Aihe: Laadukkaan mahongin saatavuus ja hinta? 1 | |
---|---|
![]() 25.07.2007 16:37:44 | |
Saako esimerkiksi hondurasin mahonkia höyläämättömänä tai höylättynä? Paljonko olette maksameet siitä ja minkä kokoinen lankku on ollut kyseessä? Puuseppä tuossa sanoi, että sitä on saatavilla melko huonosti, mutta kuinka on? En tiedä rakentamisesta juuri muuta kuin kirjoja ja tätä loistavaa palstaa lukeneena sen mitä päähän on jäänyt, mutta eroa noilla mahongeillakin kuulostaa olevan. Koputtelin ostamaani hondurasin mahonkia ja siitä lähti timmi saundi. No, koputtelin myös puukeskuksesta ostamaani lankkua ja sen ääni tuntui olevan olematon. Ääni oli vaimea, sellainen lyhyt kopsahdus, kun taas toinen puuni soi pitkään. Sami | |
![]() 25.07.2007 18:29:36 | |
Saako esimerkiksi hondurasin mahonkia höyläämättömänä tai höylättynä? Paljonko olette maksameet siitä ja minkä kokoinen lankku on ollut kyseessä? Puuseppä tuossa sanoi, että sitä on saatavilla melko huonosti, mutta kuinka on? Varmasti on saatavuus heikkoa, kun CITES rajoittaa vientiä. Jos näillä leveysasteilla törmää tuoreeseen/uuteen "Hondurasin mahonkiin", niin todennäköisesti kyse on jostain muusta puusta, jota myydään Hondurasin mahonkina. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. | |
![]() 26.07.2007 07:49:32 | |
Soitinrakentajat AMF Leppävirralta myy wanhaa warastoaan poies, soita sinne ja kysy, käsittääkseni sieltä saa kohtuuhintaan hyvää, kuivaa hondurasilaista mahonkia. Kysäise kuitenkin sieltä tarkemmin. http://www.soitinrakentajatamf.fi/215_tarvhinnasto_tulost.html http://www.soitinrakentajatamf.fi/ En tiedä rakentamisesta juuri muuta kuin kirjoja ja tätä loistavaa palstaa lukeneena sen mitä päähän on jäänyt, mutta eroa noilla mahongeillakin kuulostaa olevan. Koputtelin ostamaani hondurasin mahonkia ja siitä lähti timmi saundi. No, koputtelin myös puukeskuksesta ostamaani lankkua ja sen ääni tuntui olevan olematon. Ääni oli vaimea, sellainen lyhyt kopsahdus, kun taas toinen puuni soi pitkään. Sulla on hieno lähetysmistapa näihin asioihin. Itse kun olen usein kirjoittanut tänne miten olen maksanut 60 euroa AMF:ltä ostetuista mahonkipaloista tulee miljoona vastinetta miten mistäkin saa kuinkakin paljon halvemmalla puuta. Mutta meiton moneen mahonkiin :o) Ja sen verran toki pitää myös sanoa, että mahongeissakin on eroja - vaikka ne ostaisi samasta paikasta. Jos itse haluaisin tehdä ns. vimosen päälle, kävisin itse valkkaamassa puun vaikka AMF:ltäkin, eroja kun on. | |
![]() 26.07.2007 08:57:26 | |
Itse tilasin mahonkiläpyskän Soitinrakentajat AMF:ltä, ja olen kyllä tyytyväinen siihen mitä sain. Kuivaa ja hyvä syyrakenne. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis | |
![]() 26.07.2007 12:49:12 | |
Mä olen tutustunut soitinrakentajien sivustoihin ja tilailin sieltä just lp:n piirrustukset, jotka jo riemastuksekseni putosivat postiluukusta. Puusta vielä. Onko tuota mahonkia yleensä saatavilla muualta? Onko teillä kokemuksia tilaamisesta ulkomailta, kuivaa ja höyläämätöntä lankkua ziis? Ja löytyykö kotimaasta muualta tuota hyvää mahonkia? Joku kertoi ainakin ostaneensa sitä puusepältä, joskaan en tiedä mitä mahonkia se taas oli.. Kävin tuolla nikkariverstaalla höyläämässä lankkujani ja totesin sen olevan loistava paikka kitaran rakentamiseen, suosittelen muillekin espoon lähistöllä asuville!! Puuseppä jolta minä lankkuni ostin sanoi hyvän mahongin olevan kortilla eli hyvin vaikeasti saatavilla olevaa ja näin se kuulostaa olevankin. Jollakin teistä on varmasti jokin salainen lähde hyvälle puulle... kertokaa toki, kertokaa nyt:) Taas ohi aiheen: Minua ei tosin puusepän sanat paljon lohduttaneet kun ostamani lankku olikin hieman haljennut (en nähnyt sitä pimeässä verstaassa lankkua hakiessani). Olin juuri aikeissa höylätä lankun tasaiseksi, kun huomasin ikäväkseni tuon lohkeaman. Kävin eilen manailemassa puusepälle lohkeamaa, jonka hän varmasti on tiennyt, koska oli jättänyt lankun sivuun muista puista. Eihän hän ole sitä itsekään käyttänyt jostain syystä, vaikka pituutta oli lähes metri.. Mitä tuumailette, jos liimaisin toisesta kohtaa lankkua palan lohjenneeseen kohtaan eli tuleeko siitä oikein hyvä, vaiko vain hyvä, vai kenties jopa huono? Vaikuttaako nuo liimasaumat äänen liikkuvuuteen puussa, luulisin vaikuttavan. Toisalta voisin käyttää kaulan rakentamiseen tuon palan ja käydä ostamassa lisää. Siitä tulis muutama kaula hyvästä puusta. -Sami | |
![]() 26.07.2007 12:52:52 | |
En usko, että kukaan pystyy korvilla kuulemaan onko mahonkibodyssa liimaa vai ei. Psykoakustiikkaan se voi vaikuttaa merkittävästikin. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis | |
![]() 26.07.2007 13:36:59 | |
Jollakin teistä on varmasti jokin salainen lähde hyvälle puulle... kertokaa toki, kertokaa nyt:) Siis mitä helevettiä. Painat tuota linkkiä minkä laitoin aikaisempaan viestiin, ei se sen salaisempaa ole. Ei suomesta käsittääkseni saa sen parempaa mahonkia, ammattimaiset soitinrakentajatkin AMF:ltä puita ostaa. | |
![]() 26.07.2007 18:49:26 | |
Siis mitä helevettiä. Painat tuota linkkiä minkä laitoin aikaisempaan viestiin, ei se sen salaisempaa ole. Ei suomesta käsittääkseni saa sen parempaa mahonkia, ammattimaiset soitinrakentajatkin AMF:ltä puita ostaa. Joo, mä tunnen kyllä ton sivuston jo, usko pois sitä on tullut katseltua aikasta ahkerasti.. Tuumailin vaan josko joku paikka olisi tässä lähempänä kotia, jossa voisi itse hypistellä puita ennen ostoa.. Viesti ei siis ollut vain sinulle, vaan muillekin rakentelijoille tarkoitettu ja yritin ystävälliseen sävyyn udella hyvän mahongin ostopaikkoja, siis muitakin kuin tuo soitinrakentajat. Olen lisäksi käsittänyt, että ne myy valmiita höylättyjä palasia. Nyt kun se höylääminen ei ole ongelma, niin ostaisin mielelläni raakana ne lankut, siinä voi jopa säästää muutaman roposen. -Sami | |
![]() 26.07.2007 18:59:37 | |
Viesti ei siis ollut vain sinulle, vaan muillekin rakentelijoille tarkoitettu ja yritin ystävälliseen sävyyn udella hyvän mahongin ostopaikkoja, siis muitakin kuin tuo soitinrakentajat. Joo anteeksi, nyt kun luin tuon viestin niin näyttihä toi mun viesti äkressiivisemmalta kuin miten olin sen tarkoittanut, muotoilu oli ehkä sangen epäonnistunut :o) Toivottavasti löytyy puut ja jos joku uusi mielenkiintoinen paikka löytyy niin ilmoittelen. Verisukulainen käsittelee töissä puita ja saa lasteittain mm. sahattua todella hienoa loimuleppaa käsittelyyn aika ajoin, mutta kun kyselin puun maahantuojalta mahdollisuutta saada isompia paloja yksittäiskappaleina juuri näitä loimupuita, ei se oikein osoittautunut kovin realistiseksi haaveeksi. Itse olen myös (jokusen palstan kollegan kanssa) tilannut puita myös ämeriiköistä asti, joten kyllä noita hankintakanavia ollaan kokeiltu. | |
![]() 26.07.2007 22:17:53 | |
Joo, mä taidan herkistellä vähän liikoja... Ja enhän mä tiedä kuinka ammattimaisesti sinä kitaroita teet, joten ei toi mun ammattilaisten kaipuu kovin hyvä ollut. Ainakin kuulostaa siltä, että useamman kitaran olet jo tehnyt ja sitähän voi sanoa jo ainakin hyvänlaiseksi fiilistelyksi, jos nyt ei ihan ammattihommaks (jokapäiväisen leivän tienaamiseksi). Oletteko tilenneet valmiit palat vai lankkua, siis tuolta ameriikoista saakka? Onko tullut kovin kalliiksi ja onko laatu ollut parasta? Tuo kuvasi lp:n lankku on ainakin hyvän näköinen ja hauki myös. -Sami | |
![]() 26.07.2007 23:46:03 | |
En usko, että kukaan pystyy korvilla kuulemaan onko mahonkibodyssa liimaa vai ei. Psykoakustiikkaan se voi vaikuttaa merkittävästikin. Samaa mieltä, varsinkin kysytyn kaltaisessa tapauksessa. Mutta laajemmin ottaen: joku soitinrakentaja väitti taannoin, että jokaikinen liimasauma bodyssa periaatteessa vaikuttaa kitaran sekä akustiseen että sähköiseen sointiin. Vaikutus on kuitenkin kuulemma olemattoman pieni niin kauan kuin puhutaan muutamasta saumasta, ja silloinkin ero kokopuuta olevaan bodyyn verrattuna voi olla musiikkityylistä riippuen myös sointia parantava. Ymmärsin asian suunnilleen niin, että korvin kiistatta kuultava huononnus olisi havaittavissa vasta tikkuaskin kokoisista paloista koottujen lankkujen soinnissa. | |
![]() 27.07.2007 09:01:22 | |
Ja enhän mä tiedä kuinka ammattimaisesti sinä kitaroita teet Erittäin epäammattimaisesti ja amatööripohjalta, huvin vuoksi ja pitäähä ne vähäiset rahat johonkin tuhlata. Oletteko tilenneet valmiit palat vai lankkua, siis tuolta ameriikoista saakka? Onko tullut kovin kalliiksi ja onko laatu ollut parasta? Tuo kuvasi lp:n lankku on ainakin hyvän näköinen ja hauki myös. Tuolta tilattiin, puut voi valikoida ihan kuvan perusteella. Koputella jos tahtoo, niin sitten pitää hommata jo lentoliput :o) http://www.gilmerwood.com/ | |
![]() 27.07.2007 09:19:09 | |
Mä kävin koputtelemassa Viilukeskuksella mahonkeja heinäkuun alussa ja ostin mieleisen palan kahteen kitaraan ihan asilliseen hintaan. Mihinkään eivät palat ole eläneet sen jälkeen (muotoonleikattuina) ja ihan ok klangi noissa palikoissa tuntuu olevan. Sitten sen näkee/kuulee, kun saa nuo kitaroiksi rakennettua. Toisesta tulee puoliakustinen telemallinen (ei varsinainen thinline) ja toisesta lp, molempiin loimuvaahterakansi. Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/ | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)