Aihe: Kysymyksiä sähkökitaran otelaudan käsittelystä
1
brn2sk8
01.10.2007 15:51:20
Moro..

Eli omistan tommosen Eko merkkisen lespan jonka haluaisin modata omanlaiseksi, kopan olen jo käsitellyt pintapuolisesti koska sen homman osaan, mutta nyt olisi vuorossa otelaudan käsittely, ja siinä nyt on valmiina tommoset neliön muotoiset helmiäislätkät joita en haluaisi ainakaan irrottaa, vaan itse ruusupuun haluaisin joko värittää uudelleen, se tällä hetkellä on semmonen pöljän ruskee, ihan siis normaalin puun värinen eikä ole tehty muuta kuin varmaankin öljytty jossain vaiheessa, mutta ihan normaalin puun värinen se on.. Toivottu väri olisi musta, tai ainakin runsaasti tummempi kuin tällä hetkellä, ja nyt kiinnostaiskin mitä vaihtoehtoja on tuon käsittelyyn jotta saisi sen värin muutettua mutta silti ominaisuudet pysyisi samana.. Esim. jos vaikka vaan tyynesti maalaisin sen mustaksi jollain tikkurilan maalilla niin kärsiikö se otepuu paljon siitä? Tai jos vaan jollain textmarkilla värittäisin sen mustaksi, se olisi melkein helpoin jos vain toimisi, enkä oikein keksi mitään haittoja oikeastaan siinä :D Mutta toisaalta olen kuullut myös jostain värillisistä öljyistä ja voisin tuon otelaudan toki öljytäkkin, se on alkanut vähän hämärtyyn se väri satulasta alaspäin.. Neuvokaa viisaammat ja kokeneemmat! Se on pulttikaula enkä tämän jälkeen aio tehdä mitään remonttia kyseiseen vehkeeseen, se on niin halpa.. Mutta sen verran väliä on että kunhan soittamaan vielä pystyy :D

Kiitokset
Cry Baby and ask me WHY WHY
Juzzu
02.10.2007 06:38:40
Älä nyt ainakaan maalaa sitä, se on huonoin vaihtoehto jonka voit tehdä. Ei se maali siinä pysy, irtoilee kieliin kiinni jne.

Itse olen paikannut eeben-laudan värivirheitä tinneriohenteissa otelaudanvärjäysvärillä, jonka olen tilannut tutun kautta ulukomailta. En edes muista mikä sen liikkeen nimi oli :o) Helppo käyttää ja levittää tinnerillä avitettuna ja tinnerilla voi sitten otelautamerkit 'pestä' väristä poies, väri kun imeytyy vaan puuuhun.

Sinuna en kyllä ruusupuuta värjäisi.
Juniper
02.10.2007 09:13:11
Otelautapetsi on oikea valinta. Tinnerin kanssa kannattaa kokeilla otelautamerkkien kestävyys, jos ovat muoviset.
http://www.stewmac.com/shop/Finishi … stains/Black_Fingerboard_Stain.html
Siinä olisi hyvä öljypetsi, mutta eivät taida lähettää jenkkien ulkopuolelle...
Tim
02.10.2007 10:38:03

Itse olen paikannut eeben-laudan värivirheitä tinneriohenteissa otelaudanvärjäysvärillä, jonka olen tilannut tutun kautta ulukomailta. En edes muista mikä sen liikkeen nimi oli :o)
http://www.lmii.com/CartTwo/thirdpr … &NameProdHeader=Fingerboard+Dye
vrajala
02.10.2007 11:17:44 (muokattu 02.10.2007 11:18:30)
Periaatteessa sen tussinkin pitäisi toimia. Kannattaa silti kokeilla ensin värittää sillä jotain muuta puupintaa ja kokeilla hieroa värittämisen jälkeen märällä sormella. Jos sormeen jää väriä koepalasta, jää sitä myös valmiista otelaudasta.

Ruusupuuotelauta tummenee jonkun verran kun vedät siihen ihan kirkastakin öljyä.

Ja anteeksi, mutta mua hitusen hymyilytti tuo: normaalin puun värinen. Noita normaaleja värejä kun on tullut nähtyä jokunen...
Häh?
Murgo
02.10.2007 11:22:27

Ruusupuuotelauta tummenee jonkun verran kun vedät siihen ihan kirkastakin öljyä.

Ja anteeksi, mutta mua hitusen hymyilytti tuo: . Noita normaaleja värejä kun on tullut nähtyä jokunen...

Miten vaalea se on? Ruusupuutahan on monen väristä,mutta jos on kuiva niin on vaaleampi. Ainakin vanhan Landolani otelauta muuttui todella selvästi tummemmaksi ihan vain sitruunaöljyllä, kun ko. kamaa vihdoin itselleni hommasin. Myös Jacksonin otelauta tummeni ja väri tasoittui, oli vaaleampia läiskiä ennen.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
brn2sk8
02.10.2007 11:52:13
Miten vaalea se on? Ruusupuutahan on monen väristä,mutta jos on kuiva niin on vaaleampi. Ainakin vanhan Landolani otelauta muuttui todella selvästi tummemmaksi ihan vain sitruunaöljyllä, kun ko. kamaa vihdoin itselleni hommasin. Myös Jacksonin otelauta tummeni ja väri tasoittui, oli vaaleampia läiskiä ennen.

Niin vastaus tähän ja edelliseen, siis ettei puuta ole modailtu mitenkään, sitä tarkotin normaalin puunvärisellä, että syyt näkyvät selvästi... Väri muuten on siis ihan tummanruskea, erittäin tyypillinen... Mietin että jos vaan tyynesti sillä textmarkilla värjäisin mustaksi ja suojaan merkit niin vahingoittuuko se puu jotenkin? Joku sanoi että aineessa oleva alkoholi sais haihdutettua puun öljyn pois ja se sitten kuivuis jotenkin se otelauta... Maalin jätin jo automaattisesti pois kuvioista...
HanskiS
02.10.2007 13:30:35
Mites tollainen ebonointi ?
Teräsvillaa etikkaa jne.
En sitten ole ko. systeemiä kokeillut. Muistin vaan että täällä oli asiasta keskusteltu.
Värjääköhän tuo ebonointi upotukset ? Se kannattaisi varmaan testata jos meinaa valmista otelautaa värjäillä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=116234&o=0&#p4364855
brn2sk8
03.10.2007 08:59:07
Hmmm, vois toisaalta olla melko omalaatusen näkönen jos ne upotuksetkin tummuu, mut epäilen koska se reaktio näemmä johtuu vaan siitä puun jonkun kemiaalin ja sit sen etikan aineksista... Joku kemiallinen reaktio sekin, en muuta tosta kirjotuksesta oikein napannut irti :/
Jooh, taidan jättää ton ebenoinnin, skitta alkaa haiseen etikalle :D Haju tarttuu ja sillee, kokeilen eri vaihtoehtoja testipaloihin sitten vaikka ja ihmettelen miten vaikuttaa, kiitokset nyt näistä mitä tähän asti on tullut!
leksi-B
03.10.2007 11:31:10
minä laitoin mun vanhan basson kaulaan ku se oli vähä kulahtanu ni mehiläisvahaa jota laitetaan pöytiinki, niin sitä ku laitto kaulaan ni siitä tuli kuin uusi, väri tuli takas.
Basso se mukava soitin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)