Aihe: Kaulan pintakäsittely
1
beorn
03.05.2007 09:33:27

Haualla löytykin jotain juttuja. Mutta, pistetääs tähän kattava keskustelu kaulan pintakäsittelystä ja kaikista mahollisista aineista. Otelauta, lapa, kaula..
Kokemuksia?!?

Ite oon edelliset käsitelly otelaudan pellavaöljy vernissalla ja kaulan+lavan lakalla. Tuo lakka ei kaulassa tunnu ehkä parhaalta. Jollain vahalla tai öljyllä, en tiä..
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
beorn
09.05.2007 11:34:59

Mielipiteitä?
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
MPU
09.05.2007 11:42:36
Liberonin Finishing oil vesihiomapaprulla 220 aina 800 karkeuteen saakka. Välissä aina päivän kuivatus. Lopuksi 0000-teräsvillalla ja Liberonin Black Bison-vaha päälle.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tilujätkä
09.05.2007 15:26:45
Mehiläisvahaa suosittelen täälä. Tatsi ei ole tahmea niinkun lakatussa, ihan puun tuntuinen. Vaha sitten kuumailmapuhaltimella lämmitellen imeytetää siihen kaulaan. Vedin otelaudankin (ruusupuu) samalla vahalla vaikka en tiedä olisiko tarvinnut, mutta tatsi on kyllä hyvä!
Numb
09.05.2007 15:31:54

Polylakattuun kaulaan tuli minusta aika mukava tatsi 320 hiomapaperilla. Projektia varten oli lakkaamaton kaula, jossa oli skunkkiraita vähän koholla, ja se piti hioa alas. Tämän sitten tein tuolla 320 -paperilla. Mukavalle tuntui puu paperin jälkeen, joten päätin vetää lakan lopuksi samalla paperilla. Kiva on.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Little Savage
09.05.2007 22:26:46
Onko kiiltäväksi hiottu lakka parempi tatsin kannalta kaulassa kuin mataksi jätetty ?
Tie jolla ei ole esteistä ei luultavasti johda mihinkään.
beorn
15.05.2007 21:57:55

Taidanpas kokeilla tota mehiläisvahaa ny. Missäköhän sitä myydään, ihan perus kaupoissa..? (Ei oo tullu ikinä moista tököttiä osteltua... :/
Kiksaus
16.05.2007 09:01:54

Mä suosittelen Osmo Color puuvahoja. Toimi mulla ainakin niinku piti, eli se puun tuntuma jäi. Todella helppokäyttöstä tavaraa, helppo levittää. Niin ja ohuita kerroksia. Löytyy ihan K-raudasta ja muista normaaleista kaupoista. 1101:stä eksoottisille puille ja 3101:stä normaaleille puulajeille.
Hiku
16.05.2007 15:21:24
Esitän aiheeseen liittyen oman kysymykseni: Millä kannattaa käsitellä vaahteraotelalaudalla oleva vaahterakaula? Lakkamaan tuskin alan, mutta eikös tuo jo esille tullut Osmo käy oikein mainiosti?
Deus de vida longa aos meus inimigos. Para que possam ver de pe minha vitoria.
Kiksaus
16.05.2007 15:39:04

Esitän aiheeseen liittyen oman kysymykseni: Millä kannattaa käsitellä vaahteraotelalaudalla oleva vaahterakaula? Lakkamaan tuskin alan, mutta eikös tuo jo esille tullut Osmo käy oikein mainiosti?

Mä vetäisin vaahteran lakalla, koska tuppaa menemään kieroon...kuulemma.
Lainaus warmothin sivuilta:

We strongly recommend you apply a hard finish to all Maple, Mahogany, and Koa necks. Oils do not validate our warranty requirements. Maple must be finished to protect from warping.

We understand the attraction of raw or lightly oiled necks. They feel fast and are not sticky. Unfortunately, they are much more susceptible to moisture related warping and twisting. Our experience is that hard finished necks seldom warp. Less than 1 out of 200 (0.5%) are returned for warpage. Raw or oiled necks don't fare as well. About 10% are rendered useless from the torture. The more acidic your perspiration, the higher the odds are against you.

If you must play a raw neck, that's cool; it's ok. A neck is just a tool. Just be aware of the risk. If yours does the pretzel act, we don't want to hear about it.
buju
17.05.2007 11:28:22
Jos öljyllä haluaa viimeistellä niin tru-oil on hyvä. Vahoista osmo ja liberon:in vaha.
Varmasti muutkin on hyviä, mutta näistä on kokemusta.
Itse laittaisin kaulaan ennemmin öljyä kun vahaa.
Damn right, I´ve got the blues
trih
17.05.2007 13:01:48
Jos öljyllä haluaa viimeistellä niin tru-oil on hyvä. Vahoista osmo ja liberon:in vaha.
Varmasti muutkin on hyviä, mutta näistä on kokemusta.
Itse laittaisin kaulaan ennemmin öljyä kun vahaa.

Mistäs tru-oilia saa? Onko sitä tuolla nimellä kaupoissa vai jollain "suomennetulla"? Joltain sivustolta sain käsityksen, että tuolla voi viimeistellä vaikka koko kitaran.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
buju
17.05.2007 22:26:11
Mistäs tru-oilia saa? Onko sitä tuolla nimellä kaupoissa vai jollain "suomennetulla"? Joltain sivustolta sain käsityksen, että tuolla voi viimeistellä vaikka koko kitaran.

Minä hain Juhani Sinisalo Oy:tä klaukkalasta. Samalla nimellä se on kaupan hyllyssä. Voi viimeistellä koko kitaran.
Damn right, I´ve got the blues
beorn
26.07.2007 00:57:33

Käsittelin muuten tuolla osmolla ja tuli ihan saatanan hyvä tuntu kaulaan! Käyttöö ei oo kyl kepukalle viälä kertyny juuri, että osais sanoo, miten pinta kestää kulutusta ym. mutta eiköhän se selviä. Tällä taidan kuitenkin tulevaisuudessa käsitellä kauloja...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)