Aihe: Haapakaula
1
T.Urmio
18.05.2006 18:20:56
Löysin jämäpaloja kaivellesani kokonsa puolesta kaulapuuksi sopivan pätkän haapaa. Onko jotain erityistä syytä, ettei haapa kävisi kaulamatrialiksi? Meinaan vaan kun kukaan ei ole kehuskellut haapakaulaa tehneensä. Ainakaan muistaakseni.
No ei se mun vika oo
Jiaster
18.05.2006 19:03:27

Löysin jämäpaloja kaivellesani kokonsa puolesta kaulapuuksi sopivan pätkän haapaa. Onko jotain erityistä syytä, ettei haapa kävisi kaulamatrialiksi? Meinaan vaan kun kukaan ei ole kehuskellut haapakaulaa tehneensä. Ainakaan muistaakseni.

Taitaapi olla liian pehmeää puuta.
Limes
18.05.2006 21:17:27
Mäntykin on pehmeää mutta männystä saa sileän. Haapa on vallan "tikkuista" ja
"nöyhtää" tulvillaan.
fox
19.05.2006 00:45:23

Taitaapi olla liian pehmeää puuta.

Samoin itsekin miellän. Seuraava syy myös, kas taivutuslujuus ei oo mitään huippua. Toki omaansa saa kokeilla vaikka mitä, mutta vanhastaan listalla no-no eli "vähän epäkelvot" on nuo edellämainitut ja lisäksi mm. leppä, lehmus, poppeli ja moiset. Kokeilkaapas vaikka taivuttaa tulitikun vahvuista vaahteratikkua ja sen perään haapatikkua..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
the TT Allan
19.05.2006 00:49:48 (muokattu 19.05.2006 00:52:42)
Tein ton teleni kaulan haavasta ja toimii ihan hyvin.
Otelauta tietty ei käy kun on pehmyttä ja puristus lujuudeltaan huonoa.
Mutta kyllä haavan veto lujuus on aivan riittävä.
En minä näe mitään huonoa haavassa kaulana.
Ainoastaan sen tekeminen lakkapinnalle on keljumaista. Imee ennen lakkausta kyllä itseensä kaiken lian.
Ja tikkuja nousee syistä.
Jos jotenkin pelkää haavan pehmyyttä kaulassa, niin paksuntaa otelautaa parilla millillä, niin aivan varmasti yläpinnassa on rittämiin puristus lujuutta.
Ja mitä taivutukseen tulee niin kyllä kaularauta ja otelauta yhteensä ovat jo aivan riittävät pitämään kaulan kuosissa.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
fox
19.05.2006 01:31:09

Ja mitä taivutukseen tulee niin kyllä kaularauta ja otelauta yhteensä ovat jo aivan riittävät pitämään kaulan kuosissa.

Aivan, joo, mutta se kaulan heikoin kohta, eli se mihin otelaudat ja raudat ja hiilikuidut loppuu, eli se paikka mistä lapa alkaa.. Vai tuleekos lavasta tehdä sellanen "tosi tukeva"..
Edelleen, kyllähän sitä saa oman projektinsa tehdä vaikka mistä, mutta kun täällä on ollu tapana aina jotain kommentoida. En toki oo ainuttakaan kaulaa tehny haavasta, joten kokemusta mulla ei ole.
T.Urmio
19.05.2006 07:02:53

Edelleen, kyllähän sitä saa oman projektinsa tehdä vaikka mistä

Juuri näinhän se on. Kiitti vinkeistä ja varoituksista. Aloitin jo työstön ja ajattelin tehdä sellaisen sivuprojektin mihin voi kokeilla sitten muitakin erikoisuuksia. Voin siis toimia koekaniinina jos kenelläkään jotain kokeilujuttuja mielessä eikä aika ja tarmo riitä itse kikkailla. Vinkkejä siis.
No ei se mun vika oo
Murgo
19.05.2006 07:51:56

Haavasta vaan sellainen kokemus että kun jotain 25 cm tyvestä paksun haavan kaatoi niin katkesi kolmesta kohtaa kaatuessaan maahan. Eli haurasta on. Tietysti eihän kitara sais päästä kaatumaan mutta...
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
Ocku
19.05.2006 13:46:57
Itse on ole rakentanut mutta omassa ykköskitarassa on haapakaula.

Haapaa käyttävät menestyksekkäästi m.m. Versoul ja Elk Instruments.

Iän ja kokemuksen karttuessa olen yhä enemmän sitä mieltä että tärkeintä on puun laatu, eikä laji. Huono vaahtera tai huono mahonki on vain huonoa puuta. Ei lajin nimi puuta paranna.

Eli haapa voi niinkuin kaikki puulajiit sopia joko hyvin tai huonosti soittimen osaksi riippuen kyseisen haapapalan laadusta.
ktvr
19.05.2006 14:13:14
Haapaa käyttävät menestyksekkäästi m.m. Elk Instruments.

Niinpä...vaikkakin jos kaulassa haapaa on, se on laminoitu jonkin kovemman puun esim. vaahteran tai pihlajan kanssa.
the TT Allan
19.05.2006 17:23:20 (muokattu 19.05.2006 17:25:08)
On niitä mahonki kauloja ja ei se mahonginkaan kovuus mitään erikoista ole. Aika pehmyttä mahonki loppujen lopuksi on. Ja mulla tuossa omassa haapa telessä on lapa vähän strato tai tele tyyliin. Yhtenäisiä syitä kyllä menee läpi kaulasta lapaan, joten ei pelota yhtään se heikkokohta siinä paikassa.
Itse asiassa uskallan vaikka seista kaulan päällä kokonaan omalla painollani. Eikä varmalla säry. Olenhan sen itse tehnyt. ja itsehän olen puun valinnut ja koe ponnistanut ;) Ja vaahtera otelauta kyllä ottaa tarvittavasti puristus rasitukset vastaa.
fox
19.05.2006 18:10:31

En kyl Versoulin sivuilta oo löytäny, mutta saattaa olla, että käyttävätkin.

Eli haapa voi niinkuin kaikki puulajiit sopia joko hyvin tai huonosti soittimen osaksi riippuen kyseisen haapapalan laadusta.

Ilman muuta näin, ei edes kannata kovin huonolaatuisesta mistään puusta ryhtyä rakentamaan.
ktvr
19.05.2006 23:09:08 (muokattu 19.05.2006 23:09:33)

Joo näköjään ainakin Versoulin Reso Sunissa ja baritoni Rayassa kaula on haapaa (aspen), ja tämän artikkelin mukaan haapaista kaulaa löytyy myös joistakin Versoulin Henry-malleista:
http://www.guitarplayer.com/story.a … p?sectioncode=6&storycode=11751
the TT Allan
19.05.2006 23:17:30 (muokattu 20.05.2006 02:34:41)
http://honeybee.helsinki.fi/MMEKO/ARBORETUM/HAAPA/Haapa2.htm
Siinä vähän infoa.
Haavan lujuus arvot näkyy olevan aika lailla kuusen arvoja. Huom leikkaus lujuus on jopa huomattavasti parempi kuin kuusella. Syy rakenne yleensä paljon homogeenisempaa.
Eli mitenkään teoriassa teknisestikkään haapa ei ole huonoa puuta.
Puun tiheys kuivana on kuusta parempi jne....
Ja verratkaapas sit asiaa tervaleppään!;
http://www.puuproffa.fi/arkisto/lujuus.php
beorn
26.07.2007 00:35:58

Jaa'a, taidanpa näiden rohkaisemana uskaltaa kokeilla haapaa seuraavan bassoprojektin kaulaan. Tulee 5-kielinen nauhaton. Eiköhän se lujuus piisaa, kun on otelauta suht' paksua ebeniä ja tuskin mitään ultra-ohutta kaulaa teen ylipäätään...
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
jukkasil
26.07.2007 07:03:52

Jaa'a, taidanpa näiden rohkaisemana uskaltaa kokeilla haapaa seuraavan bassoprojektin kaulaan. Tulee 5-kielinen nauhaton. Eiköhän se lujuus piisaa, kun on otelauta suht' paksua ebeniä ja tuskin mitään ultra-ohutta kaulaa teen ylipäätään...

Mä tein tuohon sekatyömiesbassooni kaulan lämpökäsitellystä haavasta, otelauta pyökkiä (normaalia paksumpi), Tämä yhdistelmä ainakin yllätti tosi positiivisesti, nauhattomaan tuli yllättävän kontramainen soundi akustisestikin, eikä kaularautaa ole tarvinnut vielä ainakaan säätää mihinkään. Lämpökäsitelty haapa ei kaikenlisäksi likaannu niin helposti kuin normaali jostain syystä.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
humppahanuristi
26.07.2007 09:12:50

Pehmeäähän se haapa on, tuoreena. Meillä on tuolla raksalla käytetty apulautoina reippaan kymmenen vuoden ikäisiä haapalautoja ja oikeastaan itsekin yllätyin kuinka jämäkäksi se on kuivaessaan mennyt.
Mutta haapa voi olla myös hybridi-haapaa, jolloin se on aivan kelvotonta puuta mihinkään. Sen geenistö on silloin moninkertaistunut ja se kasvaa hillitöntä vauhtia mutta jää todella pehmeäksi.
Se on lähinnä kuitupuuksi tarkoitettu. Jos löytää "luomu"haapaa, niin se on kyllä näköjään aika hyvää.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Puavali
27.07.2007 01:30:30
Pehmeäähän se haapa on, tuoreena. Meillä on tuolla raksalla käytetty apulautoina reippaan kymmenen vuoden ikäisiä haapalautoja ja oikeastaan itsekin yllätyin kuinka jämäkäksi se on kuivaessaan mennyt...

Haapalankut on kyllä notkumattomia, kun niitä on joskus rakennustelineissä ollut.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Lilli
27.07.2007 05:19:07
Vaan jos haapaa lämpökäsittelee, muuttuuko jäykemmäksi ja kovemmaksi?
"Hallittu humala... sen verran vaa otetaan, että sosiaaliset esteet poistuu. Kuten tajunta ja puhekyky."
jukkasil
27.07.2007 06:52:14

Vaan jos haapaa lämpökäsittelee, muuttuuko jäykemmäksi ja kovemmaksi?

Kyllä se selkeästi jäykempää on ja parempaa käsitellä.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)