Aihe: DIY 'rhodes' & mikkiongelma
1
Pitkavirta
20.04.2007 16:14:05
Moi, mulla on rakenteilla tommonen rhodes -tyyppisen kolkuttimen prototyyppi, ja mietin tässä mikitysvaihtoehtoja; lueskelin tuolta http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/index2.html vähän mut epäselväks jäi mikkien olemus..

Eli, mitä mikkejä voi käyttää? Itellä tuli mieleen joko jonkunlainen piezoratkaisu tai kitaramikin tyylinen kyhäys.. Auttakaa :)

Kieliksi/soiviks osiks on ainaki prototyyppiin tulossa vajaa 3mm paksuista rautatankoa.. rhodesissahan 'kielten' paksuus on kai jotain vajaa 2mm mut tähän hätään ei löydy niin ohutta..
"EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö
BaariMikko
20.04.2007 16:50:03

Moi, mulla on rakenteilla tommonen rhodes -tyyppisen kolkuttimen prototyyppi, ja mietin tässä mikitysvaihtoehtoja; lueskelin tuolta http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/index2.html vähän mut epäselväks jäi mikkien olemus..

Eli, mitä mikkejä voi käyttää? Itellä tuli mieleen joko jonkunlainen piezoratkaisu tai kitaramikin tyylinen kyhäys.. Auttakaa :)

Kieliksi/soiviks osiks on ainaki prototyyppiin tulossa vajaa 3mm paksuista rautatankoa.. rhodesissahan 'kielten' paksuus on kai jotain vajaa 2mm mut tähän hätään ei löydy niin ohutta..

Täytyy sanoa, etten tiedä, mutta projekti kuulostaa mielenkiintoiselta! Raportoihan rakentelun kulusta tänne.
duane
20.04.2007 18:46:42

Mun ymmärryksen mukaan se on tuollainen kitaramikki-tyylinen ratkaisu, piezomikki nimittäin ei soundaa kovinkaan miellyttävältä kitarastyrkkareiden läpi...
web.mac.com/mikko.kiviniemi
maza
21.04.2007 00:17:28 (muokattu 21.04.2007 00:18:36)

Tosiaankin mielenkiintoisen kuuloinen projekti - kuvia ja muuta tietoa jakoon ihmeessä!

Mulla on yks tai kaks rikkinäistä Rhodesin mikkiä tossa jemmassa, voin lähettää ne sulle jos haluat malliksi? Periaatehan on tosiaan sama kuin sähkökitarassa. Ne on muistaakseni tossa perus-73-mallissa kahdessa erillisessä sarjassa jotka on sitten kytketty rinnan.

Edit: Siis perusideahan tuossa on että jokaista soivaa kieltä (tine) kohden on oma tollanen mikki sen kielen kohdalla. Mistä muuten meinaat tehdä nuo tonebarit sitten?
pjl
21.04.2007 11:50:18

Ompas hieno soitin! Olen monesti miettinyt että mitenköhän nuo oikein on tehty mutta nytpä sekin selvisi.

Pekka
pjl
21.04.2007 14:20:46

Noita kuvia katsellessa tuli mieleen että katkaistu polkupyörän pinna voisi täyttää speksit. http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/fig7-6.jpg Maastopöyriin saa ns. ohennettuja pinnoja jotka ovat päistä suunnilleen 2mm ja keskeltä vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)