Aihe: Elementtien hankinta/ kytkentä kysymys
1
Henri93
09.07.2007 11:47:11

Elikkä oma kaappi tekosella ja kysymys kuuluu teille viisammille.

Hankin siis 2x12 tuuman Celestion Vintage 30, 16ohm. Joten miten kytken ne, että saan ne toimimaan 8 ohmin nupin kanssa? Sarjaan vai rinnakkain? Olen ajatellut mono kytkentää. Elementtejä saa vielä kehua ja haukkua eli ostopäätos ei aivan lopullinen.

Ps. voitteko selittää niin, että tämmöonen pöljäkin älyää eli piuhan kytkentöjä myöten.

Kiitokset jo kaikille vastauksista!!
Kolmeen pisteeseen päättyi se silloin...
humppahanuristi
09.07.2007 12:32:49

Elikkä oma kaappi tekosella ja kysymys kuuluu teille viisammille.

Hankin siis 2x12 tuuman Celestion Vintage 30, 16ohm. Joten miten kytken ne, että saan ne toimimaan 8 ohmin nupin kanssa? Sarjaan vai rinnakkain? Olen ajatellut mono kytkentää. Elementtejä saa vielä kehua ja haukkua eli ostopäätos ei aivan lopullinen.

Ps. voitteko selittää niin, että tämmöonen pöljäkin älyää eli piuhan kytkentöjä myöten.

Kiitokset jo kaikille vastauksista!!

No rinnan tietenkin.

Plussat kytket keskenään yhteen ja miinukset keskenään yhteen.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Henri93
09.07.2007 15:29:24

Onko plussa ja miinus erikseen kaiutin elementissä (musta ja punainen):

Korjaa jos olen siis väärässä

Elikkä vedän plugin toisen piuhan kaiuttimeen 1 + josta vedän toisen piuhan kaiutin 2 +. Toisella puolella - samoin kuin 1 yhteen ja siitä piuha plugin toiseen johtoon.
Pitää kö jako tehdä miten? Miten plugi toimii.
humppahanuristi
09.07.2007 15:41:03

Onko plussa ja miinus erikseen kaiutin elementissä (musta ja punainen):

Korjaa jos olen siis väärässä

Elikkä vedän plugin toisen piuhan kaiuttimeen 1 + josta vedän toisen piuhan kaiutin 2 +. Toisella puolella - samoin kuin 1 yhteen ja siitä piuha plugin toiseen johtoon.
Pitää kö jako tehdä miten? Miten plugi toimii.

Kaiuttimen liittimessä yleensä lukee + ja -
Jos ei lue, niin oikeastaan oleellista on kuitenkin vain kytkeä ne elementit samanlailla. Celestionin V30 elementissä kyllä lukee. Takaa katsoen vasemman puoleinen on +.

Noinhan se taitaa mennä, kuten kirjoitit eli plugin kärjestä plussanapaan ja siitä sitten toisen elementin plussanapaan. Ja plugin rengas sitten miinukseen.

Joku kohta oikoo noita plugin/jakin nimityksiä sitten.

Niin, no kaappia kun teet, niin todennäköisesti laitat siihen taakse naarasjakin, josta vedät piuhat sitten elementeille. Ja kun tinaat, niin katsopas mitä tinaa käytät. En ole ikinä katsonut mitä se on ja nyt sattui sitten sellainen 50/50 lyijy/tina yhdistelmä olemaan kaapissa ja jonkunlainen sähkökemiallinen reaktio ilmeisesti tuli ja joka ainoa liitos irtosi itsekseen. Liittimet pysyivät kunnossa mutta tina näytti aika pahalta. Uraltonen foorumilla sitä puitiin vähän enempi.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Henri93
11.07.2007 18:29:26

Kiitoksia vielä kerran. Kohtapa alkaa elementtien hankinta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)