Aihe: Bias -ongelma
1
Jamminen
10.06.2005 23:32:01
Yritin ensimmäistä kertaa biasoida itse, vahvistin on marshall 2553, 2x el34, tässä kytkis:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2550amp.gif

Ongelmana on se, että putket jäävät liian kylmiksi. Tämä on ilmeisesti yleisempikin ongelma?
Uraltonen ohjeiden mukaan yritin tehdä: R anodien ja päätemuuntajan keskiulosoton välillä oli vain 48,4/46,5 ohm, onko tässä jotain outoa? Anodivirrat olivat 30mA molemmin puolin, ja anodijännitteen ollessa 427V päästään n. 13W:ttiin..Aikana kaukana ollaan siitä tavoitteesta, eli 25W:sta.

Tämä siis trimmerin ollessa "tapissa", isompia virtoja en saanut millään aikaiseksi. Kokeilin pistää vanhat putket takaisin, ja totesin, että myös ne ovat ilmeisesti nämä 2v olleet aika kylmänä, tosin vähän kuumempina, muttei 25W:ssa. Vanhat putket biasoitiin aikanaan wahvarikellarissa.

Mikä neuvoksi? Teenkö jotain väärin? Käsitykseni mukaan kytkiksessä esiintyvää vastusta R23 pitäisi pienentää, olenko oikeassa?
Maybe nothing matters anyway...
jhietala
10.06.2005 23:57:53
Uraltonen ohjeiden mukaan yritin tehdä: R anodien ja päätemuuntajan keskiulosoton välillä oli vain 48,4/46,5 ohm, onko tässä jotain outoa? Anodivirrat olivat 30mA molemmin puolin, ja anodijännitteen ollessa 427V päästään n. 13W:ttiin..Aikana kaukana ollaan siitä tavoitteesta, eli 25W:sta.

Ihan normaali luku tuo ~50 ohm on 50W päätemuuntajalle. Noita putkia ei missään nimessä ole tarkoitus 25W asti biasoida AB1-luokan laitteessa... Nimittäin sitten kun alat soittamaan 100% teho ylittyy ja saattaa kulua minuuteissa putket loppuun. Yleensähän nuo biasoidaan enintään n. 70% eli 17,5W lepovirralle.
Jamminen
11.06.2005 09:14:09 (muokattu 11.06.2005 09:14:23)
Ihan normaali luku tuo ~50 ohm on 50W päätemuuntajalle. Noita putkia ei missään nimessä ole tarkoitus 25W asti biasoida AB1-luokan laitteessa... Nimittäin sitten kun alat soittamaan 100% teho ylittyy ja saattaa kulua minuuteissa putket loppuun. Yleensähän nuo biasoidaan enintään n. 70% eli 17,5W lepovirralle.

Hups! Katsoinpa sitten väärin ton listan uraltonen sivuilla, 25W onkin se suurin sallittu...Tämä 70% oli se minunkin tavoitteeni, mutta ei taida vielä onnistua...Oliko toi blokkaamani R23 juuri se vastus, jota tarvisi pienentää?
maza
11.06.2005 11:38:15

Pienennä tosiaan sitä vastusta ja mielellään kompensaatioksi suurenna trimmeriä -> saat tarvittaessa putket alkuperäistä kylmemmäksikin. Mä tein operaation hiljattain yhdelle JCM900:lle ja eihän se paha rasti ollut.

Mitkä putket sulla muuten on siinä? Mulla oli tuossa Svetlanan EL34:t ja meinasivat tosiaan jäädä aika reilusti liian kylmäksi.
Mikko Kankaanpää
11.06.2005 12:11:53

Monta vahvistina olen säätänyt ja todella monissa vahvistimissa tuo jää reilusti alle halutun. Etenkin uusissa vahvistimissa.

Ja tehdasasetuksilla nämä uudethan on biasoitu yleensä todella kylmiksi. Vaikkea soundi ehkä olisi ideaali kestää putket ainakin takuuajan mukisematta.

Mikko
http://www.uraltone.com
Jamminen
11.06.2005 13:54:13
Pienennä tosiaan sitä vastusta ja mielellään kompensaatioksi suurenna trimmeriä -> saat tarvittaessa putket alkuperäistä kylmemmäksikin. Mä tein operaation hiljattain yhdelle JCM900:lle ja eihän se paha rasti ollut.

Mitkä putket sulla muuten on siinä? Mulla oli tuossa Svetlanan EL34:t ja meinasivat tosiaan jäädä aika reilusti liian kylmäksi.

No Svetlanathan mullakin, tai siis SED:it. Täytyypä pienentää tota vastusta, oletan, että olin oikean vastuksen sieltä blokannut, kun ei siitä kukaan älähdä.

Kiitoksia avusta, pistän varmaan sunnuntai -iltana raporttia, miten tuo onnistui, ja millainen on saundi.
sarkjan
11.06.2005 14:20:17
Itsekin vähän aikaa sitten biasoin 50 wattisen (2x EL 34) 2204 marsun Uraltonen ohjeiden mukaan. Hyvät ohjeet muuten, kiitos!

Päätemuuntajan arvot olivat samaa luokkaa ketjun aloittajan kanssa (48.6 ja 48.4 ohmia). Vahvistin on käynyt melko kylmänä vuosikaudet, laskujen mukaan n. 7.24w/putki..

Säätötrimmeri ei siten riittänyt alkuunkaan tavoiteltuun 70 prosenttiin putken maksimitehosta, joten sarjavastusta oli pienennettävä.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
sarkjan
11.06.2005 14:25:12
No Svetlanathan mullakin, tai siis SED:it. Täytyypä pienentää tota vastusta, oletan, että olin oikean vastuksen sieltä blokannut, kun ei siitä kukaan älähdä.

Minunkin tapauksessani alkuperäinen vastus oli tuo 56kohmia. Vaihdoin sen 50kiloiseen.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
Jamminen
12.06.2005 19:56:02
Homma hoidossa! Vaihdoin R23:sen 48Koon, ja sain putket sopivan lämpimiksi: toinen putki n. 17,8W ja toinen 16,4W.

Itse vastuksen vaihtaminen ei todellakaan ollut kivaa, sillä jouduin irrottamaan potikoiden nupit sekä potikat irti chassiksesta saadakseni piirilevyn käännettyä. Tämmöstä tämä piirilevymeininki on.

Kiitoksia vielä kerran avusta, nyt onnistuu sitten biasointikin ilman ammattilaisen apua.

PS. Saundista vähän hankala sanoa vielä mitään, ei se ainakaan huonommaksi mennyt, tosin! :)
Maiden01
20.09.2007 22:17:02
Kirjoittelempa tosiaan vanhaan ketjuun, mutta kun ei uutta kannata aloittaa.

Eli tässähän kyseessä oli liian kylmäksi jäävä bias. Nuppi (Marsun 1959 82') on ollut huollossa ja huoltaja ei saanut uusia päättäreitä, Svetlanan SED:jä biasoitua kovinkaan kuumaksi, jäivät noin 50% hänen mukaansa.

Kysyisinkin yleistä mielipidettä, mitä melko kylmä bias tekee saundille? Onko kuumemmaksi biasoitu saundin kannalta toivottavaa? Voin kyllä hänellä vastuksen vaihdon teetättää, mutta kannatti ajatusta, että kokeilen jos siitä hyviä saundeja saan ensin vähän kylmemmällä biaksella.

Mielipideitä, anyone?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Lauri
20.09.2007 23:15:43

Mä ainakin biasoisin vahvistimen, niin että kattoisin kytkentäkaaviosta negatiivisen jännitteen pääteputkien ohjaushiloilta ja säätäisin sen siihen. Sen jälkeen vaan tarkastaisin tehohäviön, ettei nyt ihan höpöksi ainakaan mene. Kyllä luulis ainakin, että vahvistimen suunnittelijalla on ollut joku idea pelissä, jos kytkentäkaavioon on raaputettu vaikka -42V pääteputkien ohjaushiloille.
okabass
20.09.2007 23:48:11
Mielipideitä, anyone?

MOI

Olen säätänyt varmaan kymmeniä kitarakoneita, ja minusta sellainen 60% max anoditehohäviöstä on osoittautunut ideaaliksi. Peli soundaa ok ja lamput ovat kestäneet kaikenlaista soittoa.

Pientä vaihtelua toki on: jos kaveri soittaa kovaa, niin säätö ehkä jotain 50%, jos taas hiljaa makuuhuoneessa: 70%

Monissa vahvistimissa on säädetty bias _valmistajan_ kannalta ideaaliksi, eli "kylmäksi", jolloin putket kestävät (takuu), mutta eivät ainakaan minusta soundaa niin hyviltä kuin voisivat soundata.

Esimerkiksi tuossa on Koch "Twin tone" (2x EL34,50W) huollossa, niin siinä oli anoditehohäviö vain n.8W eli 30%. Nostin sen n. 60% ja nyt soundaa minusta paremmalta.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Maiden01
21.09.2007 12:58:14
Pientä vaihtelua toki on: jos kaveri soittaa kovaa, niin säätö ehkä jotain 50%, jos taas hiljaa makuuhuoneessa: 70%

Reenivolillahan tuon pitäisi mulle optimaalisesti toimia, joten siinä suhteessa ei tuo 50% kuulosta pahalta, tietysti kyllä on aika laite kohtaistakin tuo homma.

Monissa vahvistimissa on säädetty bias _valmistajan_ kannalta ideaaliksi, eli "kylmäksi", jolloin putket kestävät (takuu), mutta eivät ainakaan minusta soundaa niin hyviltä kuin voisivat soundata.

Esimerkiksi tuossa on Koch "Twin tone" (2x EL34,50W) huollossa, niin siinä oli anoditehohäviö vain n.8W eli 30%. Nostin sen n. 60% ja nyt soundaa minusta paremmalta.

Joo tää on totta, 30% on kyllä aika vähän, saundaa varmasti vähän kuumempana paremmalta.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)