Aihe: Mitä AM-(putki)radiosta voi odottaa kuulevansa? 1 | |
---|---|
![]() 08.07.2007 22:29:57 | |
Minulla on pari kunnostettua putkiradiota ja oikeastaan ainoa mitä AM-alueella kuuluu hyvin on lyhyet aallot. Keskipitkiltä ja pitkiltä ei kuulu oikeastaan mitään. Pari kanavaa kuuluu hädin tuskin MW:ltä ja LW:ltä ei senkään vertaa. Voihan tietysti olla että käyttämäni antenni (n. 10 m johtoa) ei ole kovin hyvä? Eli kysymykseni on, että täytyykö minun alkaa harkitsemaan radion IF ja RF piirien uudelleen virittämistä vai onko vain yksinkertaisesti niin, että MW:llä ja LW:llä ei ole enää nykyään pahemmin lähetyksiä? Minulla ei ole vertailuradiota joka varmasti olisi vireessä, joten on vaikea sanoa mikä on syynä. Uudelleenviritystä en ole koskaan kokeillut enkä valttämättä haluaisikaan ellei ole ihan pakko. | |
![]() 08.07.2007 23:38:20 | |
Yöllä tai ainakin pimeään aikaan alkaa AM taajuuksilta jotain kuulumaan. | |
![]() 09.07.2007 13:07:45 | |
Minulla on pari kunnostettua putkiradiota ja oikeastaan ainoa mitä AM-alueella kuuluu hyvin on lyhyet aallot. Keskipitkiltä ja pitkiltä ei kuulu oikeastaan mitään. Pari kanavaa kuuluu hädin tuskin MW:ltä ja LW:ltä ei senkään vertaa. Voihan tietysti olla että käyttämäni antenni (n. 10 m johtoa) ei ole kovin hyvä? Eli kysymykseni on, että täytyykö minun alkaa harkitsemaan radion IF ja RF piirien uudelleen virittämistä vai onko vain yksinkertaisesti niin, että MW:llä ja LW:llä ei ole enää nykyään pahemmin lähetyksiä? Minulla ei ole vertailuradiota joka varmasti olisi vireessä, joten on vaikea sanoa mikä on syynä. Uudelleenviritystä en ole koskaan kokeillut enkä valttämättä haluaisikaan ellei ole ihan pakko. Voi olla että vaikka on 10m antenni,käyttää radio sisäänrakennettua ferriitti-antenniaan. LW (Langwelle=Pitkät aallot) ja MW (Mittelwelle=Keskipitkät) ei tosiaan hirveästi ole lähetyksiä nykyään,Suomen Lahti lopetti 1991 pitkäaaltolähetykset ja ainoa joka näillä bandeilla lähettää on Venäjä,ehkä BBC (?) ja jokunen muu myös. Et kertonut mikä radio on kyseessä,omissa putkikoneissa "Ferroceptor" antenni joka on käänneltävä antaa kummasti lisäkuuluvuutta AM:llä. Tuosta virityksestä.. huoltomanuskoissa on myös viritysohjeet,ilman niitä ei kannata lähteä veivaamaan,ja jos ei ole oikeita viritysmeisseleitä voi unohtaa koko jutun koska metalliruuvarilla virityksen saa pieleen 100% varmuudella.Manuskoissa kerrotaan mittalaitevaatimukset ja toleranssit viritykselle. "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
![]() 09.07.2007 14:01:28 | |
Jos lyhyiltä kuuluu hyvin niin välitaajuuspuolen luulisi olevan kunnossa (jos kyseessä on superi ylipäänsä). Ja ei paljon kannata alkaa virittelemään ilman mittalähetintä ja kuten jo tuossa neuvottiin, eristettyä viritysmeisseliä. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! | |
![]() 10.07.2007 12:12:47 | |
Voi olla että vaikka on 10m antenni,käyttää radio sisäänrakennettua ferriitti-antenniaan. Näissä radioissa ei ole sellaista. Et kertonut mikä radio on kyseessä,omissa putkikoneissa "Ferroceptor" antenni joka on käänneltävä antaa kummasti lisäkuuluvuutta AM:llä. 50-luvun alun Helvar 5187 W ja Helkama 766 W (50-luvun loppupuolisko). Tuosta virityksestä.. huoltomanuskoissa on myös viritysohjeet,ilman niitä ei kannata lähteä veivaamaan,ja jos ei ole oikeita viritysmeisseleitä voi unohtaa koko jutun koska metalliruuvarilla virityksen saa pieleen 100% varmuudella.Manuskoissa kerrotaan mittalaitevaatimukset ja toleranssit viritykselle. Ohjeet löytyy Helvarille mutta en silti taida alkaa kokeilemaan onneani. Minulla ei ole edes signaaligeneraattoria, joka käsittääkseni olisi hyvä olla joskaan ei välttämätön. Jos lyhyiltä kuuluu hyvin niin välitaajuuspuolen luulisi olevan kunnossa (jos kyseessä on superi ylipäänsä). Sitä vähän arvelinkin. Kiitos varmennuksesta. Tuossa Helvarissa oli yhdessä lyhytaaltopuolen kelassa johto poikki joten käämin sen uudestaan (vain 6 kierrosta). Olisikohan se voinut vaikuttaa jotain? Helkamassa ei oikeastaan kuulu edes kohinaa asemien välillä mutta Helvari kohisee enemmän. Voi tietysti olla että se Helkama oli alun perinkin parempilaatuinen. Siinä on ULAkin. Olen muuten kokeillut kuunnella yöllä ja silloin tosiaan kuuluu vähän paremmin mutta ei kovin paljon. | |
![]() 10.07.2007 18:03:56 | |
Näissä radioissa ei ole sellaista. Tosiaan,jostain syystä näissä ei ole ferriittiantennia.. kumma juttu.. 50-luvun alun Helvar 5187 W ja Helkama 766 W (50-luvun loppupuolisko). Ohjeet löytyy Helvarille mutta en silti taida alkaa kokeilemaan onneani. Minulla ei ole edes signaaligeneraattoria, joka käsittääkseni olisi hyvä olla joskaan ei välttämätön. Genis on pakollinen,ja viritysohjekkin koska esim säätökonkka vedetään maihin ja sitä rataa,,näissä on aina jotain konekohtaisia temppuja. Sitä vähän arvelinkin. Kiitos varmennuksesta. Tuossa Helvarissa oli yhdessä lyhytaaltopuolen kelassa johto poikki joten käämin sen uudestaan (vain 6 kierrosta). Olisikohan se voinut vaikuttaa jotain? Helkamassa ei oikeastaan kuulu edes kohinaa asemien välillä mutta Helvari kohisee enemmän. Voi tietysti olla että se Helkama oli alun perinkin parempilaatuinen. Siinä on ULAkin. Olen muuten kokeillut kuunnella yöllä ja silloin tosiaan kuuluu vähän paremmin mutta ei kovin paljon. Mahdollisesti siinä kelapurkissa oli muutakin häikkää,käytitkö samanlaista lankaa käämintään? "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
![]() 10.07.2007 19:04:17 | |
Minulla ei ollut mikrometriruuvia, joten ostin 0,1 mm kuparilakkajohtoa joka oli silmämääräisesti erittäin lähellä alkuperäistä. Se käämi ei ollut minkään purkin sisällä vaan se kuului RF-piireihin. Siitä lähti johto aaltoaluekytkimelle ja se oli katkennut molemmista päistään. Purin vanhat johdot pois ja laskin kierrokset ja laitoin uuden johdon tilalle. Kuvassa merkitty nuolella. http://img530.imageshack.us/img530/2685/img2182no7.jpg | |
![]() 10.07.2007 19:23:27 | |
Minulla ei ollut mikrometriruuvia, joten ostin 0,1 mm kuparilakkajohtoa joka oli silmämääräisesti erittäin lähellä alkuperäistä. Se käämi ei ollut minkään purkin sisällä vaan se kuului RF-piireihin. Siitä lähti johto aaltoaluekytkimelle ja se oli katkennut molemmista päistään. Purin vanhat johdot pois ja laskin kierrokset ja laitoin uuden johdon tilalle. Kuvassa merkitty nuolella. http://img530.imageshack.us/img530/2685/img2182no7.jpg Jaajaa,tuon kun nyt tietäisi mitä tuon kelan haluttaisiin tekevän,liekö nyt oskillaattori pahoittanut mielensä ja lakannyt värähtelemästä. Mihin nuo muut karvat oli kolvattu? "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
![]() 11.07.2007 00:02:14 | |
Laite on LW / MW-alueilla kuuro ilman tuhtia maadoitusta. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 11.07.2007 01:49:41 | |
Laite on LW / MW-alueilla kuuro ilman tuhtia maadoitusta. Tuota täytyykin kokeilla. Kiitos vinkistä. Koitin kerran kytkeä sen Helvarin rungon pistorasian maahan ja huomasin pienen kipinän kun johto kosketti runkoa. Mittasin jännitteen ja siinä oli pari volttia. Johtuu kai suodatuskondensaattoreista jotka on maan ja vaiheen välillä eli niistä pääse vaihtovirtaa sen verran läpi. Ne on muuten oikeaoppiset "Y"-tyyppiset ennen kuin joku kysyy. Ilmeisesti ei haittaa vaikka kytkenkin maan? Tubeman, tässä on sen Helvarin skema: http://img176.imageshack.us/my.php?image=helvar5187schematictj7.jpg Kyseessä on kela L9. | |
![]() 11.07.2007 09:56:45 (muokattu 11.07.2007 10:00:58) | |
Tuota täytyykin kokeilla. Kiitos vinkistä. Koitin kerran kytkeä sen Helvarin rungon pistorasian maahan ja huomasin pienen kipinän kun johto kosketti runkoa. Mittasin jännitteen ja siinä oli pari volttia. Johtuu kai suodatuskondensaattoreista jotka on maan ja vaiheen välillä eli niistä pääse vaihtovirtaa sen verran läpi. Ne on muuten oikeaoppiset "Y"-tyyppiset ennen kuin joku kysyy. Ilmeisesti ei haittaa vaikka kytkenkin maan? Tubeman, tässä on sen Helvarin skema: http://img176.imageshack.us/my.php?image=helvar5187schematictj7.jpg Kyseessä on kela L9. Jeps,maadoitus parantaa kuuluvuutta. Tuo kela on oskillattoripiirin kela ja siinä on nyt joku pikku ongelma,muistithan poistaa uudesta käämistä eristekerrosta tarpeeksi,ja sen rinnakkaiskonkan kytkeä? Tuon kelan mahdollinen lisä funktio on potkaista se oskari "väkisin" värähtelemään. Nämä konkat kannattaa myös tsekata,mitata ensin anodijännite ja mahdollisen konkanvaihtojen jälkeen uudelleen vertailun vuoksi, Ja ne konkat:C39 ,C40,C41,C44,C45 .Ovat joko vaha-paperieriste tai Wima:n pikieristekonkkia. "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
![]() 12.07.2007 19:48:20 | |
Tuo kela on oskillattoripiirin kela ja siinä on nyt joku pikku ongelma,muistithan poistaa uudesta käämistä eristekerrosta tarpeeksi,ja sen rinnakkaiskonkan kytkeä? Siis oikeastaan se oli niin, että lyhyet aallot nimenomaan kuuluu suhteellisen hyvin mutta muut ei oikein. Luulen kyllä nyt, että vika on vain huonosta antennista ja maan puutteesta. Kiitos avustasi. Nämä konkat kannattaa myös tsekata,mitata ensin anodijännite ja mahdollisen konkanvaihtojen jälkeen uudelleen vertailun vuoksi, Ja ne konkat:C39 ,C40,C41,C44,C45 .Ovat joko vaha-paperieriste tai Wima:n pikieristekonkkia. Ne on kaikki vaihdettu uusiin elkoihin ja polyesterikonkkiin. Laitoin ne vanhojen kuorien sisään ja vielä mehiläisvahaa päälle niin ovat ihan alkuperäisen näköisiä. Kaikki vastukset on myös mitattu ja vaihdettu jos tarvetta oli. Timo | |
![]() 13.07.2007 20:36:45 | |
Siis oikeastaan se oli niin, että lyhyet aallot nimenomaan kuuluu suhteellisen hyvin mutta muut ei oikein. Luulen kyllä nyt, että vika on vain huonosta antennista ja maan puutteesta. Kiitos avustasi. Ne on kaikki vaihdettu uusiin elkoihin ja polyesterikonkkiin. Laitoin ne vanhojen kuorien sisään ja vielä mehiläisvahaa päälle niin ovat ihan alkuperäisen näköisiä. Kaikki vastukset on myös mitattu ja vaihdettu jos tarvetta oli. Timo Oletpas tehnyt oikein vimosen päälle tuon konkkarempan,hienoa! :) Tosiaan,antenni on aika tärkeä kuuluvuuden kannalta,ja AM-puolella ULA-keppi ei toimi.. :D "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)