Aihe: Kitaran maalaus ruiskulla 1 | |
---|---|
![]() 26.09.2007 07:45:28 | |
Ostin jo kompuran ja seuraavaksi yläsäiliöllisen ruiskun biltemasta. Mitä ja minkä merkkistä maalia kannattaisi ostaa kitaran maalaamiseen? Entäpä lakka? Mistä maaleja ja lakkoja yleensä saa? Millaista ohennetta maaliin ja lakkaan sekoitetaan ja miten paljon? Montako kertaa puuvalmis kitara pitää maalata ja lakata, et siit tulee hyvä? Olikohan tässä kaikki? | |
![]() 26.09.2007 10:04:18 | |
Mitä ja minkä merkkistä maalia kannattaisi ostaa kitaran maalaamiseen? Entäpä lakka? Lakoista polyuretaani-, katalyytti- tai nitrosellulooslakka ovat kai yleisimmin käytettyjä. Nitroselluloosa on perinteinen 50-luvun lakka, jolla saa periaatteessa ohuimman pinnain aikaiseksi, mutta kestävyydeltään ei ole samaa luokkaa kuin PU tai katalyytti. Soitinvalmistajat taitavat suosia PU lakkaa. Itse olen käyttänyt Lakkavalmisteen katalyyttiä, koska sitä on satuin löytämään. http://www.lakkavalmiste.fi/sivut/index.php?show=3&pid=41 Tampereen seudulla tuota myy ainakin Pintaväri. Mistä maaleja ja lakkoja yleensä saa? Automaaleja myyviin liikkeisiin kannattaa käydä tutustumassa. Niitä löytyy joka kaupungista ja hyllystä löytyy kyllä kunnollisia 2-komponenttisia maaleja ja lakkoja. Millaista ohennetta maaliin ja lakkaan sekoitetaan ja miten paljon? Ohenteen tyyppi riippuu lakan tai maalin tyypistä. Myyjä osaa kyllä pistää mukaan oikean ohenteen. Montako kertaa puuvalmis kitara pitää maalata ja lakata, et siit tulee hyvä? Minulla on lakkakerroksia ollut 8-15 riippuen projektista ja väristä. Siis: Ensin kirkalla lakalla lakkaus, 15 min tauko, lakkaus, tauko, jne. yhteensä 4 kertaa, jonka jälkeen kuivatus. Välihionta ja uudestaan 4 pintaa tauoilla, joko kirkkaalla lakalla jos tarve tai petsillä värjätyllä lakalla. Kuivatus ja vielä yksi kerta lakkailua jos tarve tai sitten loppuhionta ja kiillotus. Yleensäkin pohjalle kannattaa ruiskuttaa kirkaslakka. Lakkaa niin kauan, että pinta on tasainen ja sitten vasta väri. Jos väri epäonnistuu, niin sen voi hioa takaisin kirkkaalle lakkapinnalle ja kokeilla uudestaan. Jos väriä alkaisi laittamaan suoraan puulle, niin epäonnistunut väri olisi vaikeampi poistaa. Olikohan tässä kaikki? Kiillotuksesta et muistanut kysyä. | |
![]() 26.09.2007 12:41:11 | |
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=108012 Käypä katsomassa tuolta Pyykön kasaamia linkkejä tällä palstalla käytyihin pintakäsittelykeskusteluihin. Löydät sieltä vastauksia sellaisiinkiin kysymyksiin joita et kysynyt mutta jotka tulevat vielä eteen. Häh? | |
![]() 26.09.2007 13:44:27 | |
Tuohon ruiskusysteemiin kannattaa varmaan jotain vedenerotinta / öljynpoistajaa miettiä. En noista itse tiedä, kun ainoa ilma mitä olen käyttänyt on tullut 'seinästä'. | |
![]() 26.09.2007 13:47:08 (muokattu 26.09.2007 13:47:56) | |
Osta myös sitten vedenerotin. Ei ole kivaa huomata hienon lakkapinnan tärveltyneen sen takia, että kompura sylkäisee vesipisaran ruiskuun. Ruiskun maalisäiliöön on myös hyvä laittaa suodatin. Suodatin pelastaa myös monelta kiroamiselta. Nämä ovat hyvin halpoja osia ja voivat säästää monen tunnin työt uudelleen hiomisessa. edit: olen aika hidas | |
![]() 28.09.2007 08:14:10 | |
Onko kuultu pelkästä uretaani maalista ja lakasta. Vissiin ovat aika vanhoja juttuja, mutta kuulemma kuivuu nopeasti, siis voisi vetää useempaa kerrosta samaan syssyyn. Ohenteen tyyppi riippuu lakan tai maalin tyypistä. Myyjä osaa kyllä pistää mukaan oikean ohenteen. Eikö ohenteeksi käykään pelkkä tinneri? Kiillotuksesta et muistanut kysyä. Käykö kiilloitukseen vaikkapa autovaha? | |
![]() 28.09.2007 12:41:05 | |
Ohenne kannattaa ottaa mitä liikeestä suosittelevat. Tinnereitäkin on monenlaisia. Kiillotukseen ei käy pelkkä autovaha. Viimeisen lakkakeroksen jälkeen pinta vielä hiotaan ja kiillotetaan hiomatahnoilla esim. Fareclan G3 ja G10 tahnoilla. Kiilotuksen jälkeen voi pintaan sipaista sen autovahan. | |
![]() 04.10.2007 07:22:31 | |
Oisko muuten tietoa paljonko peittävää maalia ja lakkaa kuluu puuvalmiin sähkiksen maalaamiseen. Paljonkohan nuo kakskomponentti maalit ja lakat maksanevat? | |
![]() 04.10.2007 07:31:55 | |
Oisko muuten tietoa paljonko peittävää maalia ja lakkaa kuluu puuvalmiin sähkiksen maalaamiseen. Alta desi. Ja älä puuvalmista maalaa, vaan pohjalakat ensin alle. Paljonkohan nuo kakskomponentti maalit ja lakat maksanevat? Joitain euroja. | |
![]() 04.10.2007 08:48:23 | |
Tuohon ruiskusysteemiin kannattaa varmaan jotain vedenerotinta / öljynpoistajaa miettiä. En noista itse tiedä, kun ainoa ilma mitä olen käyttänyt on tullut 'seinästä'. Sellainen mötikkä, jossa on öljyn/vedenerotin ja paineensäädin on hyvä. Ei ole helppoa saada aikaan hyvää pintaa, jos paine vaihtelee kovin paljon ruiskutuksen aikana. Virhe! Tyhjänpäiväinen tai liian lyhyt kirjoitus! | |
![]() 04.10.2007 10:22:58 | |
Oisko muuten tietoa paljonko peittävää maalia ja lakkaa kuluu puuvalmiin sähkiksen maalaamiseen. Paljonkohan nuo kakskomponentti maalit ja lakat maksanevat? Akryyli maksaa ehkä n. 10e/desi. Siihen kovetteet ja tinnerit päälle. Käsittääkseni muut 2k maalit ovat jonninverran edullisempia Maalia menee ehkä desi-kaksi pohjalakatun kitaran maalaamiseen. Yksi ihan harkitsemisenarvoinen vaihtoehto olisi tehdä pelkät lakkaukset ruiskulla ja väliin maalit yhteensopivalla spraylla. Maalin putsaaminen ruiskusta on meinaan vielä lakan putsaustakin ikävämpää ja mahdollisesti myöhemmin lakatessa ruiskusta irtoava maalinökäle harmittaa lakkapinnassa vietävästi. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)