Aihe: Toroidi- eli rengassydänmuuntajan käyttö putkkitaravahvarissa?
1
Pavezer
25.07.2007 13:36:54 (muokattu 25.07.2007 13:40:30)
Tuumailin tässä että miksei rengassydänmuuntajia (toroidi) käytetä yleisemmin putkivahvareissa (kitara) verkkomuuntajana? Joku syyhän tähän täytyy olla, ettei niitä näy.

Hintahan on halpa ja jännite häiriöttömämpää.
Käsittääkseni toroidi syö käynnistyksen yhteydessä hetkittäiseti virtaa aika julmasti, mutta onko tämä niin suuri ongelma, että sen takia ei kannata käyttää?
Mitä kaikenlaista "hallaa" tuo tekee toisiopuolella ja näinollen vahvistimen komponenteille? Jos toroidia haluaa käyttää, niin mitä pitäisi sitten huomioida?

Onko kyseessä "liian hyvä" (tämähän on suhteellista - niin suuntaan kuin toiseenkin) muuntaja ja lopputulos on soundillisesti perinteisiin putkivahvistintratkaisuihin liian kliininen? Kö?

Tattis!

edit: pahoittelut otsikon käsittämättömästä kirjoitusasusta, heh. viesti kai tulee kuitenkin ihan hyvin perille. aivan kuten esim ilmaisussa "prkl" ;)
msormune
25.07.2007 17:41:35
Tuumailin tässä että miksei rengassydänmuuntajia (toroidi) käytetä yleisemmin putkivahvareissa (kitara) verkkomuuntajana? Joku syyhän tähän täytyy olla, ettei niitä näy.

Rengassydänmuutajat ovat vaikeampia rakentaa. Kitaravahvistimissa tarvitaan lisäksi usein tietyn tyyppisiä muuntajia, joissa on useampi secondary-otto. Esimerkiksi 200 VAC putkien anodeille ja 6.3VAC heatereille.

Hintahan on halpa ja jännite häiriöttömämpää.
Käsittääkseni toroidi syö käynnistyksen yhteydessä hetkittäiseti virtaa aika julmasti, mutta onko tämä niin suuri ongelma, että sen takia ei kannata käyttää?

Käytä hitaita sulakkeita (slo-blo) niin ei ongelmia pitäisi tulla. Tai no ei ainakaan mulle ole tullut :)

Mitä kaikenlaista "hallaa" tuo tekee toisiopuolella ja näinollen vahvistimen komponenteille? Jos toroidia haluaa käyttää, niin mitä pitäisi sitten huomioida?

Ei kai mitään erikoista. Paitsi tuo em. sulake.

Onko kyseessä "liian hyvä" (tämähän on suhteellista - niin suuntaan kuin toiseenkin) muuntaja ja lopputulos on soundillisesti perinteisiin putkivahvistintratkaisuihin liian kliininen? Kö?

Tämä voi olla myös yksi syy, en tiedä itse oikein varmaksi. Luulen, että suurin syy on ne putkivahvistinten perinteet ja se, että "tavalliset muuntajat" ovat kuitenkin halvempia.

Itse olen käyttänyt tuollaista AX84 Firefly-vahvistimessani:

http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=84&products_id=943
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)