Aihe: Paras Kitara?
1
winny
08.07.2007 02:11:49
Hello te kaikki soitinrakentajat,ja muutkin!Ooon ite tehny 4 skebaa,Telen,oman mallin ja tietty 2 Stratoo!Nyt kyselisin neuvoo seuraavaan omaan "luomukseen".
Tää on varmaan "makuasia",et laittaako oteleutaan ohuet,vai paksut nauhat?
Ja onko kellä kokemusta,"kovertaa" nauhojen välit?
Mä oon kokeillu noita kaikkia ja jokaisessa on omat hyvät/huonot puolensa!
Ja mikä ois "paras" puu otelautaan?Mulla on nois skebois,mahonkia,ruusupuuta,Vaahteraa,joka on Mun juttu.
Mikkivalinnat Stratoon?Ja 3 vai 5 asentoinen mikkivalitsin?
Onko kellään kokemusta,et Homppa taakse,ja et sen voi "puolittaa"?
Kampi?,alas vai ylös-alas?.Ja potikat,mitkä ois "laatua?
Joo,tarkoitus rakentaa "toinen" unelma Strato!
Eka tais olla vahingossa HuippuKeppi.Kaikkee neuvoo otan mieluusti vastaan,
ja voin myös antaa omia "jippoja" Skeban rakennukseen D)
out of doors,in the open air...
Tumppi38
09.07.2007 21:34:54 (muokattu 09.07.2007 21:35:38)
Hello te kaikki soitinrakentajat,ja muutkin!Ooon ite tehny 4 skebaa,Telen,oman mallin ja tietty 2 Stratoo!Nyt kyselisin neuvoo seuraavaan omaan "luomukseen".
Tää on varmaan "makuasia",et laittaako oteleutaan ohuet,vai paksut nauhat?
Ja onko kellä kokemusta,"kovertaa" nauhojen välit?
Mä oon kokeillu noita kaikkia ja jokaisessa on omat hyvät/huonot puolensa!
Ja mikä ois "paras" puu otelautaan?Mulla on nois skebois,mahonkia,ruusupuuta,Vaahteraa,joka on Mun juttu.
Mikkivalinnat Stratoon?Ja 3 vai 5 asentoinen mikkivalitsin?
Onko kellään kokemusta,et Homppa taakse,ja et sen voi "puolittaa"?
Kampi?,alas vai ylös-alas?.Ja potikat,mitkä ois "laatua?
Joo,tarkoitus rakentaa "toinen" unelma Strato!
Eka tais olla vahingossa HuippuKeppi.Kaikkee neuvoo otan mieluusti vastaan,
ja voin myös antaa omia "jippoja" Skeban rakennukseen D)

Heh tilasin J.Salolta seuraavanlaisen skeban:

Kaula läpi rungon (laminoitu 5:stä palasta 3 seetriä ja 2 vaahteraa). Rungon reunat seetriä. Kansi vaahteraa (koverrettu). Otelauta Pao Ferroa, jumbo nauhat, strato skaala. Virittimet 4+2. Kielet läpi bodyn. Tune-o-matic talla. 5 yksikelaista mikkiä joissa 2+1+2 konfiguraatio (tasaisesti jaettu tallan ja 22 nauhaisen otelaudan välille). Tuplakelat puolitettava tone nosto potikalla muuten viisi asentoinen strato valitsin. Että silleen . .
"Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt" - "Eivät kaikki, joilla on kitara, ole kitaristeja"
samantien
09.07.2007 23:47:44
mielipidékysymyksiähän nuo. kokeilemallahan saat selville ja siinähän on vain mielikuvitus rajana, että millaisen rakentaa. kokeile vaikka eebeniä ja wengeä otelautapuuksi.

yksi jännä (mutta ilmeisesti edelleen fenderin tehtaalla käytössä oleva) konsti voisi olla rakentaa koko kitara silmät kiinni. hörön kaulataskun ansiosta koko kaulaa voi käyttää vibrakampena.
Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?"
Numb
10.07.2007 09:23:34

jännä (mutta ilmeisesti edelleen fenderin tehtaalla käytössä oleva) konsti voisi olla rakentaa koko kitara silmät kiinni. hörön kaulataskun ansiosta koko kaulaa voi käyttää vibrakampena.

Off topic, mutta tämä alkaa olla jo aivan allekirjoitusosastoa. Plussa napsaa nauruista :D
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Little Savage
10.07.2007 17:56:28
En mä tiedä mikä on paras kitara mutta stratot on hyviä soitettavia. Niiden tekeminen ei kuitenkaan hirveesti nappaa kun stratossa ei ole oikein mitään ihmeellistä puutyön kannalta ajattelen. Joku superstrato kuitenkin vois olla vähän mielekkäämpi tehdä. Laittais siihen vaikka kannen , reunalistat ja lapakulman.
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
saastara
11.07.2007 01:06:04 (muokattu 11.07.2007 01:09:00)
Kysymyshän on _huomattavan_ laaja.. :p Ja vastauksia on varmasti vähintään yhtä paljon kuin kirjoittajia.. Itse en ole kitaraa koskaan itse rakentanut, vaikka se itseä huomattavasti kiinnostaisi.

Kitaran rakennuksessa / rakenteessa on mieltymysten lisäksi huomattavasti kyse myös kompromisseista.. Kirkkaus vastaan lämpöisyys jne. Jotkut diggaavat monipuolisuudesta ja tasapainoisuudesta, toisille riittää yksi aspekti joka hoidetaan kunnolla..

Itselle mahdollisimman monipuolinen unelmakeppi tulisi kenties tämänkaltaisilla spekseillä:

- Seitsemän kieltä
- Kaula viidestä vaahterapalasta, otelauta linnunsilmävaahteraa. Jumbofretit ruostumattomasta teräksestä. Radius 10-16", skaala 27.5", graphite-satula. Ei otelautamerkkejä. AANJ-tyyppinen kiinnitys runkoon.

Ohut Soloist-tyyppinen runko suosaarnista, luonnonväri. Kaksi humbuukkeria, puolitusmahdollisuuksilla. Kiinteä talla, vaihtoehtoisesti myös perinteinen vintage vibrato. Kaksi erillistä volumea kummallekin mikille.

Tuollaisen kitaran kun jostakin löytäisi niin hunajaa erittäisin loppuvuoden. :')

E: Prkl.. Vastasinpa sitten täysin aiheen ohi.. :/

Miettimällä omia mieltymyksiähän nuo asiat parhaiten ratkeavat.. Speksien suhteen siis, mekaaniseen toteutukseen en osaa neuvoja antaa, kokemusta kun ei ole. Paitsi tietysti "malttia ja rauhallisuutta". Pakottamalla ei synny muita kun äpäriä.. ;)
Lisää middleä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)