Aihe: Kustomi lapa tarttis piirtää
1
tko
20.09.2007 11:57:43
Morjens

Mulla on tarkotuksena tilata uus kaula keppiprojektiin ja siihen sitten haluaisin tämmösen lavan kuin tässä Waynen tekeleessä:

http://www.wayneguitars.com/guitars … mages/rock_legend/rl-y-mainpage.jpg

Täytyis tuo lavan muoto saada piirrettyä oikeen kokosena ja virityskoneiston reiät merkattuna jotenkas vinkkiä kyselen että mitenkä ja minkälaisilla (mielellään ilmais-) softilla tämmöstä suunnittelua on hyvä/helppo alotella piirtämistä taitamattomankin?

Kiitoksia etukäteen
takape
20.09.2007 12:07:55
jos saat hommattua jostain telen tai straton piirustukset (kirjastosta) niin yläreuna, reikien paikat jne. saat varmasti suoraan siitä ja alareunan muoto on helppo hahmotella tuos straton tai telen lavan kuvan päälle.

Satulalta tuo waynen (1-11/16" nut width) elikkä olisko se jotain 42mm. siitä mittasuhteet ja laskemaan.

pekka
Juzzu
20.09.2007 12:08:12
Täytyis tuo lavan muoto saada piirrettyä oikeen kokosena ja virityskoneiston reiät merkattuna jotenkas vinkkiä kyselen että mitenkä ja minkälaisilla (mielellään ilmais-) softilla tämmöstä suunnittelua on hyvä/helppo alotella piirtämistä taitamattomankin?

No ehdottomasti suosisin Handy-CADia. Loppupeleistä kaikkein paras ja nopein järjestelmä. Eli kaapista kynä, paperia ja viivoitin.
....Ja tää ei sitten ollut mitään piruilua tjsp. Työkseni käytän erilaisia ohjelmia ja CADeja sun muita ja kyllä mä olen skitanrakennushommissa kokenut käsin piirretyt avusteet parhaimmiksi. Kun noissa pyytöissä se lopullinen tuloskin tehdään puusta ja siitä tulee sitten jotain piirustuksen tapaista yleensä ;o)
tko
20.09.2007 13:37:15
Etenen siis perinteisin menetelmin Tiimarin työkaluilla. Luotto omiin käden taitoihin ei tosiaan ole suurensuuri, mutta josko tästä sais valmista ;)
Miikathebest
20.09.2007 14:01:59

Itse olen photoshopilla skaalannut oikeaan kokoon ja printannut. Lienee sallittua... Myös handy-cad:ia olen käyttänyt. Molenpi parempi.
Liikaa säröä!
herra47
20.09.2007 17:26:18
Itse olen photoshopilla skaalannut oikeaan kokoon ja printannut.

Mäkin oon käyttänyt samaa metodia... toimii!!!
jukkasil
20.09.2007 22:25:11

No ehdottomasti suosisin Handy-CADia. Loppupeleistä kaikkein paras ja nopein järjestelmä. Eli kaapista kynä, paperia ja viivoitin.
....Ja tää ei sitten ollut mitään piruilua tjsp. Työkseni käytän erilaisia ohjelmia ja CADeja sun muita ja kyllä mä olen skitanrakennushommissa kokenut käsin piirretyt avusteet parhaimmiksi. Kun noissa pyytöissä se lopullinen tuloskin tehdään puusta ja siitä tulee sitten jotain piirustuksen tapaista yleensä ;o)

Täysin samaa mieltä olen myös minä. Kaiket päivät töissä askarrellaan cadien/levytyökeskusten/laserleikkausten yms. räpsien kanssa ja ihan ensimmäiseen kitaraprojektiin hahmottelin jotain mallia solidworksillä, mutta sen jälkeen on jäänyt totaalisesti kokonaan pois näistä puutyöharrasteista tämä rikitaalipelleily, käsiavusteista suunnittelua on tullut harrastettua sitäkin enemmän. Töissä olis ainakin puolikymmentä vanhaa isoa piirustuslautaa vintillä pölyttymässä, täytyis yksi kuskata kotiin, saisi kunnon pöydän, jolla sketsailla kitaran runkoja/lapoja, jos paperille niitä haluaa hahmotella. Pääasisssa olen kyllä hahmotellut suoraan lapa-aihioon muodot tähän asti, yhden rungon hahmottelin voipaperille suoraan ja se kaksipuoliteipillä aihion päälle + vannesahalla ylimääräiset pois.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Kumiankka
21.09.2007 09:29:18 (muokattu 21.09.2007 09:49:20)
Varmaan kaikenlaisiin sekamenetelmiin joutuu turvautumaan että pääsee haluttuun lopputulokseen. Käsin piirtämällä (ja välillä pyyhekumiin turvautumalla) se paras muoto usein löytyy. Hyvin varustetusta kirjakaupasta saattaa löytyä kayräviiivain, näitäkin on monenlaisia, jostain ostin kauan sitten sellaisen jota voi taivuttaa haluttuun muotoon.

Piirustusohjelmat ja tietokoneet on kuitenkin hyviä ja mielestäni lyömättömiä kun lopullista tarkkuutta tavoitellaan, vaikkapa kun ne koneistot reikineen ja muut tilpehöörit ja logot sommitellaan ja mitoitetaan paikalleen. Usein kuitenkin on tullut tehtyä irtonaisista paperinpaloista osille mallit ja sitten teipillä kiinne kun on saatu sopivaksi.

Corel Draw-ohjelmalla väärensin kerran jotain ja laitoin alkuperäisestä työstetyn sopivan värisen pikselikuvan alempaan layeriin ja sen päälle tei bezier-käyrillä ja viivoilla piirsin siistin kuvan päälle uuteen layeriin. Sitten vaan pikselikuva näkymättömiin ja skaalaus oikeisiin mittoihin ja viivan paksuudet ym sopiviksi. Olihan se vähän työlästä. Monissa ohjelmissa on vektorointitoiminteita mutta ovat vaikeita käyttää tai eivät aina toimi varsinkin jos ei ole riittävän hyvää kuvaa mistä vektoroida.

EDIT Tuli ladattua Google SketcUp koneelle, käsittämätöntä miten hyviä ohjelmia saa ilmaiseksi. Ei ehkä kitaranrakennukseen mitenkään paras mutta kuitenkin 3-D
tko
21.09.2007 10:31:14
Hyvä kuulla muiden kokemuksia, kiitos vaan kaikille. Rupeaa tuntumaan siltä että tilaan sen kaulan blanko lavalla ja sahaan itse. Ottavat kuitenkin pitkän pennin ekstraa tuommosesta hommasta ja tuleepahan siihen sitten vähän sitä omaa käsityötäkin.
takape
21.09.2007 15:22:58
en tiedä onko tuo oikeassa koossa mutta kokeile tulostaa ja mittaile
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fender_headstock_big.svg

pekka
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)