Aihe: Liukupotikoiden salat
1
htm
17.04.2007 22:28:30

Satuin saamaan tuossa läjän liukupotikoita, ja ajattelin käyttää niitä jossakin projektissa.

Miten nuo nastat juotetaan? Niissä on kolme väkästä per sivu siten, että aina toisessa päässä on yksi ja toisessa kaksi. Toisella sivulla sitten toisin päin. Kolme ymmärtäisin samoin kuin tavallisissa potikoissa..

Ja toisekseen: kyljessä lukee 100KOhm +20KOhm. Mitähän tuo meinaa? Vastus on liu'un toisessa päässä 100K ja toisessa 20K?
gemisti
17.04.2007 22:49:49
voiskohan noissa olla 2 vastusta samassa potikassa? itse olen nähnyt vain 3-nastaisia liukuja..
fox
18.04.2007 01:52:13

voiskohan noissa olla 2 vastusta samassa potikassa? itse olen nähnyt vain 3-nastaisia liukuja..

Näi. Siellä on 2 erillistä vastusliuskaa joitten päällä se "wiper" eli säätövastuksen keskinasta liikkuu. Niistä 3 juotoskorvakkeesta 1 on yhteydessä tuohon liukuvaan osaan, 2 muuta on ne säätövastuksen vastusradan päät. Yleismittarilla voi varmistaa mikä nasta on mikä, samoin sen, kumman puolen nastoista tulee 100 ja kumman puolen sitten tuo 20 kilo-ohmia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
htm
18.04.2007 10:10:21

Ok, Fox! Tuo kuullostaa loogiselta. Onkin aika opetella tuota yleismittarin käyttöä...
HanskiS
18.04.2007 22:12:57 (muokattu 18.04.2007 22:39:01)
Useissa stereo/hifi vahvistimissa on käytössä ,oliko se nyt nimeltään, fysiologinen äänenvoimakkuudensäätö. Kuunneltaessa musiikia hiljempaa, korostetaan matalia ja joskus myös korkeita ääniä. Tällaiseen säätöön tarkoitetuissa potikoissa on esim. neljä nastaa. Maadoitus, liuku "kuumapää" ja näiden lisäksi kiinteä väliulosotto. Tuo 20kohm voisi olla se väliulosotto ? Jos kyse on tällaisista potikoista niitä voi käyttää normaaleina volumepotikoia kun jättää väliulosoton käyttämättä.
Yleismittari tarvitaan jotta asia seviää. Jokinverran siinä joutuu raapimaan hilsettä päästään ennenkuin selviää mikä nasta on mikin.
Monissa liukupotikoissa on myös 2-4 nastaa sitä varten, että sen saa juotettua tukevasti kiinni painokytkentalevylle
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)