Strömmeliin 08.07.2007 22:15:13 | |
---|
Eli olen ostamassa peavey vortex kitaraa ja kun oon vasta puol vuotta soitellu niin helpottais ne merkinnät 3 nauhan, 6 nauhan jne. kohdalla. Keksiskö tai tietääkö joku jotain helppoa ja hyvää tapaa tehdä ne merkinnät ja sillein että ne kanssa pysyis. |
Mike M. Hiirenloukku 08.07.2007 22:22:29 | |
---|
Eli olen ostamassa peavey vortex kitaraa ja kun oon vasta puol vuotta soitellu niin helpottais ne merkinnät 3 nauhan, 6 nauhan jne. kohdalla. Keksiskö tai tietääkö joku jotain helppoa ja hyvää tapaa tehdä ne merkinnät ja sillein että ne kanssa pysyis. Eikö siinä otelaudan sivussa muka oo niitä läiskiä? Jos tarkotat että ihan tuohon otelautaan niitä tekis niin en kyllä suosittele... voi kiukuttaa joskus tulevaisuudessa ja on melkoinen homma. Hyvin varma oon että siinä sivussa kuitenkin ne pienet pisteet on 3,5(!),7,9,12,15,17 ja 21 väleissä ja nehän ne soittaessa soittajalle näkyy. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Pavezer 08.07.2007 23:24:14 (muokattu 08.07.2007 23:26:35) | |
---|
Aikoinaan opetin yläkerran pikkunassikkaa soittamaan kitaraa ja ainoa kitara mikä sillä oli, oli iänikuinen nylonkielinen, jossa ei ollut otelautamerkkejä edes siinä otelaudan sivussa, eli päällä. Päädyttiin selkeään, nopeaan, helppoon, toimivaan, ei-peruutaamattomaan, halpaan ja varsin käyttökelpoiseen ratkaisuun ihan värillisellä ohuella leveähköllä teipillä. Teippi otelaudan alareunasta nauhojen välistä otelaudan yläreunan yli taittaen. Poika näki joka puolelta mihin ne sormet laitetaan. Jonkin ajan kuluttua ne teipit otettiin pois kun soitto alkoi sujumaan. Teipit ei haitannut soittamista ollenkaan ja soittimelle ei tapahtunut mitään peruuttamatonta. Enpä menis Vortexiin porailemaan, jyrsimään tai maalailemaan mitään sellaista mikä on peruuttamatonta. Tuskinpa siihen "tarvii" mitään edes tehdä, aika varmasti siinä on ne merkit siinä otelaudan yläreunassa, eli sivussa. EDIT:typodeerausta |
Kumiankka 08.07.2007 23:25:17 | |
---|
Kaverin bassosta puuttui merkinnät otelaudan sivulta. Joku edellinen omistaja oli lyönyt pienen pienet nupinaulat merkeiksi. Naulat oli lyöty poraamatta reikää ja alkavia halkeamia oli otelaudan reunassa. Basso joutui omistukseeni vuosien päästä, ja revin nuo naulat pois. Uudet sivumerkit tein poraamalla terävällä sopivalla poralla siistit reiät, ja reikiin laitoin täytteeksi sopivaa muovipuikkoa, päät hioin tasaiseksi ja taisin laittaa jotain liimaa väliin. Muovipuikko taisi olla tikkukaramellin tikku. |
Pavezer 08.07.2007 23:30:38 (muokattu 08.07.2007 23:30:49) | |
---|
Kaverin bassosta puuttui merkinnät otelaudan sivulta. Joku edellinen omistaja oli lyönyt pienen pienet nupinaulat merkeiksi. Naulat oli lyöty poraamatta reikää ja alkavia halkeamia oli otelaudan reunassa. Auts. Uudet sivumerkit tein poraamalla terävällä sopivalla poralla siistit reiät, ja reikiin laitoin täytteeksi sopivaa muovipuikkoa, päät hioin tasaiseksi ja taisin laittaa jotain liimaa väliin. Muovipuikko taisi olla tikkukaramellin tikku. Toimii. Otelaudan sivumerkkien muovia saa ihan soitintavara/-varaosaliikkeistä. Yleensä 2mm paksua. 2mm poralla pienet reiät, pikaliimaa tikkuun ja tikku naputellaan reikään. Terävällä veitsellä ylimääräiset pois ja hienolla hiekkapaperilla viimeistely. |