Aihe: Vanhan ULAradion taajuudet?
1
kede
18.07.2007 23:14:17
Hei. Tämä nyt ei varsinaisesti tänne alueelle kuulu, muttei oikeastaan muuallekaan. Ajattelin vaan, että täällä on tietäväistä sakkia.

Sain juuri tuollaisen vanhan 70-lukulaisen ULA-radion mallia Luxor ULA-selektomat CARAVELLE. ULA-radion aloittaessa taajuudet ulottuivat vain 100 MhZ:iin, ja nykyisinhän moni radiokanava toimii taajuudella, joka on yli 100:n. Onko tuolla radiolla mitenkään mahdollista päästä korkeammille taajuuksille? Taajuusvalitsin ei sadan jälkeen nimittäin kauheasti juhli.. Google ei auttanut.

Hieno laite ja toimii vielä aivan loistavasti, mutta kun ei perskule pysty groove FM:ää kuuntelemaan :)

Kiitti avusta, jos joku sellaista osaa tarjota.
Tubeman
18.07.2007 23:47:10
Hei. Tämä nyt ei varsinaisesti tänne alueelle kuulu, muttei oikeastaan muuallekaan. Ajattelin vaan, että täällä on tietäväistä sakkia.

Sain juuri tuollaisen vanhan 70-lukulaisen ULA-radion mallia Luxor ULA-selektomat CARAVELLE. ULA-radion aloittaessa taajuudet ulottuivat vain 100 MhZ:iin, ja nykyisinhän moni radiokanava toimii taajuudella, joka on yli 100:n. Onko tuolla radiolla mitenkään mahdollista päästä korkeammille taajuuksille? Taajuusvalitsin ei sadan jälkeen nimittäin kauheasti juhli.. Google ei auttanut.

Hieno laite ja toimii vielä aivan loistavasti, mutta kun ei perskule pysty groove FM:ää kuuntelemaan :)

Kiitti avusta, jos joku sellaista osaa tarjota.

Mulla pauhaa samanlainen työpaikan pöydällä,vuodelta 1970.Hyvä radio,pieksee
monet nykyradiot mennentullen.

Kyllähän noissa lienee varaa veivata taajutta ylöspäin,tosin se voi käydä että se nousee myäs alapäästä,eli alimmat taajuudet myös siirtyy ylöspäin.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
kede
19.07.2007 19:55:20
Tarkoitatko, että radiota pitäisi modata sisältä käsin jollain tavalla tuohon tarkoitukseen sopivaksi. Ne alemmat taajuudet saa lähteäkin. Jos näin, niin tämä pitänee teettää joswsain radio-alana liikkeessä...
Tubeman
20.07.2007 11:17:12 (muokattu 20.07.2007 11:21:47)
Tarkoitatko, että radiota pitäisi modata sisältä käsin jollain tavalla tuohon tarkoitukseen sopivaksi. Ne alemmat taajuudet saa lähteäkin. Jos näin, niin tämä pitänee teettää joswsain radio-alana liikkeessä...

Joo,lähinnä muutos koskee ula-etupään säätöä,siinä hommassa olisi hyvä olla mittalähetin jos meinaa saada homman putkeen,ja skemakaan ei ole pahitteeksi.

Ensimmäinen vaatimus on oikea viritysmeisseli joka on muovia tai akryylia,metallisella ei ole mitään asiaa radion virityspiireihin.
Jännitteet antenni piirissä on uV (mikrovoltti) tasoa joten epätasapaino saa radion epäherkäksi .

Virityskään ei välttämättä lisää muuta etupään taajuusaluetta,vaan tekee epäherkäksi ja vaikeasti viritettäväksi asemahaun osalta.

Veikkaanpa että nykypäivän radiohuolloissa ei tehdä tälläisiä,kun eivät osaa..
Joku radioamatööri tai vanhan ajan RTV-asentaja saattais tuon tehdä.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Trebla
20.07.2007 11:22:08

Sisäpuolelle on mentävä. Komponentteja ei tarvinne vaihtaa, pelkkä säätö riittää.
Yleensä yhden kondensaattorin tai kelan säätö on riittävä. Hieman herkkyyttä voi menettää, mutta eiköhän sillä voimakkaat asemat kuulu.

Radiotekniikkahöpinää:

Säätökondensaattoriviritteisissä on yleensä säädetään kahta (voi olla enemmänkin) kondensaattoria, eli samalla viritetään paikallisoskillaattoria ja etupäätä. Virtys on voitu tehdä myös kelasydämiä säätämällä.
Paikallisoskillaattori vaikuttaa siihen missä kohtaa ollaan ja sen säätämisellä saadaan taajuusalue muutettua. Etupään säädöllä saadaan herkkyydestä kaikki mehut irti.

Jos taas säätö on jollain kapasitanssidiodivirityksellä, voi etupää olla niin laajakaistainen, ettei tarvita kuin paikallisoskillaattorin viritys.
Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan -- M Nykänen
jyrki_i
20.07.2007 13:36:33
Mitä jos hankkisit kuulokekuunteluun tarkoitetun pikkuradion ja mp3-soittimelle tarkoitetun FM-lähettimen. Sitten lähettäisit paikallisesti yli 100 MHz taajuudella soivat asemat jollain pienemmällä taajuudella putkiradioon. Näin saisit mukaan sen korvaamattoman harmonisen särön, joka jäisi puuttumaan suoraan nykyaikaista radiota kuunnellessa, eikä tarvitsisi tehdä radioon sen keräilyarvoa laskevia muutoksia.

Tämä oli siis tarkoitettu ns. kevennykseksi :-D
Tubeman
20.07.2007 16:55:36
Mitä jos hankkisit kuulokekuunteluun tarkoitetun pikkuradion ja mp3-soittimelle tarkoitetun FM-lähettimen. Sitten lähettäisit paikallisesti yli 100 MHz taajuudella soivat asemat jollain pienemmällä taajuudella putkiradioon. Näin saisit mukaan sen korvaamattoman harmonisen särön, joka jäisi puuttumaan suoraan nykyaikaista radiota kuunnellessa, eikä tarvitsisi tehdä radioon sen keräilyarvoa laskevia muutoksia.

Tämä oli siis tarkoitettu ns. kevennykseksi :-D

Itse asiassa näin on tehty jo 50-luvulla,niitä sanottiin ULA-lisälaitteiksi,ne oli käytännössä täydellinen ULA-vastaanotin ilman pääteastetta,ne kytkettiin vaan
levysoitinliitäntään.

Itse olen kolvannut muutaman TDA7000 piirillä,sen saa joko konkka tai kapasitanssiviritteiseksi.

Tähän po.radioon mistä on puhuttu,on konkkavirittteinen ,ja omassa käyttössä se on naulattu melkein yhdelle kanavalle.
SirElwood
20.07.2007 17:12:58
Itse olen kolvannut muutaman TDA7000 piirillä,sen saa joko konkka tai kapasitanssiviritteiseksi.

Sama täällä. Ala-asteenlla tein puukäsityötunnilla jonkun tuommoisen rakennussarjaradion juurikin TDA7000 piiristä (muut lennättivät balsa/silkkipaperilennokkeja, minä kuuntelin radiota). Liekö se vielä bebekilläkin myynnissä oleva kemo-sarja. Ei mitään hajua. Mutta kätevä pikku piiri kaikenkaikkiaan. Eikä ihan mahdottomasti tule osia ympärille. Työhuoneelle ja myöhemmin mökille tein pienet matkaradiotkin tuosta piiristä+2W pikkuvahvarista. Toimii 9V paristolla tai muuntajalla. Tosin, 12V jännitteellä kuuluvuus on paljon parempi. Tai sitten kuvittelen, mutta uskallan väittää. Lupailevat datalehdessä, että toimisi 2.7V jännitteelläkin. Täytyy kokeilla parilla AA paristolla. =)

Jostain luin, että philips olisi tuon valmistuksen lopettanut? Sepä olisi sääli kyllä.
Tubeman
21.07.2007 00:30:53
Sama täällä. Ala-asteenlla tein puukäsityötunnilla jonkun tuommoisen rakennussarjaradion juurikin TDA7000 piiristä (muut lennättivät balsa/silkkipaperilennokkeja, minä kuuntelin radiota). Liekö se vielä bebekilläkin myynnissä oleva kemo-sarja. Ei mitään hajua. Mutta kätevä pikku piiri kaikenkaikkiaan. Eikä ihan mahdottomasti tule osia ympärille. Työhuoneelle ja myöhemmin mökille tein pienet matkaradiotkin tuosta piiristä+2W pikkuvahvarista. Toimii 9V paristolla tai muuntajalla. Tosin, 12V jännitteellä kuuluvuus on paljon parempi. Tai sitten kuvittelen, mutta uskallan väittää. Lupailevat datalehdessä, että toimisi 2.7V jännitteelläkin. Täytyy kokeilla parilla AA paristolla. =)

Jostain luin, että philips olisi tuon valmistuksen lopettanut? Sepä olisi sääli kyllä.

Kemolla on/oli ainakin sarja,itse olen tehnyt yhden Partcon myymistä Future-Kit sarjasta,tuli halvemmaksi ostaa sarja piirilevyineen kuin irrallinen TDA7000.

Lienee tuo tieto oikea Philipsin piirin teon lopetuksesta,itse asiassa se lopetti muidenkin piirien teon,ne tulee nykyään Nexperia nimellä.

Vaan eipä vaivuta synkkyyteen,Toshibalta löytyy vastaavia piirejä,ja monelta muultakin,taitaa löytyä jopa FM/AM vastaanotinkin.

Pitäisi tehdä stereodekooderi vielä,ja RDS-dekooderi ,se on hauska lelu..

TDA7000:lla tehty radio on herkempi kun sitä ajaa suositellulla jännitteellä,sen etuasteen herkkyys kasvaa sen verran 9--12V nostettaessa että sen huomaa.

Mä luulen TDA7000:sta saavan vielä jonkun aikaa,sen verran paljon sitä on varmaan varastoissa.
JPQ
25.07.2007 12:28:26

Kouluelektroonikan rakennussarjat olleet suosittuja ja niissä tuosta tehty (tai joku muu TDA) ularadio ainakin ollut ja hyvä on soundi verrattuna moneen muuhun mitä olen kuullut.
Tubeman
25.07.2007 13:30:46
Kouluelektroonikan rakennussarjat olleet suosittuja ja niissä tuosta tehty (tai joku muu TDA) ularadio ainakin ollut ja hyvä on soundi verrattuna moneen muuhun mitä olen kuullut.

Muistaakseni tuo sarja on TDA7000:lla tehty ja sen hyvän saundin ja ominaisuuksien salaisuus on siinä kelassa.Joku kirjoitteli saaneensa parhaimman tuloksen kun teki 5mm poranterän ympärille 5 kierrosta emalilankaa ja kierrosten välit 1mm luokka,kokeilemalla löytyy paras viritys.
SirElwood
25.07.2007 15:58:19
Muistaakseni tuo sarja on TDA7000:lla tehty ja sen hyvän saundin ja ominaisuuksien salaisuus on siinä kelassa.Joku kirjoitteli saaneensa parhaimman tuloksen kun teki 5mm poranterän ympärille 5 kierrosta emalilankaa ja kierrosten välit 1mm luokka,kokeilemalla löytyy paras viritys.

Minä tein 4mm terän ympärille. Ja tosiaan kokeilemalla löytyy. Pientä vääntelyä ja juurikin noiden välien suurentaminen ja pienentäminen tuntui olevan tarkkaa puuhaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)