun tuon projektin ohjeleveys on 14cm, niin ajattelin kokeilla plootan taiteilua - ehkä - riippuen tietysti siitä, että löydänkö jostain sopivia kierreprikkoja/tappeja/whateva, jotta voin tuon tehdä. Kannattaakin yrittää, jos onnistut niin tiedät tekniikan seuraavaa projektia ajatellen. Mutta suosittelen silti jo aikasemmin mainitsemaani :D ... Hinku olisi tehdä piirilevy itse. Tarvitsisi vain runsaasti lisähankintoja, ellei sitten tuo taivaallinen UV -möllöttäjä säteilytä levyjä tarpeeksi :) Täpläkuparoitu levykin on käynyt mielessä, mutta taitaisi tulla projektille lisäkokoa ja -työtä hiukan. Itse valotin ensimmäiset levyni autotallin katossa olevalla loisteputkella.. Aikaa meni semmonen puolisen tuntia, UV-lampulla aika on minuutteja. Mutta mutta. Onpahan tämmösiä kokeiluja aina nää. En ole katsonut minkälainen piirilevy ko. projektiin tulisi, mutta tietysti piirtämällä tavalliselle kuparilevylle (huolellisesti tavallisella sprii-liukoisella tussilla, esim. tavan kalvotussi) saa hyvä levyn. NEVER FORGER http://www.seiska.fi/arkisto/julkkiskuvat/_a47091/missit+saunapuhtaina/?p=7 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)