Laika 24.09.2007 12:56:06 | |
---|
Itsellä on jo pitemmän aikaa kiinnostanut Stewmacillä myynnissä oleva "Black Ice" -passivinen kitara särö, joka ei tarvitse erillistä virtaa toimiakseen, vaan toiminta perustuu ilmeisesti signaalin leikkaamisen eli eräänlaiseen limitteri toimintoon. Näyttäisi myös interneetistä löytyvän halvempiakin vaihtoehtoja kyseiselle härpättimelle, joista alla muutama linkki. Onkohan jollakulla kokemusta noista passivisäröistä yleisesti ja jos niin millaisia? Onko kukaan testaillut "tee-se-itse" miehen (huomattavasti halvempi) toteutusta, joka ainakin foorumeiden mukaan toimisi ihan vastaavalla tavalla? Stewmacin tuote http://www.stewmac.com/shop/Electro … omponents:_Black_Ice_overdrive.html "tee-se-itse" malli http://www.projectguitar.com/tut/blackice.htm |
AnttiKarhu__ 24.09.2007 13:07:32 (muokattu 24.09.2007 13:22:07) | |
---|
No itse kokeilin joskus ja kuulosti ihan turhalta. Osat maksoivat onneksi 0€, sillä silloisen kouluni labrasta sai ottaa ihan hyvällä omallatunnolla. Maksavat kaupasta ostettuna jotain 1.60€ ehkä yhteensä. Parempi kun luottaa pedaaliin tai vääntää vahvarista vähän säröä. |
Kefiiri 24.09.2007 21:02:29 | |
---|
No itse kokeilin joskus ja kuulosti ihan turhalta. Taisin kanssa kokeilla joskus jollain germaniumdiodilla. Kyllähän tuolla systeemillä jotain rutinaa ääneen saa, mutta ei siitä kurjimmankaan säröpedaalin korvaajaksi ole. Kehnompikin aktiivivärkki tuo yleensä sointiin lisää sustainia, mitä tuo patentti ei tee. |
kondensaattori 25.09.2007 16:19:28 (muokattu 25.09.2007 16:21:36) | |
---|
Käyt paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ja ostat kaks diodia. Hintaa 20 senttiä. Sitten otat kitarasta tonekonkan pois ja laitat sen tilalle diodit rinnan sillein eripäin, anodi katodiin ja katodi anodiin. Seuraavaksi kokeilet kitaraa ja teet johtopäätökset itse. |
okabass 25.09.2007 17:11:35 | |
---|
MOI Joo. Kannattaa huomioida, että diodit ovat Schottky-diodeja. Niiden kynnysjännite on pienempi kuin germaniumeilla ja piidiodeilla. Eli Schottkyt säröyttävät kitaran pienehkön signaalin kunnolla. http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diodeCeterum censeo moderator esse delendam |
kondensaattori 25.09.2007 20:15:42 | |
---|
Tuli mieleen, että voisi olla aika jännä kokeilla tehdä Shottkyistä tuo, ja laittaa potikka sarjaan, ja lisäksi rinnalle mormidiodit pienemmällä vastuksella taikka potikalla. Tulis ikäänkuin kaksivaiheinen klippaus. Edellyttäen, että kitaran signaali on yli sen 0,6v. |
sn 25.09.2007 20:21:49 | |
---|
Nyt muuten löytyi köyhän opiskelijan kukkarolle sopiva efektiprojekti. Eipä ole tullut mieleen että voisi jotain noin simppeliä tehdä. Pitää varmaan laittaa taas tilausta Musikdingille. |
päänahka 25.09.2007 22:36:39 (muokattu 25.09.2007 22:40:50) | |
---|
Tuli mieleen, että voisi olla aika jännä kokeilla tehdä Shottkyistä tuo, ja laittaa potikka sarjaan, ja lisäksi rinnalle mormidiodit pienemmällä vastuksella taikka potikalla. Tulis ikäänkuin kaksivaiheinen klippaus. Edellyttäen, että kitaran signaali on yli sen 0,6v. Mä en älyä. Missä vaiheessa ne korkeamman kynnysjännitteen diodit klippaavat, kun shottkyistä menee virta läpi? Eihän se jännite siitä enää pääse merkittävästi nousemaan kuitenkaan. E: Eikä kun siihen potikan rinnalle tarkoitit. E2: Siis potikanKIN. Up and down, that's how energy stays alive. |
kondensaattori 25.09.2007 22:54:52 | |
---|
Mä en älyä. Missä vaiheessa ne korkeamman kynnysjännitteen diodit klippaavat, kun shottkyistä menee virta läpi? Eihän se jännite siitä enää pääse merkittävästi nousemaan kuitenkaan. E: Eikä kun siihen potikan rinnalle tarkoitit. E2: Siis potikanKIN. Minun järjen mukaan siinä tapahtuu niin, että shottkyjen kynnyksen ylittyesstä signaali klippaa sillein pyöreästi, kun välissä on vastus. Sitten kun päästää normidiodin kynnykseen asti, alkaa jyrkempi klippaaminen pienemmän vastuksen johdosta. |
päänahka 26.09.2007 00:28:21 | |
---|
Minun järjen mukaan siinä tapahtuu niin, että shottkyjen kynnyksen ylittyesstä signaali klippaa sillein pyöreästi, kun välissä on vastus. Sitten kun päästää normidiodin kynnykseen asti, alkaa jyrkempi klippaaminen pienemmän vastuksen johdosta. Joo, näinhän siinä käy. Jotenkin ensin vain tulkitsin tuon tekstisi niin että toiset diodit ja potikat tulisi shottkyjen rinnalle, jolloin niistä ei olisi mitään iloa. Up and down, that's how energy stays alive. |
Laika 26.09.2007 15:54:45 (muokattu 26.09.2007 16:02:18) | |
---|
Hyvinhän tänne on palautetta tullut... Juu, tosiaan kiinnostaisi testa kyseistä aparaattia omaan kitaraa, mutta luulenpa että tuo lopputulos jää aika laihaksi. Meinaan omasta kitara kokoelmasta löytyy vain noita matala-tehoisia mikkejä, joiden kanssahan tuo härpätin taitaa olla juurikin niin turha kuten täällä on mainittu (mutta tämähän ei tarkoita, että sitä ei voisi kokeilla). Lähinnä nyt ajattelin, jos/kun tulevaisuudessa nostaisi noiden mikkien tehoja, niin samalla kokeilisi. Lähinnä itseä kiinnostaa juuri tuo massiivinen hinta tuossa kaupallisessa tuotteessa eli mistä noin julmettu hinta kahdelle diodille (ainakin katteet ovat kohdalla). Lienevätkö sitten normi Schottkyjä ja minkälaisilla spekseillä... Onko kenelläkään tietoa miltä tuo "alkuperänen" kuulostaa, jotain äänipätkää tai vastaavaa? onhan tuolla foorumeilla jotain löpinää asiasta, mutta että voisi itse kuulla tuon eron... tuolla näytti löytyvän bassolle, alaosassa http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=398042 |
Kefiiri 26.09.2007 17:41:33 | |
---|
Eipäs kuulostanut hassummalta basson kanssa. |